فعالیت ۲۹ کارگاه ساماندهی و مرمت آثار تاریخی در شهرداری‌های اصفهان و کاشان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت:۲۹ کارگاه ساماندهی و مرمت آثار تاریخی در شهرداری‌های اصفهان و کاشان فعال است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: این اداره نظارت مستمر بر ۲۹ کارگاه ساماندهی و مرمت دایر در محدوده محور فرهنگی تاریخی شهر‌های اصفهان و کاشان دارد.

حمیدرضا محققیان  افزود: ۱۵ کارگاه ساماندهی و مرمت شهری در اصفهان و ۱۴ کارگاه در کاشان در محدوده محور فرهنگی تاریخی این ۲ شهر توسط شهرداری‌های این دو شهر ایجاد شده است.

او گفت: علاوه بر این ۲۹ کارگاه، اقدامات مرمتی دیگری نیز با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها در سطح بافت‌ها، بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی استان در حال انجام است و توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نظارت و پیگیری می‌شود.

محققیان  ادامه داد: در یکسال گذشته افزون بر ۳۰۰ واحد بنای تاریخی که به عنوان تاسیسات گردشگری توسط بخش خصوصی در حال احیا و مرمت هستند مورد نظارت مستمر اداره کل قرار گرفته اند.

او خاطرنشان کرد: همچنین مرمت و احیای بازار شهر نائین که تاکنون در حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است به عنوان بازارچه صنایع دستی مورد استفاده قرار گیرد و موریانه زدایی از ۶ بنای تاریخی شهر اصفهان مانند «مسجد الحبیب» و «امامزاده احمد» از جمله اقدامات این اداره کل است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان   با اشاره به ادامه عملیات مرمت کاشی‌های گنبد مسجد جامع عباسی گفت: تاکنون افزون بر ۵۵ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است و اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه در حدود ۱۰ میلیارد ریال است.

او  تاکید کرد: تاکنون ۱۶ تَرک گُنبد مسجد جامع عباسی مرمت شده، ولی با توجه به نواقص موجود، این اثر همچنان نیازمند بررسی و انجام برخی اصلاحات است.


محققیان یاد آور شد: عملیات مرمت کاشی‌های «گُنبد مدرسه چهارباغ» نیز ادامه دارد و تاکنون در حدود ۲۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه نیز در حدود ۱۰ میلیارد ریال است.

او  اظهار داشت: تاکنون ۱۲ تَرک از «گُنبد مدرسه چهارباغ» به طور کامل مرمت شده و در حال حاضر دو تَرک اول در دست اصلاح می‌باشد.

محققیان خاطرنشان کرد: ادامه عملیات مرمت «ایوان کاخ موزه چهلستون» کماکان ادامه دارد و تاکنون در حدود ۱۵ میلیارد ریال درمورد آن هزینه شده است، البته اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه حدود هفت میلیارد ریال برآورد می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یادآور شد: عملیات مرمت و استحکام بخشی سازه سقف «ایوان کاخ موزه چهلستون» از سال ۱۳۹۳ آغاز گردیده است.

او در خصوص مرمت تزیینات نقاشی و دیوارنگاره‌های «چهلستون» نیز اضافه کرد: عملیات مرمت تزیینات نقاشی «کاخ موزه چهلستون» توسط استادکاران امانی اداره کل به صورت مستمر طی سال‌های اخیر در دست انجام بوده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.