پژوهشگر کرمانی و تعیین حریم گسل‌های فعال برای شبکه گازرسانی

پژوهشگر دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان حریم گسل‌های فعال را برای شبکه گازرسانی تعیین کرد.

عباس سیوندی مدیر گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه تحصیلات تکمیلی گفت: طرح تعیین حریم گسل‌های فعال و تهیه نقشه ریزپهنه بندی لرزه‌ای برای شبکه گازرسانی شهر‌های شمالی استان کرمان از سوی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و نقشه برداری به کارفرمایی شرکت گاز استان کرمان انجام شد.

او افزود: به منظور برآورد مقادیر پارامتر‌های جنبش زمین، از به روزترین روش های احتمالی تحلیل خطر زلزله و نیز روش های آماری مرتبط استفاده شد.

مدیر گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه تحصیلات تکمیلی تصریح کرد: نتایج این مطالعات در قالب گزارش های مجزا، برای محدوده شهرستان های شمالی استان کرمان شامل شهرستان های کرمان، راور، زرند، کوهبنان، رفسنجان، انار، شهر بابک، بردسیر و سیرجان ارائه شد.

سیوندی با بیان اینکه تحلیل های مربوطه به صورت بلوکی بر روی سیستم های محاسباتی و در دسترس مرکز تحقیقات پردازش های فوق سریع انجام پذیرفت، افزود: با توجه به تعداد شاخه های درخت منطقی و نیز محاسبات مربوط به اعمال اثر خاک منطقه، در مجموع، حدود ۳۲ میلیون مرتبه، عمل تحلیل خطر در این مطالعه برای برآورد سنجه در محدوده مورد مطالعه انجام پذیرفته است.

مدیر گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه تحصیلات تکمیلی عنوان کرد: در این طرح، سه ناحیه با فرمت های ناحیه اجتناب (بسیار بحرانی از منظر خطر گسیختگی سطحی)، ناحیه بسیار مستعد (از منظر گسیختگی سطحی) و ناحیه احتیاط، تعریف و پیشنهاد شد.

ارائه مقادیر پارامتر‌های مختلف شامل PGA، PGV، PGD و مقادیر شتاب طیفی در پریود‌های ۲/۰ و ۱ ثانیه و استفاده از حدود ۴۵ هزار ایستگاه محاسباتی (با موقعیت‌های مکانی با فواصل ۰۲/۰ درجه) از دستاوردهای اجرای طرح فوق بود.

 همچنین در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به آخرین ویرایش آیین نامه طراحی لرزه‌ای ساختمان‌ها (استاندارد ۲ هزار و ۸۰۰)؛ و مطالعه و بررسی حریم گسل ها در سطح استان کرمان از دیگر دستاورد‌های طرح عنوان شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.