اردوغان: ترکیه و یونان اعلامیه حسن همجواری را امضا خواهند کرد

رئیس جمهور ترکیه در آستانه سفر به آتن در خصوص امضای اعلامیه حسن همجواری با یونان ابراز امیدواری کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پی نشست شورای عالی همکاری ترکیه و یونان که فردا پنجشنبه ۷ دسامبر در آتن برگزار می‌شود، تمایل کشورش برای امضای اعلامیه روابط دوستانه و حسن همجواری با یونان را ابراز کرد.

این در حالی است که اردوغان در مصاحبه‌ای که در آستانه سفرش به یونان در روزنامه کاتیمرینی Kathimerini منتشر شد، گفت: «امیدواریم اعلامیه حسن همجواری با یونان در ۷ دسامبر به امضا برسد. «رئیس جمهور ترکیه گفت که قصد دارد به کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان اطلاع دهد که «یونان را دشمن خود نمی‌داند و اگر ترکیه تهدید نشود، تهدید نمی‌کند.» 

وی ادامه داد: به او می‌گویم بگذارید اعتماد بین دو کشورمان را تقویت کنیم و اجازه دهید همکاری‌های دوجانبه را در همه بخش ها، در اقتصاد، تجارت، حمل و نقل، انرژی، بهداشت، فناوری، مسائل آموزشی و جوانان گسترش دهیم. بیایید علاقه و توجه متقابل به میراث تاریخی و فرهنگی کشورمان را نشان دهیم.»

اردوغان افزود: هیچ مشکلی وجود ندارد که نتوانیم از طریق گفتگو و بر اساس حسن نیت متقابل آن را حل کنیم.

به گفته اردوغان، دو کشور اخیراً تمایل خود را برای توسعه همکاری‌ها ابراز کرده اند و رئیس جمهور ترکیه گفت: «یونان یک همسایه است و همینطور خواهد ماند. ما یک جغرافیا داریم، یک دریا داریم، ما یک هوا را تنفس می‌کنیم. ما با گذشته مشابهی به هم مرتبط هستیم. بسیاری از مسائل وجود دارد که ما نتوانستیم آن‌ها را حل کنیم و هر دو کشور این را می‌دانند. با این حال، این به ما بستگی دارد که آیا اجازه می‌دهیم این مشکلات باعث ایجاد تنش و اختلاف شود.»

اردوغان گفت: ترکیه «هیچ وقت کشور همسایه یونان را به عنوان دشمن یا رقیب تلقی نکرده است، بلکه به دوست نیاز دارد، نه دشمن.»

یونان و ترکیه، متحدان ناتو، چندین دهه است که قادر به حل مسائل بحث برانگیز نبوده اند و بار‌ها به دلیل اختلافات منطقه‌ای خود را در آستانه درگیری مسلحانه قرار داده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Romania
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
حماقت قرن.
آخرین اخبار