راه‌آهن رشت - کاسپین دهه فجر افتتاح می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: راه‌آهن رشت - کاسپین تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و در حوزه ریلی مجوز سران قوا را برای واردات واگن مسافری داریم.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نمایشگاه حمل‌ونقل عمومی لجستیک و صنایع وابسته گفت:  در سفری که به روسیه داشتیم اتفاقات خوبی رخ داده است  همچنین در توافق راه آهن رشت_  آستارا ابهاماتی وجود داشت که جمع بندی خوبی با حضور رییس جمهور روسیه انجام شد.

به گفته وی تعرفه های ترجیحی و شرکت حمل و نقل مشترک، توافقات حمل و نقل هوایی با روسیه,  مسیر تردد از شمال به جنوب، و کاهش زمان حمل در قالب یک پیمان چند جانبه با کشورهای حاضر در مسیر ایران، از جمله این توافقات است‌.

او می گوید: چندی پیش رئيس سازمان هواپیمایی در عربستان حضور  داشت مقرر شد با آغاز سفر حج عمره شرکت های ایرانی فعالیت خود را آغاز کنند.

بذرپاش همچنین در خصوص  قطار سریع السیر  هم گفت: به دنبال آن هستیم قطار  سریع السیر تهران را راه اندازی کنیم و در حال حاضر این مسیر ۱۰ درصد پیشرفت دارد. 

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما به فناوری قطار پر سرعت نیاز داریم تا فناوری پایه حمل و نقل ریلی کشور تغییر کند و عملیات اجرایی چند هزار کیلومتر قطار پر سرعت در کشور اجرا شود. 

وی افزود: در حوزه مسافر افزایش داشته ایم و در مجموع ۹.۵ میلیون تن مسافر  جابه جا شده که  ۹۰ درصد جاده ای و ۱۰ درصد ریلی بوده که نشان می دهد جاده ای به خاطر ارزان تر بودن  استقبال بیشتری از آن شده  است. برای افزایش جذابیت حمل و نقل ریلی که نباید سوخت را گران کنیم. باید از جذابیت ریلی را افزایش دهیم. 

بذرپاش بیان کرد: در یک سالی که در وزارتخانه هستیم در کلان پروژه ایران راه،  به عنوان راه حل منطقی برای پیشرفت کشور و کشورهای منطقه مطرح شده است.

وی گفت: این کلان پروژه توسط رئیس جمهور مطرح می شود و مهمترین پروژه های ریلی رشت به کاسپین و رشت به آستارا و شلمچه بصره ، شهرکرد اصفهان و درود به خرم آبادو سایر پروژه های در دست وساخت و بهره برداری قرار دارند. 

او با بیان اینکه  در دهه فجرعملیات اجرایی راه آهن  رشت -کاسپین آغاز می شود افزود: همینطور بندر کاسپین که از بندر امیر آباد و کاسپین یک اقتصاد دریا محور رادر شمال کشور شاهد خواهیم بود.

او اظهار کرد: ظرف یک ماه آینده با حضور رییس جمهور ایران و آذربایجان دو سد خدا آفرین به بهره برداری خواهد رسید و توافقنامه کریدور با حضور نمایندگان روسیه امضا خواهد شد. 

بذرپاش  با بیان اینکه  پروژه اقلید به یزد تا پایان سال به مردم ارائه می شود گفت: اقدامات تکمیلی از سال گذشته در اولیت قرار گرفت و در حوزه جابجایی بار کمک شایانی به صاحبان بار و مسافران می کنند. 

او گفت: در بخش ریلی هر چه توان داریم برای نوسازی لکوموتیو در اولیت قرار بگیرد . البته پیگیر توسعه واگن مسافری و نوسازی ناوگان از طریق واردات هستیم.  در حال توافق به شرکت های صاحبان بار هستیم که سرمایه گذاری و حمل به خود شرکت ها واگذار شوند که در حوزه کشنده و لکومتیو و  توسعه خطوط مشارکت داشته باشند.

بذرپاش در خصوص سیاست های دریایی گفت: بعد از ابلاغ سیاست های بادلاستی ، نقش وزارت راه و شهرسازی نقش برجسته ای است و تمام تلاش را به کار گرفته ایم.  شهرک‌های ۲۷ گانه ساحلی یکی از محورهای کاری اصلی است که در سواحل جنوب احداث خواهد شد که احداث فرودگاه های منطقه ای و جمعیت پذیری با ساخت مسکن های سریع الساحلی در برنامه قرار دارد. 

او گفت: قرارداد ۵۰ شناور بسته شده است که ظرفیت جابجایی بار و مسافر  افزایش می یابد. با وجود ظرفیت های قابل توجه شناور ،  به دلیل تحریم های ناجوانمردانه کار سخت شده است. توسعه بندر شهید بهشتی در دستور کار است که قرارداد آن با خاتم الانبیا در مراحل پایانی است . قرارداد با کشور هند نیز در دست پیگیری قرار دارد. راه آهن چابهار زاهدان نیز در حال پیگیری است تا سال آینده به بهره برداری برسد. 

 

برچسب ها: حمل ونقل ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
اجازه باز کردن نمیدهند
ضررش چیه
واقعا نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
انشاالله هرچی زودتر اقدام شود هموطنان از استان های هم یزد وگیلان و شهرهای جنوبی دیدن کنند
آخرین اخبار