بلینکن: یونان و ترکیه از تشدید تنش‌ها اجتناب کنند

وزیر خارجه آمریکا خواستار حل و فصل اختلافات میان یونان و ترکیه از طریق گفتگو شد.

طی ماه‌های اخیر تنش میان یونان و ترکیه به سطح بی سابقه‌ای رسیده است به طوری که حتی در برخی مواقع آنکارا به صورت آشکار از استفاده از گزینه نظامی برای ادب کردن آتن سخن به میان آورده بود. با این حال، کشور‌های غربی به دنبال میانجیگری میان این دو عضو سازمان ناتو هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز (سه شنبه) از یونان و ترکیه، دو کشور حوزه دریای اژه خواست مشکلات خود را از راه گفتگو حل و فصل کرده و از انجام اقدامات یک جانبه که می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها شود اجتناب کنند.

بلینکن در یک کنفرانس خبری در آتن، پایتخت یونان گفت: یافتن یک راهکار برای حل اختلافات بلند مدت میان یونان و ترکیه به نفع منافع هر دو کشور است. این موضوع می‌تواند از طریق گفتگو، دیپلماسی و یا هر ابزار دیگری انجام شود. با این حال، دو طرف هرگز نباید از اقدامات یکجانبه یا لفاظی‌های نامناسب که می‌تواند به تشدید تنش‌ها منجر شود استفاده کنند.

سفر بلینکن به آتن یک روز پس از سفر وی به آنکارا و دیدار با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود انجام می‌شود. واشنگتن به دنبال ایفای نقش میانجیگر میان دو کشور به منظور کاهش تنش هاست.

یونان و ترکیه که هر دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند در طیف گسترده‌ای از مسائل از استخراج مواد معدنی از دریا تا موضوع قبرس با یکدیگر اختلاف نظر عمیق دارند.

با این حال، وقوع زمین لرزه در ترکیه و اتخاذ دیپلماسی بشردوستانه از سوی یونان باعث کاهش موقتی تنش‌ها میان دو طرف شده است. آتن نخستین کشوری بود که اقدام به ارسال تیم امداد و نجات و کمک‌های بشردوستانه به ترکیه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
امریکا که خود عامل اصلی اختلاف میان ترکیه و یونان است .امروز نیاز دارد که میان آنان اختلاف نباشد واقعا جای تعجب است !!!
آخرین اخبار