رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد مطرح کرد:

هجوم قاچاقچیان چوب به مناطق کویری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد از هجوم قاچاقچیان چوب به مناطق کویری به دلیل جلوگیری از قطع درختان جنگل‌ها در شمال کشور خبر داد.

حمید ترابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد گفت: اگرچه درختان ریه‌های زمین هستند و به تناسب جمعیت باید به تعداد درختان هم افزوده شود، اما اکنون میانگین جنگل‌ها به نسبت جمعیت رو به کاهش است.

او افزود: هرچند جلوی قطع درختان جنگل‌ها را در شمال کشور گرفته‌اند، اما از سویی موجب شده کارخانه‌ها و صنایع بسیار زیادی که در شمال کشور وجود دارند و از قدیم متکی به چوب این جنگل‌ها بوده‌اند با مشکلات جدی مواجه شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد ادامه داد: هرچند بخشی از نیاز این کارخانه‌ها از محل قاچاق چوب همان جنگل‌ها تأمین می‌شود، ولی اکنون فاجعه‌ای بدتر رخ داده است، عملاً این افراد برای خرید چوب و یا بعضاً قاچاق به این مناطق هجوم آورده‌اند.

ترابی بیان کرد: هرچند تا وقتی یک درخت توت بخواهد بزرگ و تنومند شود یک نسل از بین می‌رود، اما همان درخت قاچاق می‌شود، اگرچه در دادن مجوز و نظارت‌ها بسیار سخت‌گیری می‌کنیم و از سویی اغلب چوب‌های این منطقه خشک و از درختان زردآلو و انار است، ولی در هر ماشین چند تکه چوب درخت توت و سایر درختان کشف می‌شود.

او تصریح کرد: اگرچه بسیاری از استان‌ها درگیر این معضل شده‌اند، اما این وضعیت موجب می‌شود سطح فضای سبز در این مناطق کویری بسیار کاهش یابد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد تاکید کرد: اگر در شمال همین امروز درختی بریده شود به دلیل بارندگی‌های مناسب چند سال بعد شاهد رشد سریع جوانه‌ها هستیم، ولی اگر در این مناطق کویری درختی بریده شود دیگر امکان سبز شدنش نیست.

ترابی اظهار کرد: علیرغم اینکه در کویر شهرستان منطقه‌ای به نام تک درخت داشتیم که از سالیان قبل همان تک درخت بوده، ولی همان را قطع کرده‌اند.

او وجود پوشش گیاهی و حفظ آن را در مناطق کویری بسیار ارزشمند و ضروری دانست و افزود: بهترین راهکار برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش زمین، حفظ پوشش گیاهی و توسعه آبخیزداری در کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.