اصفهان/

مرمت ضلع شرقی سرای گمرک در مجموعه بازار بزرگ کاشان

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از آخرین مراحل مرمت ضلع شرقی سرای کمرگ از مجموعه بازار بزرگ کاشان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان "حسین یزدانمهر" افزود: این طرح با اعتباری بالغ بر 350 میلیون ریال و به مدت سه ماه انجام شد.

وی گفت: بخشی از اعتبارات این طرح از محل اعتبارات ملی و بخش دیگر از اعتبارات استانی تامین شد.

به گفته یزدانمهر از اولین اقدامات مرمتی طرح فوق الذکر ،کندن لایه های فرسوده ضلع شرقی و تخریب جرزها و بدنه فرسوده خشتی که از حالت شاقولی خارج شده بود و خطر ریزش داشت در دستور کار قرار گرفت سپس در مرحله بعدی اقداماتی از جمله اجرای جرز خشتی با ملات گل، اجرای تویزه و طاق به صورت کاشی پوش،اجرای پالانه روی سقف خشتی با آجر سفال و ملات گچ و خاک،اجرای پالانه، اجرای قید بندی با آجر سفال و ملات گچ و خاک ،اجرای اندود غوره گل جهت شیب بندی بام ها ،اجرای دو لایه کاهگل نهایی و درنهایت نماچینی و سفید کاری داخل بدنه ها انجام گرفت .

وی همچنین اذعان داشت: مرمت ضلع های دیگر این سرا همچنان ادامه دارد و اجرای کامل مرمت این اثر تاریخی نیاز به اعتبارات بیشتری دارد که اداره میراث فرهنگی کاشان در حد توان خود برای بازسازی این سرا و نمونه های مشابه در بازار تاریخی اقدام خواهد کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان در ادامه با اشاره به اهمیت تاریخی سراها و دیگر آثار موجود در بازار کاشان یادآور شد:

با توجه به مکاتبات و تفاهمات صورت گرفته با سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل استان اصفهان، اداره میراث فرهنگی کاشان آمادگی خود را برای مرمت کامل سراها،تیمچه ها ومجموعه تاریخی بازار کاشان به صورت مشارکتی ( یک سوم میراث فرهنگی،یک سوم شهرداری ویک سوم مالکان) اعلام می دارد.

وی افزود:مجموعه بازار بزرگ کاشان نمونه بی بدیل یکی از زیباترین بازارهای ایران است که از ديرباز به جهت ساماندهي منظم و معماري بي نظير و با شكوه مجموعه فضاهايش مورد توجه و تحسين بوده است.

آب انبار صباغ، مسجد مدرسه ميانچال، مسجد ميرعماد، مسجد امام خميني (سلطاني)، آب انبار و حمام گذر نو و حمام خان از نمونه های آثار موجود در مجموعه تاريخي بازار كاشان هستند که برای نگهداری این بنای عظیم تاریخی توجه بیشتر مسئولان و یاری کسبه و بازاریان محترم را می طلبد.

كاروانسراي گمرك كه از نظر وسعت و بزرگي در بازار كاشان بي همتاست، در سمت شمالي بالابازار و نزديك ميدان سنگ واقع شده است.

درباره وجه تسميه اين كاروانسرا آمده است: در دوره قاجاريه كه گمرك محلي و ولايتي معمول بود، چون دفتر مركزي گمركات كاشان در سراي شريف خان داير بود، از آن جهت به سراي گمرك مشهور شد و نخستين پستخانه شهر در آن ساخته شد.

در بالاي ورودي حجره هاي اطراف ميانسرا، كاشي هاي منقوش هندسي و روايي وجود دارد كه مجلس بزم و رزم و شكار و ... را نمايش مي دهد.

سرای گمرگ از بناهای دوره صفویه مجموعه بازار بزرگ کاشان می باشدکه به شماره 3626 در تاریخ

25/12/ 79 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.