عراق: اجازه تعدی به همسایگان از خاک خود را نمی‌دهیم

نخست وزیر عراق تاکید کرد که بغداد اجازه نمی‌دهد خاک عراق برای حمله به کشور‌های همسایه مورد استفاده قرار گیرد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز در دیدار با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه با بررسی ابعاد مبارزه با تروریست‌ها و حفظ حاکمیت ملی عراق، گفت: امنیت و ثبات اولویت دولت عراق است و به هیچ طرف یا سازمانی تحت هر عنوان اجازه نمی‌دهد تا امنیت را تحت تاثیر قرار دهد یا از خاک عراق به عنوان سکوی حمله به کشور‌های همسایه استفاده کند و این یک موضع اصولی پایدار است که در قانون اساسی بر آن تاکید شده است.

به گزارش دفتر نخست وزیری عراق، در این دیدار روابط دو جانبه بین دو کشور، راه‌های تحکیم همکاری‌های متقابل در بخش‌ها و سطوح مختلف و تقویت مشارکت اقتصادی و تلاش برای مبارزه با تروریسم بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نخست وزیر عراق اظهار کرد: بغداد در ارائه همه پرونده‌ها با روحیه همکاری و حسن همجواری برخورد کرده است و بصورت جدی به فکر فراهم آوردن فرصت‌های امیدوارکننده برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بیشتر است و پروژه جاده توسعه بهترین نمونه برای این امر است.

او بر روند فعال‌سازی همکاری‌های بیشتر در چارچوب کمیته‌های امنیتی مشترک با ترکیه مبتنی بر گفتگو و پرهیز از اقدام یکجانبه تاکید کرد.

السودانی همچنین با اشاره به لزوم هماهنگی عراق و ترکیه در موضوعات مختلف منطقه‌ای برای اتخاذ مواضع مشترک در راستای منافع دو ملت، از ابتکار اخیر ترکیه برای افزایش رهاسازی آب به رودخانه دجله قدردانی کرد.

او در عین حال از طرف ترکیه‌ای خواست تا میزان رهاسازی آب رودخانه فرات را نیز افزایش دهد؛ به ویژه اینکه عراق در آستانه میزبانی از میلیون‌ها نفر زائران اربعین از داخل و خارج از کشور است.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که اجرا کردن توافق در این پرونده و رعایت منافع مشترک و حفظ حقوق طرفین اهمیت دارد.

بر اساس این گزارش، با تشکیل کمیته دائمی بین دو کشور برای رسیدگی به پرونده آب موافقت شد.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار از تلاش‌های دولت عراق در مبارزه با تروریسم و تلاش برای بهبود زیرساخت‌ها قدردانی کرد و تمایل ترکیه برای حمایت از عراق در زمینه‌های مختلف را ابراز کرد.

فیدان تاکید کرد که رویکرد ترکیه و علاقه این کشور برای حل مشکلات معلق مانده بین دو کشور جدی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۴۹ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
کوموله ها را هم اخراج کن از خاک عراق اونها تروریست هستند
آخرین اخبار