برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت چه اهمیتی دارد؟

روز گذشته جزئیات نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد؛ مجامعی که باید تمام آنها تا ابتدای شهریور سال ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان بورس در حال حاضر بالغ بر ۵۰ میلیون نفر، سهامدار سهام عدالت هستند که حدود ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام عدالت خود را مدیریت می‌کنند.

سهامدارانی که به گفته محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نقشه راه شرکت‌های تحت مالکیت خودشان در مجمع حق رای دارند.

اما این در حالی است که مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالتی برگزار نشده و رئیس سازمان بورس در خصوص چرایی آن عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشکالاتی در ساماندهی برگزاری مجامع شرکت‌ها اتفاق افتاد که باعث شد روند برگزاری مجامع این شرکت‌ها متوقف شود. از سال ۹۹ هیئت مدیره این شرکت‌ها تجدید نشده و همان هیئت مدیره که مدت ماموریت‌شان تمام شده در این شرکت‌ها حضور دارند. بعد از آن‌که مردم در سال ۹۹ روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کردند در انتخاب اعضای هیئت مدیره هیچ نقشی نداشته‌اند. سال ۱۴۰۰ تصمیماتی توسط شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد اتخاذ شد که از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آن‌ها توسط دولت تعیین می‌شود جلوگیری شد و به درستی جلوی این کار گرفته شد و مجامع این‌ها برگزار نشد.

جزئیات نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد 

حالا سرانجام روز گذشته نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تصویب و اعلام شد. برگزاری مجامعی که جزئیات آن به شرح زیر است:

۱-۱- مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به صورت حضوری و الکترونیکی بر اساس مقررات مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص نحوه برگزاری مجامع الکترونیکی تشکیل می‌گردد. شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مکلف است سامانه الکترونیکی جهت برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت و همچنین تعیین نحوه حضور در مجامع از سوی سهامداران شرکت‌های مذکور را فراهم آورد.

۱-۲- سهامداران شرکت‌های سرمایه گذاری استانی موظف هستند در راستای اجرای ماده ۹۹ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و لزوم دریافت ورقه ورود به جلسه توسط سهامداران، تا روز قبل از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، نحوه حضور خود در مجامع مزبور را در سامانه الکترونیکی موضوع بند ۱-۱ این مقرره، به نحو اصالت یا از طریق نماینده، تعیین و اعلام نمایند. سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در صورت تمایل به حضور از طریق نماینده در مجمع، موظفند نماینده خود را در سامانه الکترونیکی موضوع بند ۱-۱ این مقرره، به یکی از انحاء ذیل تعیین نمایند:

تعیین نماینده با ارائه وکالتنامه رسمی

تعیین نماینده با ثبت در سامانه از میان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی و یا سایر اشخاص سجامی شده

۱-۳- در صورت عدم تعیین نحوه حضور در مجمع توسط سهامدار غیرمستقیم سهام عدالت در بازه زمانی موضوع بند ۱-۱، حق رأی سهامدار مزبور توسط شرکت تعاونی عدالت شهرستانی واجد شرایط به نیابت از وی حداکثر به میزان سهامداری سهامداران غیر مستقیم آن شهرستان، اعمال می‌گردد. این نیابت صرفاً جهت حضور و اعمال حق رأی در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است که تا ابتدای شهریور ۱۴۰۳ برگزار شود.

تبصره: شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی موضوع بند فوق، باید دارای شرایط ذیل باشند:

الف) آخرین مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به سال‌های مالی ۱۴۰۰ و یا ۱۴۰۱ با حصول حدنصاب ۲۰ درصد از اعضای شرکت تعاونی عدالت شهرستانی حسب تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده باشد.

ب) صورت جلسه مجمع فوق الذکر با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده باشد.

شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت ملزم هستند با ایجاد امکانات لازم و اطلاع رسانی مناسب بر اساس قوانین و مقررات بخش تعاون مجامع دو مرحله‌ای خود را برگزار و به تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برسانند. هزینه‌های قابل قبول این فرآیند پس از تصویب مجمع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و تأیید کمیته عالی نظارت بر سهام عدالت قابل تأدیه خواهد بود. شرکت‌های سرمایه گذاری استانی مجازند جهت برگزاری مجامع مبالغی را به‌صورت علی‌الحساب با پیشنهاد کانون سهام عدالت و تأیید سازمان بورس به تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت پرداخت نماید.

۲- در راستای اجرای جزء ۱-۱ بند ۱ نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف حداکثر سه ماه از ابلاغ این مصوبه فهرست تعاونی‌های واجد شرایط موضوع تبصره جزء ۳-۱ بند ۱ را به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ارائه نماید.

۳- کمیته عالی نظارت بر سهام عدالت (مصوب ۱۶/۳/۱۴۰۲ شورایعالی بورس) بر فرآیند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، نظارت می‌نماید.

۴- برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، براساس این مقرره در چند فاز در سطح کشور اجرا گردد که از دو استان در فاز نخست آغاز می‌گردد.

۵- با توجه به بند ۱ مصوبات این صورتجلسه بند ۲ مصوبه مورخ ۱۴/۱۱/۱۳۹۹، قسمت ب بند ۲ مصوبه ۱۵/۴/۱۴۰۰ و جزء‌های ۴ و ۶ بند ۱ مصوبه ۱۷/۱/۱۴۰۰ ملغی گردید.

۶- جزء ۵ بند ۱ مصوبه مورخ ۱۷/۱/۱۴۰۰ به شرح ذیل اصلاح گردید: «ثبت‌نام متقاضیان عضویت در هیئت‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی جهت بررسی صلاحیت عمومی و حرفه‌ای آن‌ها در سامانه ستان مطابق برنامه زمانبندی اعلامی سازمان بورس امکان‌پذیر بوده و تمدید آن با تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس خواهد بود. انتخاب اعضاء هیئت‌مدیره صرفاً از میان داوطلبانی صورت خواهد پذیرفت که صلاحیت حرفه‌ای، عمومی و اختصاصی آن‌ها برابر با الزامات موجود، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار احراز و تأیید شده و مشخصات آن‌ها جهت اطلاع عموم منتشر و به ترتیب حروف الفبا در سامانه برگزاری مجمع الکترونیکی درج شده باشد.»

۷- جزء ۲ مصوبه مورخ ۷/۲/۱۴۰۰ به شرح ذیل اصلاح گردید: هیئت مدیره شرکت مکلف است اطلاعیه دعوت صاحبان سهام به مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده جهت انتخاب اعضای هیئت‌مدیره را حداقل ۱۰ روز پیش از تاریخ برگزاری و تشکیل مجمع جهت بارگذاری در سامانه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار ارسال نماید. 

گفتنی است که سهامدارانی که می‌خواهند در مجامع به صورت الکترونیک شرکت کنند باید سجامی شوند و با استفاده از سامانه دیما در مجمع حاضر شوند و در عین حال سهامدارانی که سجامی نیستند هم می توانند با مراجعه حضوری به شرکت استانی خود نسبت به شرکت در مجمع اقدام کنند.

همچنین ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این پرسش که شرکت در مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت برای سهامداران چه مزیتی دارد؟ بیان کرد: سهامداران در مجامع حاضر می‌شوند تا بر اساس میزان مالکیت خودشان اعمال نظر کنند همچنین می‌توانند اگر سوال و ابهامی دارند را بپرسند.

برگزاری مجامع استانی سهام عدالت در دو استان به شکل پایلوت

برگزاری مجامعی که بناست در دو استان به شکل پایلوت شروع شود در ادامه نیز جعفری در خصوص آنها می‌گوید: فعلا فقط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌های زنجان و خراسان شمالی به سبب آن‌که اطلاعات آن ها شفاف است می توانند مجمع سهامداران خود را برگزار کنند و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز به منظور رعایت شفافیت در انتظار برگزاری مجمع هستند.

در نهایت نیز پیش از این حمید رضا دانش کاظمی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: طبق مصوبه تا ابتدای شهریور سال ۱۴۰۳ کل مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید برگزار شود.

گفتنی است، مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای سهامدارانی است که روش غیر مستقیم را برگزیده‌اند. سهامداران مستقیم می‌توانند در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور داشته باشند و اعمال رای کنند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
اوموقع ک ارزش داشتن نذاشتن کامل بفروشیم دیگه تا شهریور چ ارزش دارن ۱ گرم طلا نمیشه خرید شاید ۲ کیلو گوشت بشه لعنت ب همتون الهی نسلتون منقرض شه ک ملتو بدبخت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
سهام عدالت شرکت ها را جداگانه و در سامانه های عادی بورسی قابل معامله کنید ، از استخدام افراد و ایجاد دستگاه های بیشمار و کارمند و حقوق های اضافی در صندوق های استانی سهام عدالت جلوگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
سهام عدالت شرکت ها را جداگانه و در سامانه های عادی بورسی قابل معامله کنید ، از استخدام افراد و ایجاد دستگاه های بیشمار و کارمند و حقوق های اضافی در صندوق های استانی سهام عدالت جلوگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۹:۲۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
بنام خدا.دزدی بیشتر مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۸:۳۰ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
میخان از پول‌های سود سهام عدالت تو استان‌ها استفاده کنن.به طور خاص میخان کمتر سود به سهامداران بدن و بیشتر با سود پول سهام کار کنن
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۸:۳۰ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
میخان از پول‌های سود سهام عدالت تو استان‌ها استفاده کنن.به طور خاص میخان کمتر سود به سهامداران بدن و بیشتر با سود پول سهام کار کنن
آخرین اخبار