آس‌بادهای سنگان خواف در فهرست آثار ملی ثبت شد

رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: آس‌باد‌های تاریخی سنگان خواف به شماره ۳۳۹۶۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

محمود طغرایی رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این آس باد‌ها که در جنوب شرقی شهر کنونی سنگان قرار دارد، شامل ۱۰ دستگاه سازه آس‌باد است که به‌صورت خطی و متصل به هم، از دوره قاجار تاکنون باقی مانده‌اند.

او افزود: آس‌بادها، سازه‌های نسبتا بلند خشتی هستند که در گذشته‌ها در مسیر باد‌های موسمی یا محلی ساخته می‌شدند و با استفاده از توان باد و تبدیل آن به نیروی چرخشی و اتصال آن به سنگ آسیاب، گندم و سایر غلات را آرد می‌کردند، آس‌باد‌ها عمدتا در نواحی شرقی ایران و اغلب در مسیر باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان ساخته شده‌اند.

رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: سازه آس‌باد‌های سنگان از نمونه آس‌باد‌های دوطبقه اند؛ طبقه بالایی که پره‌های چوبی در آن قرار دارد، پرخانه و طبقه پایین که سنگ آس در آن قرار گرفته است، آس‌خانه نام دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار