شناسایی ۲۴ بیمار مشکوک مبتلا به تب‌کنگو در خراسان رضوی

مدیر گروه پیشگیری با بیماری‌های دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: ۲۴ بیمار مشکوک مبتلا به تب خون‌ریزی‌دهنده کنگو شناسایی شدند.

ناصر امینی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: ۲۴ بیمار «مشکوک، محتمل و قطعی» مبتلا به تب خون‌ریزی‌دهنده کنگو طی سه ماهه نخست امسال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی شناسایی شدند.

او افزود: از این تعداد ۱۴ نفر مشکوک به تب کنگو (دارای علائم اولیه) ، ۹ نفر محتمل (دارای علائم اولیه و همه‌گیر شناسی) و یک نفر به‌ طور قطعی به این بیماری ویروسی واگیردار مشترک بین انسان و حیوان مبتلا شده‌اند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ادامه داد: هفت مورد از بیماران مشکوک و یک مورد از بیماران محتمل مبتلا به تب کنگو در خراسان رضوی ساکن مشهد هستند.

امینی بیان کرد: با توجه به اینکه تا ماه های مهر و آبان احتمال ابتلا به تب کنگو وجود دارد، اما در ۶ ماهه دوم سال آمار این بیماری ویروسی کاهش پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کنگو، بیماری بومی کشور و استان خراسان رضوی است، تصریح کرد: میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و در طغیان ها تا ۸۰ درصد است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تاکید کرد: این بیماری واکسن و درمان مناسبی ندارد،اگر چه دارو دارد اما ۱۰۰ درصد بیماری را کنترل نمی کند اما تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار موثری و حایز اهمیت است.

امینی اظهار کرد: توصیه می‌شود با توجه به آغاز فصل شیوع این بیماری در مقابل هر فردی که دارای علایمی از جمله تب و لرز، سرفه و غیره است، پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها رعایت شود.

او افزود: همچنین توصیه می‌شود با توجه به بازگشت حجاج، ذبح گوسفند در کشتارگاه‌های مجاز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود و گوشت قربانی در دمای صفر تا چهار درجه سردخانه کشتارگاه‌ها نگهداری و سپس کامل پخته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.