در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانيد؛

طوفان الاقصی و ابعاد شکست ترمیم‌ناپذیر صهیونیست‌ها

عملیات بی‌نظیر طوفان‌الاقصی در حکم یک ضربه کاری بر پیکره پروژه عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود.

تحولات در اراضی اشغالی از ۱۵ مهر تاکنون از وجوه مختلف، بی‌نظیر و حجم بالای آتش مقاومت و تسلط آن در میدان جنگ از جمله تحولات مهم و البته جدید در میدان مبارزه در ۷۵ سال اخیر بوده است.

عملیات طوفان‌الاقصی، یک اقدام نظامی کاملا حساب‌شده‌ای است که احتمالا ار ماه‌ها پیش به طور دقیق روی آن وقت گذاشته شده است.

نفوذ به عمق استراتژیک اسرائیل
این عملیات رکورد‌های منحصربفردی را به ثبت رسانده است. مثلا اینکه در سایه یک عملیات پیچیده که جزئیات آن برای کسی روشن نیست، اعضای مقاومت موفق شدند تا به عمق اراضی اشغالی نفوذ کنند و در نتیجه در ۲۰ شهرک صهیونیست‌نشین در ۶ شهر مهم اسرائیل حاضر شوند.

این حضور از آنجایی اهمیت بالایی دارد که دژ ظاهرا مستحکم مرزی صهیونیست‌ها دچار غافلگیری شد. حضوری که البته برای صهیونیست‌ها بسیار گران تمام شد و بنا بر منابع محلی خود صهیونیست‌ها، بیش از ۱۵۰ یهودی به اسارت نیرو‌های مقاومت درآمدند. شمار زیادی از این اسراء را زنان نظامی رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهند، آن هم با یک هدف مهم یعنی تبادل با اسرای زن فلسطینی دربند در اسرائیل. 

تلفات بی‌سابقه در جبهه دشمن
در جریان حمله نیرو‌های مقاومت به اراضی اشغالی، ۱۱ پادگان نظامی صهیونیست‌ها به طور موقت اشغال شد. ۴ تانک مرکاوای رژیم صهیونیستی منهدم گردید و ۴ مورد دیگر بعلاوه ۱۵ نفربر نظامی به غنیمت گرفته شد. اما آنچه بیشتر از همه موجب تشویش اذهان صهیونیست‌ها شد، تلفات بالای آنان بود.

در آماری بی‌نظیر که حتی در تاریخ مبارزات فلسطین، عددی نزدیک به آن هم ثبت نشده، بیش از ۱۱۰۰ صهیونیست به هلاکت رسیدند. از سویی دیگر، ۳۵۰ صهیونیست دیگر اعلام کردند که دست‌کم یکی از اعضای خانواده‌های آن مفقود شده است. 

همین آمار است که شهرک‌نشینان را حسابی ترسانده و کاری کرده شمار زیادی از آنان به گواه رسانه‌های محلی‌شان، برای خروج از اراضی اشغالی در پشت گیت‌های پلیس گذرنامه فرودگاه «بن‌گورین» صف بکشند و این دقیقا همان پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی است. یعنی به اصطلاح، شهروندانی که هیچ وابستگی به هویت جعلی کشورشان ندارند و به تعبیر عموم می‌دانند که روی اسب همسایه باید «یک‌وَری» بنشینند!

عملیات هوابرد با استفاده از پاراگلایدر
از دیگر ابتکارات مقاومت در عملیات طوفان الاقصی نفوذ و فرود پاراگلایدر‌ها به عمق اراضی اشغالی بود. بنا بر گزارش المیادین از جرئیات این عملیات: «نیرو‌های مقاومت توانستند به سرزمین‌های اشغالی رخنه کرده و شماری از چتربازان فلسطینی نیز در منطقه «ناحل عوز» در شرق غزه فرود آمدند». این چتربازان با کمک نیرو‌هایی که به صورت زمینی از مرز نوار غزه وارد سرزمین‌های اشغالی شدند، توانستند تصاویر بی‌نظیری ار تسلط بر روی مراکز حساس صهیونیست‌ها رقم بزنند. 

اگر از کیفیت و فرم این عملیات بگذریم، طوفان الاقصی در خارج از میدان نبرد هم تاثیرات بسیار منفی بر شاخص‌های مهم در اراضی اشغالی داشت. در روز‌های اخیر، ضربات سهمگینی به اقتصاد این رژیم وارد شده است.

