فضای سبز مشهد تا ۲ سال آینده کاملا با پساب تصفیه‌شده آبیاری می‌شود

تا ۲ سال دیگر قرار است مشهد تنها شهر کشور باشد که تمام منابع آبی فضای سبز آن از محل پساب تصفیه‌شده تأمین می‌شود.

 یکی از مهم‌ترین منابع آبی پایدار برای آبیاری فضای‌سبز شهری که نه تنها تهدیدی برای منابع آبی زیرزمینی نیست، بلکه فرصتی برای بهبود محیط‌زیست نیز محسوب می‌شود، بهر‌ه‌مندی شهر‌ها از منابع آبی پساب است. برای بهره‌مندی از این منابع آبی در ابتدا باید تصفیه‌خانه ساخته شود و پس از آن با ایجاد خطوط انتقال آبیاری فضای‌سبز مبنی بر منابع آبی پساب انجام شود.

مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای‌سبز شهرداری مشهد با اشاره به امضای توافق‌نامه اولیه بین شهرداری مشهد و شرکت تولیدی صنعتی فراسان در راستای تأمین پساب موردنیاز فضای‌سبز مشهد گفت: نهایی‌شدن این توافق‌نامه منوط به موافقت و تصویب لایحه آن در شورای اسلامی شهر مشهد است که اکنون لایحه این توافق‌نامه تنظیم شده است. به گفته حسین مختاری شرکت فراسان، یک قرارداد جامع حدود ۶۵۰۰ میلیاردتومانی با شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان برای ساخت یک تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آب از کوه‌های هزارمسجد و غرب مشهد از محل دشت چناران و گلبهار به مشهد دارد.

او افزود: با توجه به اینکه عملیات ساخت این تصفیه‌خانه در طبرسی شمالی توسط شرکت فراسان در حال انجام است، از همین‌رو بهترین مشتری برای استفاده از پساب تصفیه‌شده این تصفیه‌خانه، شهرداری مشهد است و با توجه به اینکه رویکرد آینده مدیریت شهری مشهد به دلیل کاهش شدید بارندگی و افت چاه‌ها، تأمین آب از منابع پایدار است، بنابراین با شرکت ذکرشده برای بهره‌مندی مدیریت شهری از پساب تصفیه‌شده این تصفیه‌خانه وارد مذاکره شده‌ایم.

تولید سالانه ۱۱.۳ میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌شده

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای‌سبز شهرداری مشهد ادامه داد: براساس توافق اولیه قرار است پس از ساخت این تصفیه‌خانه سالانه ۱۱.۳ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌شده به مدت ۲۵ سال برای آبیاری فضای‌سبز شهری، تحویل شهرداری مشهد شود. براساس اعلام شرکت سازنده این تصفیه‌خانه اکنون مراحل ساخت این مجتمع ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پاییز سال آینده این تصفیه‌خانه آماده بهره‌برداری خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.