عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد؛

محوریت مقابله با فرار‌های مالیاتی در تحقق اصلاح ساختاری بودجه ۱۴۰۳

محبی نجم‌آبادی گفت: اقدام دولت در شناسایی فرار‌های مالیاتی حرکت مهمی بود، زیرا افزوده شدن بر منابع مالی دولت باعث کاهش وابستگی به نفت می‌شود.

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان وابستگی بودجه به نفت گفت: مجلس و دولت برای جلوگیری از افزایش پایه پولی و افزایش مالیات‌ها به ایجاد حساب واحد خزانه ورود کردند و دولت تلاش کرد حساب‌ها و اعتبارات رسوب کرده را جمع‌آوری کند و به حساب واحد خزانه برگرداند و دولت به این طریق برخی از بدهی‌هایش را از طریق اعتبارات رسوب کرده در شرکت‌های دولتی پرداخت کرد.

وی ادامه داد: دولت با این اقدامات تلاش کرد که پایه پولی را افزایش ندهد. نکته مهمی که دولت سیزدهم به دنبال آن بود شناسایی فرار‌های مالیاتی بود و در همین راستا بود که برای گسترش پایه‌های مالیاتی، دولت دو میلیون و پانصد هزار مودی جدید مالیاتی شناسایی کرد که این امر به افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت منجر شده است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: اقدام دولت در شناسایی فرار‌های مالیاتی و شناسایی منابع جدید مالیاتی حرکت مهمی بود، زیرا هرچه بر منابع مالی دولت افزوده شود به همان میزان از وابستگی به نفت رهایی پیدا می‌کنیم و کسری بودجه و تراز عملیاتی نیز به این وسیله جبران می‌شود.

محبی نجم‌آبادی بیان کرد: از طرف دیگر دولت در تلاش است با افزایش پایه‌های مالیاتی کسری بودجه ۱۴۰۳ را کاهش دهد و به این وسیله اعتبارات خودش را افزایش دهد. اقدام دیگری که دولت درصدد اجرای آن است حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضروری است که در طی سالیان متمادی مصوب و اجرایی شده‌اند.

نماینده مردم شهر‌های جغتای، جوین و سبزوار در مجلس تصریح کرد: منابعی جزو منابع پایدار ما محسوب می‌شوند که برآمده از تولید موثر باشد چون این منابع است که می‌تواند شاخص‌های اقتصادی کشور را ارتقا دهد نه اینکه ما مردم را در تنگنا قرار دهیم و روزبه‌روز میزان بیشتری از جیب مردم برای جبران کسری بودجه برداشت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: باید از کسانی که تمکن مالی، درآمد بیشتر و فرار مالیاتی بیشتری دارند مالیات بیشتری اخذ شود، اما در کشور ما این افراد منفعت بیشتری نصیبشان می‌شود و در مقابل مالیات کمتری می‌پردازند.  ما اگر مالیات بر عایدی سرمایه را ۲۰ سال پیش مصوب کرده بودیم خیلی از این واسطه‌گری‌ها و مدل‌های خاص بهره‌برداری از فراز و فرود‌های اقتصادی کشور در حوزه خودرو، ارز، سکه، طلا و دلار به وجود نمی‌آمد.

وی افزود: اگر این قانون زودتر مصوب می‌شد شاید این روز‌ها آن‌قدر مشکل فرار مالیاتی نداشتیم. مالیات یک منبع پایدار برای دولت است مشروط بر اینکه نگاه عادلانه و مبتنی بر واقعیات در آن وجود داشته باشد و دقت در شناسایی افراد و توانمندی‌های آن‌ها و میزان درآمد‌های افراد وجود داشته باشد.

محبی نجم‌آبادی گفت: با فضای خاصی که در دولت الکترونیک و تسلط‌هایی که بر حساب‌های اشخاص به‌وجود آمده، شفافیت در حساب‌ها فراهم شده تا به حق از کسانی که توانمندی اقتصادی بالایی دارند مالیات گرفته شود. در فضای تورمی تعریف تورم عبارت است از مالیات طبقه فرودست و پایین برای طبقات بالاتر. در تورم آن‌هایی که دارا هستند داراتر می‌شوند و آن‌هایی که ندار هستند ندارتر می‌شوند.

وی در پایان بیان کرد: با این تورم ضریب جینی را در سال‌های گذشته افزایش داده‌ایم و این اختلاف طبقاتی را به وجود آورده‌ایم بنابراین بحث مالیات برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
دلالی و دلال ها کاسبکاری که همه جاهست ،نه اجاره میدهن و نه مالیات ،ونه به کسی هم جواب پس میدهن، به راحتی بدون زحمت یه کالا رو با هر قیمت کاذبی گوش مردم رو میبرن و با ایجاد فشار تورم برگرده مردم و کارفرمای محتاج مواد اولیه سوارند ،در سایه اند ،کار تولید رو میخوابانند،هیچ رد و اثر یا حرفی از خیانت اقتصادی و تورمی جماعت زالو صفت و راحت طلب نیست، فقط به تورم دامن میزنن،، ،،یا بانک که با برداشتن تابلو شرکت فرار مالیاتی میکنن
آخرین اخبار