پیامدهای اقتصادی طوفان الاقصی
«گاد لیئور» خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونوت به تازگی نوشت: «جنگ اخیر در شرایطی آغاز شد که بازار اسرائیل در انتظار تصمیمات سرنوشت ساز در مورد نرخ بهره بانک مرکزی بود، به‌خصوص که واحد پول (شیکل) به کاهش ارزش خود در برابر دلار و سایر ارز‌های خارجی ادامه می‌دهد و بورس تل‌آویو نیز برای چهارمین روز متوالی به کاهش خود ادامه داده است. جنگ در جبهه غزه باعث عمیق‌تر شدن بحران در اقتصاد اسرائیل شده است».

این خبرنگار صهیونیست در ادامه وضعیت آینده را پیش‌بینی کرد و گفت: «اقتصاد اسرائیل متحمل زیان‌های هنگفتی می‌شود که در این مرحله قابل محدود شدن نیست. طبق دستور فرماندهی جبهه داخلی رژیم صهیونیستی صد‌ها منطقه صنعتی و هزاران مؤسسه تجاری و مجتمع‌های تجاری که شاهرگ اقتصادی این رژیم را تشکیل می‌دهند و به حدود سه میلیون اسرائیلی خدمات می‌دهند، تعطیل شدند. میزان خسارات رژیم صهیونیستی در رویارویی‌های نظامی قبلی با مقاومت فلسطین ده‌ها میلیارد دلار برای بخش‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری برآورد شده است».

ضربه کاری مقاومت به پروژه عادی‌سازی
از بعد سیاسی و تغییرات در انگاره‌های ذهنیِ مجسم از رژیم صهیونیستی، اما پیامد‌ها جدی‌تر و عمیق‌تر هستند. عملیات بی‌نظیر طوفان‌الاقصی در حکم یک ضربه کاری بر پیکره پروژه عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود.

این تاثیر در نوع واکنش کشور‌هایی همچون عربستان کاملا قابل مشاهده است. این عملیات تبعا موجب به حاشیه رفتن عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های عرب منطقه می‌شود. کمااینکه بامداد امروز محمدبن سلمان در گفت‌وگوی تلفنی ۴۵ دقیقه‌ای با رئیس‌جمهور کشورمان در خصوص مسئله فلسطین رایزنی کرده و همزمان با نگارش این گزارش خبر رسیده که او در یک مصاحبه تلویزیونی بر آرمان فلسطین تاکید کرده است.

شکسته شدن توهم شکست‌ناپذیری
در خصوص تغییرات کلان در انگاره‌های ذهنی از وضعیت رژیم صهیونیستی، همین قدر بگوییم که در پی عملیات اخیر، ماهیت قدرت پوشالیِ ارتش به اصطلاح شکست‌ناپذیر صهیونیستی و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این رژیم بر دنیا ثابت شد. این بُعد مهم ماجرا، همانی است که رهبر انقلاب آن را «غیرقابل‌ترمیم» می‌دانند.

رهبر انقلاب در دانشگاه افسری امام علی (ع) فرمودند: «در این قضیّه‌ی پانزدهم مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطّلاعاتی، یک شکست غیرقابل‌ترمیم خورده؛ شکست را همه گفتند، تأکید من به «غیرقابل‌ترمیم بودن» است. من می‌گویم این زلزله‌ی ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست».

گزارش از محمدحسن نيک‌بين

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
بله پیامدهارو مشاهده کردیم غزه تبدیل به خرابه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
اسرائیل باید از صحنه روزگار حذف گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
الیته بورس ایران هم حدود سه ماه پشت سر هم منفی بود و کسی عین خیالش نبود. همین روز اول جنگ ۵۲ هزار واحد ریزش داشت.
ولی باز خدا را شکر من از خرداد تا حالا۳۰ م ضرر کردم‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
طرح زمین های سوخته تمام مردم غزه را هدف قرار داده است . ای اهل دنیا لطفا غره را در یابید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
بزرگترین مشکلی که این عملیات از خود نشان داد این بود، که مردم سایر نقاط سرزمینهای اشغالی با حماس و جهاد اسلامی همراهی نمی کنند. اگر اتحاد کامل بین مردم وجود داشت نتایج بهتری بدست می آمد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
زنان و بچه های بی گناه کشته میشوند و شما فقط با تیترها و واژه ها بازی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
چرا مرگ بر اسرائیل ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
الله اکبر.