اصفهان/

مرمت یخچال و برج و باروی تاریخی دوره سلجوقیان کاشان پایان یافت

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از پایان مرمت یخچال تاریخی و برج و باروی دوره سلجوقیان کاشان خبرداد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان"حسین یزدانمهر" با اعلام مطلب فوق افزود:مرمت این دو طرح با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد.

وی گفت : مرمت یخچال در دو بخش سقف و بدنه با اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال صورت گرفت .

به گفته وی:سقف یخچال که در اثر رطوبت نزولی، فرسوده و تخریب شده بود با خشت و ملات گل مرمت و اجرا گردید.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد:پس از آن پایه های یخچال تکمیل و پی بندی گردید و بعد از آن لایه های فرسوده کاهگل روی بدنه تراشیده و 2 لایه اندود کاهگل با در نظر گرفتن خطوط اجرایی قدیمی روی بدنه یخچال کشیده شد.

وی از پاکسازی و مرمت فضای داخلی این یخچالها در سال آینده خبرداد و تصریح کرد: در مرمت برج و بارو نیز 400 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شد که این اقدامات شامل :تراشیدن اندود فرسوده بدنه ها،پی بندی دیوار با خشت،اجرای کنگره های خشتی و تکمیل دیواره ها در بخشهایی از بنا که دچار تخریب شده بودند،اجرای شیب بندی و اندود نهایی بام با غوره گل و اجرای اندود کاهگل بدنه ها در دو لایه بود.

بـرج و بـاروي عصـر سـلاجقـه و يخچـالهـاي مجـاور از بناهاي سلطان جلال الدين ملكشاه سلجوقي (485 - 455) است كه در سمت غرب كاشان متصل به باروي شهر ساخته شده ، داراي حصار و باروي ضخيم و معتبر با هشت برج مدور مرتفعي بوده است . آثار و بقاياي بجا مانده از آن در نقاط مختلف شهر كاشان مشهود است.

مجموعه قلعه جلالي و يخچالهاي مجاور آن در تاريخ 03/12/1335 به شماره 1350 و همچنين قسمتهاي باقيمانده از برج و باروي در نقاط مختلف شهر در تاريخ 11/11/1355 به شماره 1357 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده اند ./س

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، مرمت ، یخچال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.