استاندار کرمان:

الگو‌های کشت نباید رها شوند

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه الگو‌های کشت نباید رها شوند، گفت: ظرفیت فنی و تخصصی جهاد کشاورزی استان باید به امنیت غذایی و اصلاح الگوی کشت کمک کند.

محمدمهدی فداکار در جمع مدیران و معاونان اداره کل‌های جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان و سایر ادارات تابعه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی گفت: تولیدات کشاورزی استان کرمان طی امسال به ویژه گندم به لحاظ کمی و کیفی از وضعیت بهتری برخوردار است.

او بیان داشت: دو سال گذشته سرمازدگی ضربه سنگینی را به معیشت کشاورزان وارد کرد و ان‌شاءالله امسال شاهد محصول بهتری از پسته در استان و جبران خسارت سال‌های قبل خواهیم بود.

استاندار کرمان، اقلیم، منابع مالی و سیاست‌های مرکزی را از جمله عوامل موثر به حوزه کشاورزی برشمرد و گفت: کاهش بارندگی، تغییرات آب و هوایی، سرمازدگی و خشکسالی در سال‌های گذشته تاثیر زیادی بر محصولات کشاورزی داشته است.

فداکار با بیان اینکه تولیدکنندگان بخش کشاورزی با چالش‌های زیادی مواجه هستند، تصریح کرد: بخشی از چالش‌ها با همراهی و حمایت بانک کشاورزی کمک شده است، اما بعضی موارد مانند تبصره ۱۸ در اختیار استان نیست؛ البته برای بودجه ۱۴۰۲ استانی، منابع متنوع‌تری دیده شده و نویدبخش خوبی است.

استاندار کرمان اظهار داشت: برای افزایش تولید مرغ در استان، دو منطقه سیرجان و جنوب کرمان کار باید دنبال شود که در حال برنامه‌ریزی و اجرایی است.

او در خصوص خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی در فصل گرم سال و مشکلاتی که برای کشاورزان به وجود می‌آورد، افزود: تمام تلاشمان بر این است که خاموشی موتورپمپ‌ها به حداقل برسد.

فداکار با تاکید بر اینکه الگو‌های کشت نباید رها شوند، عنوان کرد: ظرفیت فنی و تخصصی خوبی در ادارات کل جهاد کشاورزی شمال و جنوب وجود دارد که این ظرفیت باید به امنیت غذایی کشور و اصلاح الگوی کشت کمک کند و تا جای ممکن بهره‌وری‌ها را افزایش دهیم.

استاندار کرمان تصریح کرد: الگو‌های کشت را باید برای مردم ارائه دهیم و انگیزه و تشویق آن‌ها را ایجاد کنیم.

او بیان داشت: شرکت کشت و صنعت جنوب نباید برای اجاره‌کاری ورود کند؛ بلکه ظرفیت ملی است که باید الگو‌های موفق و طرح‌های نوین را ارائه دهد و به سمت نیاز‌های واقعی جامعه برویم که ارزآوری دارد.

داوود بیگلری مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز  در این نشست عنوان کرد: ۳۸.۵ درصد اشتغال، ۳۰ درصد تولید ناخالص و ۸۵ درصد صادرات استان کرمان در بخش کشاورزی است.

او، قطعی برق موتورپمپ‌های کشاورزی را موجب نگرانی و ضربه به کشاورزان استان دانست و گفت: امسال محصول پسته استان مطلوب بوده است، اما نگرانی از خاموشی موتورپمپ‌ها برای به ثمر نشستن آن‌ها وجود دارد.

بیگلری مبارزه به آفات کشاورزی و زیستی ذیل پدافند غیرعامل استان را اقدام موثر در استان دانست.

احمد احمدپور مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم با بیان اینکه پایلوت مستندسازی اراضی کشاورزی هستیم، از افزایش دو برابری تولید محصول گندم امسال در این خطه خبر داد.

او کمک و تسهیل برای راه‌اندازی کشتارگاه طیور در جنوب کرمان را عامل موثری در افزایش مرغداری این منطقه دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار