نامه گوترش به روسیه برای تمدید توافقنامه صادرات غلات اوکراین

دبیر کل سازمان ملل در نامه‌ای به لاوروف، خواستار بازگشت روسیه به ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین شد.

در ژوئیه ۲۰۲۲، ترکیه و سازمان ملل با میانجیگری میان طرف‌های مخاصمه موفق شدند ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه را اجرایی کنند. با این حال، با عدم تامین منافع روسیه از این موافقتنامه، در نهایت مسکو یک سال بعد و در ماه ژوئیه سال جاری میلادی از این ابتکار عمل خارج شد. حال آنکارا و سازمان ملل بار دیگر در تلاش هستند در این زمینه میانجیگری کنند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد امروز (جمعه) اعلام کرد من به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیشنهادات جدی با هدف احیای مجدد ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین ارسال کرده ام. 

نامه گوترش برای میانجیگری در این زمینه در حالی مطرح می‌شود که دو مقام ترک اعلام کردند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راستای میانجیگری در این زمینه قرار است روز دوشنبه به شهر سوچی سفر کرده و با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دیدار کند. 

دبیر کل سازمان ملل درباره نامه خود به رسانه‌ها گفت: من بر این باورم پیشنهاد جدید ما می‌تواند پایه‌ای برای تمدید توافقنامه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه قرار گیرد، امری که می‌تواند باعث توافقی پایدارتر شود. ما نمی‌توانیم توافقی داشته باشیم که باعث افتادن ما از بحرانی به بحران دیگر و از تعلیقی به تعلیق دیگر شود.

یک دیپلمات روس که نخواست نامش فاش شود در این باره اعلام کرد: نامه جدید گوترش به لاوروف حاوی هیچ نکته جدیدی نیست بلکه خلاصه‌ای از پیشنهاد‌های پیشین سازمان ملل است که هیچ گاه عملی نشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
گوترش برای بیماران پروانه ای ما نامه نمیزنه به امریکا؟ برای حملات چند وقت یه بار به سوریه نامه نمیزنه به رژیم صهیونیستی؟ گوترش کجایی دقیقا کجایی؟
آخرین اخبار