گاستریت یا ورم معده، انتقام دردناک بدن از عادت‌های بد غذایی شما/ بایدها و نبایدهای غذایی که ناجی شما از درد معده است

دبیر انجمن تغذیه البرز گفت: هلیکوباکترپیلوری، استرس و سیگار از دلایل عمده گاستریت یا ورم معده است.

زهرا احدی، دبیر انجمن تغذیه البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز با بیان این که درد معده و نفخ شدید، باد گلو، تیر کشیدن پشت کمر، سوزش سر دل، تغییر رنگ مدفوع از علائم گاستریت است، گفت: هلیکوباکترپیلوری، استرس، الکل، سیگار، تغذیه نامناسب، مصرف داروهایی مثل آسپرین و ایبوپروفن و افزایش سن همگی از علل گاستریت یا ورم معده هستند.

او افزود: برای دانستن علت ورم معده اول باید دید علت هلیکوباکترپیلوری است یا خیر بنابراین باید آزمایش هلیکوباکتر، تست تنفس اوره آز و تست مدفوع انجام شود.

دبیر انجمن تغذیه البرز گفت: اگر تست های یاد شده سخت و مستلزم زمان است تست مدفوع خیلی زود کمک می کند که متوجه بالا بودن هلیکوباکترپیلوری بدن شوید و اگر تست تشخیص مثبت شد یک رژیم دارویی بسیار مهم دارید که مهارکننده‌های اسید و آنتی بیوتیک از جمله آن است.

او با تاکید بر این که دوری از استرس و رژیم غذایی مناسب در ریشه‌کن کردن هلیکوباکتر نقش کلیدی دارد، افزود: ترشی، فست‌فود، نوشابه، سیر و پیاز خام، رب صنعتی، ادویه و فلفل سیاه، سس کچاپ، سبزی های خام، حبوبات نفاخ، نان سفید، میوه ترش و نفاخ از جمله پرتقال، شکلات، قهوه، چای پررنگ و کاکائو از جمله مواردی است که باید از زندگی روزمره شما حذف شود.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.