کارشناس اقتصاد:

منطقه آزاد دوغارون باید باعث گشایش در معیشت مردم شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تصویب و اجرای منطقه آزاد تجاری دوغارون باید باعث گشایش معیشتی در زندگی مردم مرزنشین شود.

وحید تعقیبی کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه گفت: تصویب و اجرای منطقه آزاد تجاری، به ویژه در دوغارون، باید باعث گشایش معیشتی در زندگی مردم مرزنشین تایباد شود و شرایط را برای تحول عمیق اقتصادی در این منطقه و خراسان رضوی فراهم کند.

او افزود: با اتمام بلاتکلیفی هفت ساله تشکیل منطقه آزاد تجاری دوغارون، انتظار می‌رود تا با مزیت‌هایی نظیر استثنائات قوانین گمرکی، تضمین مالکیت سرمایه گذار خارجی، آزادی انتقال سرمایه و حضور شرکت‌های تجاری، زمینه شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه تایباد ایجاد شود.

این کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه ادامه داد: اکنون دستاورد ارزی ۶۲ منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در کشور کمتر از ۱۵ میلیارد دلار است و محلی برای نپرداختن مالیات و واردات کالا شده اند که مجلس شورای اسلامی باید برای آن چاره جویی کند و تصمیمات بازدارنده بگیرد.

تعقیبی بیان کرد: گذرگاه مرزی دوغارون، نقطه اتصال دو کشور همزبان ایران و افغانستان است که جوانان تایباد از گردش مالی و چند میلیارد دلاری آن تا حدودی بی نصیب مانده اند و گرد و غبار آن را تحمل می‌کنند.

او تصریح کرد: اگر مزیت‌های نسبی منطقه آزاد دوغارون به واقعیت بپیوندد، تعدادی زیادی از نیروی انسانی جوان، متخصص و تحصیلکرده بومی وارد چرخه کار شده و بازدهی مفید برای کشور خواهند داشت.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: پس از پایان جنگ جهانی دوم، مناطق آزاد تجاری گزینه‌ای بود که اقتصاددانان مطرح کردند و بعد‌ها سبب سوق سرمایه ها، توسعه از طریق صادرات، حیات بخشی به اشتغال و رفاه اجتماعی شد.

تعقیبی اظهار کرد: در سراسر جهان، مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی یعنی شکل گیری توسعه اقتصادی با سه ضلع سرمایه گذاری، کارآفرینی و صادرات که این عوامل رونق را به دنبال دارد.

او افزود: حیف است که اگر سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی در منطقه، بازار ۲۰ میلیون نفری افغانستان و ۳۵۰ میلیون نفری آسیای مرکزی در تیررس ظرفیت‌های اقتصادی خراسان رضوی قرار نگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.