معاون وزیر علوم:

همکاری پارک‌های علم و فناوری باید منطقه‌ای و موضوعی پیگیری شود

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همکاری پارک‌های علم و فناوری به صورت جغرافیایی و بر اساس آمایش سرزمینی و بر اساس ویژگی‌های هر منطقه و یا همکاری در موضوعات خاص همچون انرژی و ایجاد شبکه بین پارک‌ها می‌تواند گره بسیاری از بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ کشور را حل کند.

سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت در حاشیه نخستین نشست ملی انتقال تجربه در حوزه تجاری سازی فناوری در پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری‌های مشترک بین پارک‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این اتفاق هم منجر به حل مسایل منطقه‌ای و هم رفع مشکلات شرکت‌های تخصصی می‌شود.

وی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری، حمایت از موضوعات مختلف که توسط شرکت‌های دانش بنیان پیگیری می‌شود را دنبال می‌کنند و با توجه به منابع مالی و یا ظرفیت‌های قانونی می‌توانند در حل مسال مشارکت کنند از این رو با شبکه سازی بین پارک‌های منطقه شرق کشور، ضمن ایجاد اشتغال، بنگاه‌های بزرگ این منطقه برای حل مسایل خود در شرق کشور می‌توانند مشارکت کنند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعامل خوبی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته است تا با همکاری مشترک، شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور مستقر در پارک‌ها بتوانند مشکلات صنایع بزرگ کشور را حل کنند به عبارتی به جای خرید قطعات مورد نیاز از خارج کشور که موجب خروج ارز می‌شود، محصولات این شرکت‌ها را واحد‌های دانش بنیان داخلی تامین کنند.

محمدعلی نژاد افزود: وزات علوم نیز در حال شکل دهی شبکه شرکت‌های دانش بنیان سراسر کشور است تا ضمن این که هر پارک وظیفه‌ای ملی پیدا می‌کند دبیرخانه حل مسایل تخصصی کشور و شرکت‌های بزرگ در همان واحد ایجاد شود و امکان حل مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط مجموعه واحد‌های فناور کشور مهیا شود.

وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های انتقال تجربه مقدمه‌ای برای توسعه ارتباط بین شرکت‌های فناور است تا قابلیت‌ها و ایده‌ها برای خلق فناوری‌های جدید به اشترک گذشته شود از سوی دیگر امتداد این شبکه سازی به حل نیاز‌های کشور و در نهایت تجاری سازی محصولات و خلق فناوری‌های جدید ختم می‌شود.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: این وزاتخانه در حال اخذ سرفصل‌های درسی و پیشنهادی از سوی دستگاه‌های مختلف کشور است تا بتواند برخی از واحد‌های آموزشی دانشگاهی را متناسب با نیاز کشور اصلاح کند؛ همچنین با ایجاد سامانه‌ای مجموعه‌های مختلف صنعتی کشور، می‌توانند نیاز‌های آموزشی خود را به دانشگاه‌های مختلف کشور برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت اعلام کنند تا در نهایت نیاز‌های آن صنایع نیز حل شود.

محمدعلی نژاد افزود: دبیرخانه تعاملات فناورانه در رویش ایده‌ها برای حمایت از پایان نامه‌ها به تازگی راه اندازی شده است تا پایان‌نامه‌های کاربردی که ایده‌هایی برای حل مشکلات کشور دارند حمایت شوند و ایده‌ها بتوانند از محصول آزمایشگاهی در مسیر مناسب واحد‌های فناور به بازار برسند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس هفته گذشته تفاهمنامه‌ای بین وزارت علوم و سازمان ثبت اسناد در حوزه مالکیت فکری به امضا رسید تا نحوه ارزش‌گذاری ایده‌ها و مالکیت فکری آن‌ها در فرایندی مناسب به نتیجه برسد و سپس این ایده‌ها توسط واحد‌های دانش بنیان خریداری شده و در نهایت محصول تولید شده به بازار برسد، زیرا این ایده‌ها که مورد قبول بنگاه‌های بزرگ قرار می‌گیرد نیاز‌های آن‌ها را بر طرف خواهند کرد.

او ادامه داد: با ایجاد سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها در کشور تاکنون بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ نیاز دستگاه‌های مختلف کشور به ثبت رسیده و توسط استادان و دانشجویان در شرکت‌های فناور بیش از هزار مورد این نیاز‌های اعلامی با طرح‌های پژوهشی انجام شده، منجر به رفع مشکل آن واحد صنعتی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار