بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای پیشگیری از گرمازدگی

در پی افزایش گرما، برخی افراد دچار گرمازدگی می‌شوند که می‌توان با یک سری اقدامات پیشگیرانه، از این عوارض جلوگیری کرد.

دبیر انجمن تغذیه البرز با بیان این که در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا و افزایش دما شاهد تغییرات دمایی هستیم، گفت: این تغییرات تأثیراتی را بر بدن انسان می گذارد که عمده ترین آن که موجب کم آبی و گرمازدگی فرد می شود.

او با اشاره به این که در گرمازدگی دمای بدن فرد بالا می رود، افزود: در این شرایط بدن انسان نسبت به شرایط و گرمای هوا واکنش نشان می دهد؛ فردی که دچار گرمازدگی می شود؛ علائمی مانند خستگی، بی حالی، غش، ضعف، سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، تعریق بیش از حد، گیجی، منگی، ضربان قلب بالا، کم آبی، تنگی نفس دارد.

احدی با بیان این که آن چه که در این شرایط و در این فصل مهم است این است که نوشیدن مایعات کافی را در طول روز مد نظر قرار دهیم، گفت: مصرف مایعات در طول روز باید به صورت متناوب باشد نه این که مایعات را به صورت یک جا و با حجم زیاد مصرف کنیم.

او می گوید: توصیه دیگر این است که در فصل و روزهای گرم تابستان سعی شود که حدود ده تا دوازده لیوان آب مصرف کنیم که این رقم در روزهای عادی به شش تا هشت لیوان آب می رسد.

دبیر انجمن تغذیه البرز  با تأکید بر این که در این فصل مصرف سبزیجات و میوه جات توصیه می شود، اظهار کرد: سبزی هایی مانند کاهو، گوجه فرنگی، کدو، سبزی خوردن به گرمازدگی و کمبود آب در بدن بسیار کم می کند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: میوه های آبدار مانند هندوانه، آلو، هلو، آلو زرد، گیلاس، آلبالو بسیار به رفع کم آبی بدن کمک می کنند.

او می گوید: توصیه می‌کنیم در روزهای گرم تابستان غذاهای تند نخورید زیرا کپسایسین موجود در فلفل قرمز، دمای بدن را بالا برده و منجر به تعریق زیاد می‌شود. در نتیجه بدن دهیدراته خواهد شد.

احدی افزود: برای دور ماندن از گرمازدگی و عوارض آن در فصل تابستان، داشتن برنامه غذایی سبک، مغذی و زود هضم به جای خوردن غذاهای سنگین و دیرهضم بسیار اهمیت دارد، اگر تمایل به مصرف غذاهای پختنی دارید، غذاهای خانگی که به شکل آب‌پز و بخارپز با ترکیبی از انواع سبزیجات و جو تهیه می‌شوند را انتخاب کنید.

دبیر انجمن تغذیه گفت: مصرف شیر و ماست کم چرب و دوغ‌های ترش کم‌نمک به رفع تشنگی کمک می‌کند؛ به ویژه شیر ولرم که علاوه بر برخورداری از کلسیم و پروتئین، آب بدن را تأمین می‌کند، ترکیب ماست و خیار و ماست و سبزیجات پخته نیز علاوه بر افزایش ارزش غذایی ماست، موجب رفع تشنگی می‌شود، سعی کنیم سهم بیشتری از برنامه غذایی روزانه را به استفاده از سبزی‌ها، گوشت‌های زودهضم مانند مرغ و ماهی و انواع سالاد و میوه‌های فصل و لبنیات اختصاص دهیم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.