کیانی:

به اسناد دفترچه‌ای دیگر هیچ خدمتی ارائه نمی‌شود

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با تاکید بر اینکه به اسناد دفترچه‌ای دیگر هیچ خدمتی ارائه نمی‌شود، از شهروندان و هم استانی‌ها خواستار شد با مراجعه به ادارت ثبت اسناد و املاک اسناد خود را به تک برگ تبدیل کنند.

غلامرضا کیانی در نشست خبری که به مناسبت ۶ دی ماه روز دفاتر اسناد رسمی با بیان اینکه با تصویب طرح قانون طرح الزام سند رسمی معضلات اسناد عادی برطرف می‌شود، اظهارداشت: به عنوان مثال مشاورین املاک در این حوزه قرارداد عادی را تنظیم نخواهند کرد و با دسترسی که از سامانه ثبت الکترونیک به آن‌ها داده خواهد شد برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی ارسال می‌کنند.

کیانی معتقد است که سند رسمی خود پیشگیری کننده از وقوع جرم است و در اسناد عادی اشخاص معاملاتی انجام می‌دهند که براساس ملک قیمت گذاری نمی‌شود.

او افزود: اگر بدون راستی‌آزمایی و ضابطه سند ملکی تنظیم و مبالغ میلیاردی جابه جا شود؛ خریدار این دغدغه را دارد که آیا فروشنده مالکیت دارد یا ندارد؛ در بعضی مواقع دیده شده که شخص فروشنده حتی مالکیت ندارد و این موضوع باعث طرح دعاوی متعدد در مراجع قضایی می‌شود.

کیانی اظهارداشت: باغ‌شهری‌هایی در سطح شیراز و فارس خرید و فروش می‌شود که هیچ مستند قانونی ندارد و فقط به استناد یک برگه معاملاتی در آن خرید و فروش انجام می‌شود؛ زمانی که خریدار برای سند مراجعه می‌کند با مشکلاتی روبرو می‌شود و باید از مراجع ذی صلاح مجوز بگیرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس به موضوع توسعه قانون حد نگار یا کاداستر برای پیشبرد بهتر فعالیت دفاتر اسناد رسمی در تنظیم اسناد اشاره کرد و اضافه کرد: اگر این قانون پیاده سازی شود و املاک سند دار شوند، قولنامه‌های رسمی دیگر جمع آوری خواهد شد؛ البته این موضوع همکاری سایر دستگاه‌ها را می‌طلبد.

او با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای تمام خدمات ادارات دولتی به صورت آنی در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد، اعلام آمادگی کرد و گفت: در حال حاضر استعلام‌های شهرداری و دارایی به صورت آنلاین از طریق دفاتر انجام می‌شود؛ سازمان جهادکشاورزی و منابع طبیعی هم قرار است به این طرح اضافه شوند که به نفع مردم خواهد بود.

۹۰ درصد خدمات دفاتر ثبت اسناد در قالب الکترونیک است

کیانی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد خدمات دفاتر ثبت اسناد در قالب الکترونیک خدمات ارائه می‌دهند، عنوان کرد: کمتر از دو ساعت استعلام‌ها را اخذ و سند رسمی تنظیم می‌شود؛ این طرح در حال به روز رسانی است و ظرفیت‌های جدیدی به آن اضافه خواهد شد. 

او یادآور شد: در حاضر تنظیم اسناد به صورت حضوری است، پلتفرمی در حال طراحی است که قرار بود امروز از آن رونمایی شود، اما به تعویق افتاد؛ «پلتفرم کاتب» هنوز اجرایی نشده است، اما تا سال آینده و یا ۲۲ بهمن ماه تلاش خواهد شد از آن رونمایی شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با اشاره به اینکه ثبت آنی به صورت فیزیکی است، اما ثبت مجازی هنوز راه اندازی نشده است، خاطرنشان کرد: ثبت آنی خدمت بزرگی هم به دفاتر و هم به شهروندان کرده است یکی از خدمات آن در احراز هویت است؛ در جایی که دیده می‌شود جعل هویت رخ می‌دهد به دلیل ناآگاهی مردم است.

تهیه نقشه در در قالب حد نگار در ۲۸ شهرستان فارس

کیانی گفت: یک از برنامه‌های مهم در قالب حد نگار و کاداستر تهیه نقشه است؛ که اگر برعهده مالک باشد هزینه بر است، اما با توجه به قرارداد‌های منعقد شده با مهندسین مشاور در ۲۸ شهرستان فارس این نقشه برداری‌ها انجام می‌گیرد و سازمان این هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

او به همکاری با منابع طبیعی جهت تثبیت و صدور اسناد مالکیت اراضی اشاره کرد و افزود: در سطح کشور ۹۸ درصد اراضی ملی دارای سند مالکیت هستند؛ در استان فارس ۵۰ در صد محدوده اراضی کشاورزی سند دار و محدوده آن‌ها مشخص شده است.

به اسناد دفترچه‌ای دیگر هیچ خدمتی ارائه نمی‌شود

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با تاکید بر اینکه به اسناد دفترچه‌ای دیگر هیچ خدمتی ارائه نمی‌شود؛ خواستار شد: از شهروندان و هم استانی‌ها تقاضا می‌شود با مراجعه به ادارت ثبت اسناد و املاک اسناد خود را به تک برگ تبدیل کنند.

کیانی افزود: ۳۰۰ هزار جلد سند دفترچه‌ای در استان فارس وجود دارد که باید به اسناد تک برگ تبدیل شده و بتوان خدمات قضایی بر روی آن‌ها انجام داد.

او ادامه داد: نقشه‌های برخی از سند‌های دفترچه‌ای در بانک‌های اداره ثبت اسناد موجود است که این موضوع تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگ را تسریع می‌دهد و نیازی به نقشه برداری مجدد نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار