راهکار اساسی کاهش ضایعات در حوزه آرد و نان چیست؟

به گفته کارشناسان، طرح هوشمندسازی واحدهای خبازی در کاهش مصرف گندم و دورریز نان و جلوگیری از تخلفات تاثیر چندانی نداشته است، از این رو با یکسان‌سازی آرد و نان باید به مشکلات این حوزه برای همیشه پایان داد.

با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها از دهه ۸۰ شاهد افزایش قیمت در برخی از کالاها بودیم، لذا در حوزه کالاهای اساسی بویژه حوزه آرد و نان باید زنجیره تولید و توزیع هدفمند شود.

بنابر آمار در حال حاضر سالانه ۱۵۵ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می شود که بنابر پیش بینی های صورت گرفته، سال آینده یارانه آرد باید به ۲۳۰ هزارمیلیارد تومان افزایش یابد. هرچند بسیاری از کارشناسان و مسئولان به سبب شرایط تولیدکنندگان نان با پرداخت یارانه به واحدهای خبازی مخالف هستند.

با توجه به مشکلات حوزه آرد و نان از خرداد سال گذشته طرح هوشمندسازی واحدهای خبازی کلید خورد، هرچند این طرح هم‌نتوانست در کاهش ضایعات و فساد در حوزه آرد و نان تاثیر چندانی داشته باشد. همان طور بنابر اعلام مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد در برخی استان ها شاهد تخلفاتی در بحث هوشمندسازی نان همچون خشک کردن مقادیر زیادی قرص نان و فروش نان با کارت هدیه و دپو آرد یارانه ای در انبارها بودیم.

این درحالی است که جلال مشاور وزیر اقتصاد می گوید: در زیرساخت طرح هوشمندسازی به بلوغی رسیده‌ایم که روزانه به طور متوسط بیش از ۱۲ میلیون تراکنش خرید نان توسط مردم در سراسر کشور محقق می‌شود؛ این تراکنش‌ها در سامانه برای همه مردم به صورت سوابق خرید قابل مشاهده است.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: نظارت و ارزیابی مردم دقیق‌ترین قابل اتکاترین و فراگیرترین روش بازرسی و نظارت است و سامانه نظر این کمک را می‌کند که مردم بدون آنکه کارت خوان در دسترسشان باشد و یا نیاز باشد فرایند ثبت تراکنش را مشاهده کنند به محض ثبت تراکنش، صورتحساب الکترونیکی خرید خود را در گوشی تلفن همراه خود مشاهده کنند و انطباق با خرید آن را بسنجند و بر اساس آن نظر و دیدگاه خود را ثبت کنند.

حال با وجود مشکلات گسترده نظیر رانت و فساد و افزایش دورریز نان و جایگزینی به عنوان خوراک دام و طیور و مخالفت بسیاری از مسئولان با کارشناسان با پرداخت یارانه به واحدهای خبازی انتظار می رود که دولت هرچه سریع تر تصمیماتی در این باره اتخاذ کند تا مصرف در حوزه گندم واحدهای خبازی به میزان واقعی خود برسد.

 اجرای طرح یکسان سازی و فرهنگ سازی نان توام با یکدیگر باید اجرا شود

در ادامه ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: بررسی های میدانی نشان می دهد که اجرای هوشمندسازی نه تنها هیچ تاثیری در جلوگیری از هدررفت و کاهش ضایعات نداشته است، بلکه به رغم گرانی نان شاهد کاهش کیفیت در برخی نقاط هستیم. با توجه به آنکه از تکنولوژی استفاده بهره ور و بهینه نداریم، اشکلات خودمان را به تکنولوژی و هوشمندسازی ناقص ربط می دهیم.

قاسمی ادامه داد: یکسان سازی آرد و نان، هوشمندسازی، افزایش بهره وری و فرهنگ سازی در راستای کاهش ضایعات نان باید در یک مجموعه دیده شود تا اثر گذار باشد، اجرای هرکدام به تنهایی تاثیری ندارد. همان طور که هوشمندسازی آرد و نان به تنهایی تاثیری در کاهش مصرف یا بهبود مصرف آرد و گندم نداشته است. یکسان سازی آرد و نان یکی از مولفه های کاهش ضایعات و دورریز و کیفیت آرد تولیدی محسوب می شود.

پرداخت یارانه مستقیم به خانوار راهکار کاهش ضایعات نیست

جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: پرداخت مستقیم یارانه نان به خانوار موجب شده تا دولت در مواقع کمبود نقدینگی، از پرداخت امتناع کند که این امر به سبب افزایش قیمت، اقشار آسیب پذیر را در تامین دچار مشکل می کند.

او اجرای کامل هوشمندسازی را راهکار جلوگیری از ضایعات و تخلفات حوزه آرد و نان دانست و افزود: اگر هوشمندسازی به نحو بهتری اداره شود به طوریکه نظارت ها افزایش یابد، شاهد ارتقای کیفیت و جلوگیری از هدررفت و دورریز نان هستیم. پرداخت مستقیم یارانه نان به خانوار، اقشار آسیب پذیر در تامین نان دچار مشکل می شوند چراکه یارانه به تعداد اعضای خانوار پرداخت می شود، درحالیکه آنها نسبت به دیگر آحاد جامعه نان بیشتری مصرف می کنند. با اجرای کامل هوشمندسازی و تشدید نظارت ها پیش بینی می شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد جلوی ضایعات و تخلفات گرفته می شود.

با یکسان سازی آرد و نان مصرف گندم به ۸.۵ میلیون تن می رسد

عطااللّه هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: اگر هوشمندسازی واحدهای خبازی موثر بود، باید میزان مصرف آرد و تخلفات حوزه آرد و نان کاهش می یافت که متاسفانه این امر رخ نداده است.

به گفته او، بنابر آمار حداقل ۲ دهه است که یارانه به واحدهای خبازی داده می شود، درحالیکه هیچ خروجی مثبتی نداشته است و تا زمانیکه آرد به قیمت واقعی در اختیار واحدهای خبازی قرار نگیرد، این مشکلات استمرار دارد.

هاشمی پرداخت یارانه مستقیم به خانوار را راهکار رفع مشکلات دانست و افزود: اگر آرد با قیمت آزاد در اختیار واحدهای نانوایی قرار بگیرد و نانوایان با قیمت آزاد نان را به فروش رسانند، جلوی ضایعات حوزه آرد و نان کاهش می یابد.  بنابر آمار سالانه ۱۰ میلیون آرد مورد نیاز واحدهای خبازی است که با یکسان سازی  پیش بینی می شود که مصرف گندم با کاهش حداقل ۱۵ درصدی به ۸‌‌.۵ میلیون تن برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۵۸ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
آزادسازی قیمت آرد و پرداخت یارانه نان به مردم بهترین و آسانترین و کم هزینه ترین راه است تا فضای تولید نان رقابتی شود و نان باکیفیت دست مردم برسد این طرح هوشمندسازی جز بار مالی رو دوش دولت دستاورد چنداتی نداشته به عبارتی طرح شکست خورده ولی مسوولان این طرح شکست طرح را گردن نمیگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۱ دی ۱۴۰۲
فقط فقط قیمت گندم رو بالا نبرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
ما ب عنوان نانوا باید بگیم خیلی درآمدمون کمه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۰:۰۴ ۱۰ دی ۱۴۰۲
از نظر من یک نونوا بهترین کار اینه که یارانه رو به خود مردم بدن و نونوایی ها هم آرد رو آزاد بخرند و باقیمت آزاد بفروشن اینطوری نه نانوا به دزدی متهم میشه نه هم این که یارانه نان بین خود مردم تقسیم میشه و نه فقط برای چن تا سود جو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲
اگر مردم را برای پختن نان در منزل توانا کنیم (توانایی به معنی آموزش های مهارتی در سطح گسترده بوسیله رسانه ها - فروش آرد ۴ درصد در بسته بندی مناسب - فروش مخمر و ظروف مناسب تخمیر و قابلمه همه کاره و ... ) ضایعات آرد و نان کاهش خواهد یافت چون اگر مردم در خانه نان بپزند فرصت کافی برای تخمیر خواهند داشت و از سوختن یا خمیر بودن نان جلوگیری می کنند در نتیجه بهترین نان را خواهند خورد که دور ریز نخواهد داشت حق هم همین است که نان را که یکی از غذاهاست مردم بتوانند علاوه بر خرید از نانوایی در آشپزخانه هم بپزند همانطور که بقیه غذاها را مردم اختیار آن را دارند که از اغذیه فروشی ها بخرند یا خودشان در آشپزخانه بپزند. توصیه من به وزارت آموزش و پرورش این است که به تمام دانش آموزان مهارت نان پختن را آموزش دهید.
United States of America
حسین
۱۷:۲۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲
پخت صحیح است که متاسفانه نانوایان دراهوازعلیرغم گران شدن نان ،پخت صحیح رعایت نمی‌ کنند.بی کیفیت ترین نان رانانوایان دولتی اهوازدارند.
Iran (Islamic Republic of)
نانوا
۱۶:۰۲ ۱۰ دی ۱۴۰۲
بنده با سی سال سابقه و تجربه در نانوایی نظرم این هست که :این سیاست هوشمند سازی نانوایی‌ها یک سیاست کاملا غلط و غیر کارشناسی بوده و با شکست مواجه شده چرا که هدر رفت ارد و نان و قاچاق و خروج گندم و آرد از کشور و رانت بازی و فساد در این حوزه خیلی بیشتر از قبل شده است اگر یکسان سازی قیمت ارد در سراسر کشور اجرا شود با توجه به علم اقتصاد هم در بخش کشاورزی (تولید گندم) و هم در بخش کارخانجات تولید آرد و هم در بخش نانوایی رقابتی بی نظیر اتفاق خواهد افتاد ،در ضمن سیاست گذاران دولت در بخش هدف کندی یارانه ها توجه داشته باشند: کالایی که قابلیت جابجایی وانتقال به غیر را دارد به این کالا یارانه تعلق نمی‌گیرد چرا که این کار باعث ایجاد فساد و قاچاق و رانت خواهد شد، یارانه باید بر اثاث سرانه هر استان به حساب اشخاص واریز شود تا با مدیریت خودش از آن استفاده نماید،
تنها ترینن درمان سرطان بزرگ حوزه گندم و آرد و نان فقط یکسان سازی هست والسلام
Canada
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲
گران کردن آنها تا کسی قدرت خرید نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۰ دی ۱۴۰۲
تنظیم اتومات درجه حرارت تنور نانوا برای جلوگیری از سوختن نان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۰ دی ۱۴۰۲
باسلام به‌ نظرمن‌ باید آرد آزاد شود تا هم‌ نانوا ضرر نکند هم‌ مصرف‌ کننده
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۹:۱۲ ۱۰ دی ۱۴۰۲
گران کردن نان راه کار نیست. در این تورم های نجومی تنها راه خلاصی از گرسنگی پناه بردن به نان است. دولت به هر قیمتی می خواهد این را هم گران کند تا از مسئولیت خود در این زمینه هم شانه خالی کند دقیقا مثل عملکرد ضعیف و منفی در خیلی از حوزه ها. مسئولینی که پول مفت و حقوق بی کفایتی می گیرند خود در تخلفات حوزه نان دستی در آتش دارند. با این همه سامانه به سادگی تخلف قابل شناسایی و پیگیری هست ولی خوششان نمی آید نوچه های خود را گوشمالی دهند و به عوض آن می خواهند دوباره از مردم زهر چشم بگیرند. تا مسئولین بی کفایت و بی عرضه سر کار باشند هر چند روز یکبار گرانی نان و دیگر اقلام ضروری مردم بی پناه رسانه ای خواهد شد. به نظرم پشت پرده این گرانی ها و وضعیت نابسامان اقتصادی دست دشمن در کار است تا مردم را بیش از این دلسرد و نا امید کنند. ظاهرا گرگها در لباس خدمتگذاری مردم شدیدا فعال هستند. باید جکومت از این دشمنان و مفسدین تصفیه شود و الا هست و نیست مملکت را نابود خواند کرد.
Germany
محمد احراری
۰۹:۱۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
با یکسان‌سازی آرد و نان. خبازان به کیفیت و اخلاق و بهداشت و مشتری مداری میگردند. نه در فروش آرد خام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲
تنهاراه ازادسازی قیمت ها است واینکه یارانه نان مستقیم به خود مصرف کننده برسه تا همه مشکلات ازلحاظ تخلف نانوایی ها قاچاق ارد کیفیت نان ومشکل مردم برای تهیه نان ورانت خواری برطرف بشه تامام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۰ دی ۱۴۰۲
قطع سهمیه آرد نونوایی هایی که نونشون خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
اختلاف قیمت آرد یارانه ای با آزاد فساد انگیز است، سیستم های هوشمند هرگز به پای هوشمندی ذاتی مردم نمی رسند، یارانه را مستقیما به خود مردم که بالغ ،عاقل، رشید و هوشمند هستند دهید تا با آن نان و دیگر کالاهای اساسی بخرند ، آنگاه خواهید دید ریشه فساد در حوزه آرد و نان از بین می رود، هر کس به اندازه نیاز نان خرید می کند، صف در نانوایی کوتاه، کیفیت نان خوب، ضایعات نان کم، احتیاج به دستگاه نظارتی کم می شود و همه احساس رضایت خواهند کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲
سلام.
اولا با گران کردن ضربه محکمی به دولت وارد میشه چون خیلی ها در حال حاضر حتی توان خرید نان با همین قیمت رو ندارند.
دوما باید کیفیت آرد بهتر بشه، همیشه عیب از نونوا نیست.
سوما نمیشه شهرهای کوچک رو با شهرهای بزرگ مقایسه کرد چون منی که بعنوان یک روستایی یا شهر کوچک نشین از لحاظ تعداد اعضای خانه و غذا خوردن که بیشتر نونی هست فرق داره.
چهارما با این روش که میگن تعداد سهمیه کم بشه مردم باید همیشه درگیر تهیه نان باشن.
United States of America
ناشناس
۰۳:۰۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
آقای جلال یه برنامه بزار به شماهم نظر بدن مردم .نظر به یه نانوا یا شاطر بدرد نمیخوره اصل کاری شمایین نمیخوای بدونی مردم چی راجبت میگن ?
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۱۹ ۰۹ دی ۱۴۰۲
آزاد سازی وتک نرخی بودن نان بهترین راه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
من یک نانوا هستم و تقریبا همه خویشاوندان من ازاین شغل نون میخورند به خدا قسم حدود 80و خورده ای نانوایی در دست من و دوستان و خویشاوندان من در شهرها و روستاهای استان اصفهان می‌باشد و خداشاهده از تمام این نانوایی‌ها حدود بین 50تا 70 کیسه کم کرده اند و حتی یارانه نان را حداقل در هفته برای هرنانوا حدود 200 هزار کم می‌ریزند و دلایل مسخره ای را بهونه میکنند ....اینها اگر کاری به ضررشان باشد اصلا انجام نمیدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
کانال باشگاه هواداران نان کامل :
نقدی بر سخنان اقای حسن خانی نماینده وزارت اقتصاد در مناظره با اقای مهندس کرمی نماینده اتحادیه نانوایان تهران:
ایشان در برنامه زنده روز دوشنبه 4 دیماه 1402 گفتند :
در هیچ نقطه دنیا نرخ نان آزاد نیست! همه جا دستوری است وتوسط دولت ابلاغ می شود! یا ایشان تا بحال کشورهای دنیا را ندیده اند یا اسم فرزندشان دنیاست وپدر هرچه بگوید همان است!
ایشان نمی دانند که اصل 44 قانون اساسی کشورمی گوید:نرخ محصولات را قیمت تمام شده تعیین می کند این اقا اطلاعاتشان درزمینه نان صفر بود و از اقای کرمی می خواستند تا یک کشور را مثال بزند که نرخ نان ازاد است! که خوشبختانه ایشان نیز جوابی دادند ولی اگر نماینده وزیر اخبار افغانستان را هم مرور کنند متوجه می شوندکه در سال 1401 نرخ نان در افغانستان به دلیل افزایش نرخ گندم سه بار افزایش یافت تا تولید کننده متضرر نشود ولی درایران باداشتن چنین اقتصاد دانهایی نرخ نان باید سه سال یک بارافزایش یابد تا مبادا به مردم فشار بیاید تولید کننده به جهنم! از نظر ایشان افزایش نرخ نان باعث تورم می شود وتورم هم رانت ایجاد می کند! اونمی داند که رانت ایجاد شده در حوزه ارد وبروز شکاف بین نرخ ارد دولتی وازاد (دولتی 50 تومان و ازاد 750 تومان)ناشی از بی تدبیری وترس دولت بوده که هم خودش را بدبخت کرده وهرسال بر سوبسید نان افزوده هم نانوایان را به خاک سیاه نشانده وباعث زیان دهی شغل ونابودی کیفیت نان شده است اگر اندکی عقل داشت بجای ثابت نگه داشتن نرخ نان یا صدور فرمان کوچک سازی وزن چانه از 200 گرم به 120 گرم!!!! هرسال مثل افزایش نرخ حقوق کارگران وکارمندان ونرخ اب وبرق وگاز وبیمه ومالیات و... نرخ نان را هم 20 درصد اضافه می کرد تا امروز با چه کنم چه کنم مواجه نشود .نه این که رئیس دولت در سال 1401 بگوید نرخ نان گران نشود ولی فکری برای افزایش هزینه های جاری وپرسنلی نانوایی نکرده باشد ! وبامنت در بهمن سال 1401 حدود 30درصد یارانه به نانوا بپردازد!
اقای حسن خانی نماینده وزیر اقتصاد در یک دروغ اشکار فرمودند : هنر طرح هدفمندی این بود که سهمیه بندی برای نان مردم ایجاد نکرد که به مردم بگوید 3 یا 4 عد نان بخرید!؟
در صورتی که فقط در استان فارس تا کنون چند نفر بابت سهمیه بندی نان کشته یا مضروب شده اندو در شهرهای مختلف نانوایان را با چاقو ضرب وجرح کرده اند
وقتی جلال صراحتا در تلوزیون می گوید ما نان را سهمیه بندی کرده ایم وطبق عرف منطقه ای !!!؟؟ نان می دهیم ودر شهر اصفهان اگرهرنانوا بیش از 25 عدد نان به مشتری بدهد مشمول تراکنش نامتعارف وبرچسب تخلف وکسر سهمیه می شود این اظهار نظر کذب است.
شما درتلوزیون به دروغ می گویید مانان کسی را کسر نکرده ایم از ان طرف به نانوا می گویید اگر بیشتر از 25 عدد نان به مشتری بدهد جریمه می شود یا اگر به یک مشتری دوبار در روز نانبخرد جریمه می شوید !
کل نانوایان کشور از طرح هدفمندی ضربه خورده اند وبه بهانه های واهی متخلف قلمداد شده اند وشما در توهین بی شرمانه به نانوایان کل کشور می گویید اینها همه متخلف اند ونانوا باید هزینه تخلفش را بپردازد! واذیت !!!!! شود!؟
این که نانوا بابت فوت پدر ومادرش تعطیل کند یا برای تاخیر در تخلیه ارد کار نکند یابابت فروش نان به روضه وحسینیه ومسجد برایش از عبارت مضحک : تراکنش نامتعارف وتخلف استفاده شود با کدامیک از تعالیم دینی و کدامیک از عناوین علم اقتصاد همخوانی دارد!؟
شما بااین طرح ویرانگر هوشمند سازی ابروی علم اقتصاد وعلم مدیریت (نابودی اصل تفویض اختیار) را هم برده اید که اگر نمایندگان سال 1320 در مجلس فعلی بودند حتما رئیس جمهور را بابت این طرح برکنار می کردند چه رسد به وزیراقتصاد !؟ یک کارشناس علمی وفنی در حوزه ارد نان طرح هدفمندی را قبول ندارد تازه شما جلوی دوربین ازاذیت کردن نانوا خوشحالی می کنید!
جواب این سوال که سوبسید را به مردم بدهیم یا به نانوا خیلی ساده است .مگر نمی گویید که نانوایان ارد فروش وکم فروش هستند وشما ارد مجانی دراخنیار ایشان قرار می دهید واینها حیف ومیل می کنند!؟خب همین نانوایان متخلف ! امروز اعلان می کنند:
از طلابودن پشیمان گشته ایم مرهمت فرموده مارا مس کنید .

بجای دادن ارد ارزان به ما ارد را به قیمت تمام شده ( ازاد) به ما بدهید وپولش را به مشتری ! کجای این پیشنهاد می گوید ما بخاطر فرار از نظارت می خواهیم ازاد پز شویم! اگر کمی اهل مطالعه بودید در طرح ساماندهی دولت مصوب 1383 به صراحت گفته که اولا دونرخی بودن اردیکی شود که شما عرضه این کار ساده را هم نداشته اید! با وجودی که اختلاف ارد شماره یک ودو 10 هزار تومان است! ثانیا سوبسید ارد بایستی بصورت تدریجی حذف گردد که خوشبختانه در سال 1390 نیز مجلس شورای اسلامی تصویب کرده بود که سالانه 20درصد سوبسید ارد ونان حذف شود و احمدی نژاد در سال 1379 با طرح ازاد سازی نان اثبات کرد 3میلوین تن ارد در سال صرفه جوئی کرده ولی شما در سال 1402 بااین طرح هوشمند سازی نان با کسر غیر منطقی سهمیه 70درصد نانوایان کشور هم برای مردم زحمت درست کردید هم اقتصاد نانوایی را نابود کردید و تنها یک ونیم میلیون تن صرف جوئی داشتید ! که احمدی نژاد را رو سفید کردید!
واین که می فرمایید ماسهمیه 70% نانوایان را افزایش داده ایم بله درست است شما از هرنانوا 50 تا 250 کیسه کسر کرده اید بعد 5 تا 10 کیسه به او اضافه نموده اید و نامش را افزایش سهمیه نهاده اید این مدل دروغگوئی جدیدا توسط تیم هدفمهند سازی نان باب شده که به رئیس کابینه تبریک می گوییم!
شما فرمودید : مانیاز به مکانیسم حمایت از مردم داریم تا نرخ نان گران نشود بسم الله حرف درستی است ولی نه از جیب نانوا ! اگر می خواهید نرخ نان ثابت بماند نباید از جیب تولید کننده خرج کنید نباید سه سال یک بار نرخ دهید! نباید تعلل در نرخ دهی را با کوچک کردن وزن چانه وتخریب کیفیت نان وابروی نانوا جبران کنید!
فرمودید : مجوز نانوایی 6 میلیارد بوده وما ارزانش کرده ایم ! اولا این که صرف مجوز یک نانوایی 6 میلیارد است دروغ است اگر در دیوار هم دیده اید 1- با تنور وتجهیزات وامکانات بوده که ان هم در کل استانهای ایران بین 500 تا یک میلیارد است
2- نرخ کرایه یا خرید یک نانوایی در تهران را باهیچ استانی مقایسه نکنید در تهران قیمت مکان نجومی است واختلاف کرایه شمال وجنوب شهر حیران کننده است ووقتی ما می گوییم که نرخ نان باید براساس قیمت تمام شده باشد یعنی در شمال شهر کرایه یک نانوایی در ماه 70 میلیون است در جنوب 20 میلیون تومان .
کسی که در بالا شهر زندگی می کند نمی تواند توقع داشته باشد نانوا ازجیبش سوبسید دهد(توقعی که امثال شما دارید!) وبه نرخ محله شوش ومولوی بفروشد! وقتی که نان ازاد شود اتوماتیک نرخ نان کاهش می یابد چون در علم اقتصاد چیزی است به نام رقابت !!! وهرکس سعی می کند برای جلب مشتری بیشتر نان بهتر وارزان تری بفروشد نانی که مزیت رقابتی داشته باشد
ضمنا هرنان تافتون (چانه 200 گرمی) 135 گرم وهرنان سنگک
( چانه 600 گرم) حدود 400 گرم ارد نیاز دارد (با احتساب ارد پرت حین کار) و یک کیسه ارد 40 کیلوئی برخلاف محاسبات وزارت اقتصاد حدود 400 عدد چانه می دهد نه 450 عدد چون کیل دهی هر کیسه ارد طبق استاندارد103 حدود 50% است نه آنچه شما محاسبه کرده اید (60 تا 80درصد) ونانوایان مظلوم کشور رابابت این اشتباهات محاسباتی خود متخلف می شمارید و مستوجب اذیت !!!!
جناب حسن خانی شما وهمکلاسیهایتان در وزارت اقتصاد سه کار را انجام ندهید: 1-در رشته ای که سررشته ندارید دخالت نکنید2- در تلوزیون دروغ نکویید.3- ندانم کاری و اشتباهات خود در محاسبه تعداد چانه یک کیسه ارد را برای نانوا تخلف محسوب ننمایید.
محمد رضا خواجه کارافرین وکارشناس نان 4 دیماه 1402
Iran (Islamic Republic of)
Majid
۱۶:۱۷ ۰۹ دی ۱۴۰۲
باسلام و درود فراوان خدمت هم وطنان ومسعولین مهترم به نظر من باید ارد آزاد بشه وبرایه نان درکل کشور یک نرخ باید باش
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۴:۵۲ ۰۹ دی ۱۴۰۲
به خاطر 4گاودار و نانوای متخلف و چند افغانی 80تا 100میلیون ایرانی نان 25هزارتومانی بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۹ دی ۱۴۰۲
اگر سررشته نداری مجبور به اظهار نظر نیستی ...تو که از نان فقط خوردنشو بلدی پس ساکت شو
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۱۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
تنهاراه آزادسازی قیمت هاست تا همه مشکلات حل شود تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
هر روز خبرهایی منتشر میشود از هدر رفت نان ویا کشف آرد قاچاق یا کشف ۸۷۵۰نان لواش از یک نیسان وانت که برای مصرف دامداری حمل میکرد یا ۵۰۰۰نان سالم بربری که برای مصرف دام خشک کرده بودند پس هوشمندسازی ارد ونان شکست خورده و اجرای و ادامه این طرح ضرر به کشور و ملت است و همچنان گرانفروشی و کم فروشی و آرد فروشی نانوایان ادامه دارد پس پرداخت یارانه نان به مردم بهترین گزینه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۹ دی ۱۴۰۲
هرگونه حمایت وقیمت دستوری و چند نرخی و سهمیه و یارانه پنهان،یعنی رانت و فسادی در کار است که حق عده ای توسط عده ای دیگر خورده میشود با وجاهت قانونی.باید سهم هرکس از یارانه های پنهان نقدا ومساوی و به همه داده شودتا هم فقر برطرف شود وهم انگیزه برای صرفه جویی انرژی و بر طرف شدن آلودگی واسراف پدید آید، هر کس با نصف سهمش میتواند اکثر مواد غذایی را به نرخ جهانی تهیه کند.
Iran (Islamic Republic of)
م . بابایی
۱۲:۴۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
سلام
من کارشناس آرد و نان نیستم ولی فکر میکنم دلیل هدر رفت و دور ریز نان در جامعه دروهله اول خرید بیش از نیاز هست و بعد کیفیت پایین و بد نان ها ست .
کیفیت پخت نان مخصوصا در مناطق پایین شهر بسیار افتضاح هست . در ضمن بهتره برای کارگران و پرسنل نانوایی ها دوره های آموزش پخت صحیح نان
برگزارکنید .. لطفا بررسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۹ دی ۱۴۰۲
باید مقدار نان دریافتی کم شود ونسبت به تعداد افراد خانواده دریافت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
تنها گزینه ای که دولت محرومان بلده افزایش قیمت‌ها و مالیات و.‌.. ، ایکاش افراد لایق و شایسته بر سر کار می‌آمدند نه مثل ۱۹ سال گذشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۹ دی ۱۴۰۲
تنها راه آزاد سازی قیمت آرد ...... راه دیگه وجود ندارد ... این را با سی سال سابقه نونوایی میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۹ دی ۱۴۰۲
برای اثبات نظر غلط ، کارشناسان تان چرا دروغ میگویند..همین هفته ی پیش بود که دولت اعلام کرد با طرح هوشمند سازی مانع از خروج آرد به میزان ۲ میلیون تن شده است و به مقدار مصرف ۲۰ملیون نفر در سال آرد صرفه جویی شده!!!!
Iran (Islamic Republic of)
نورعلی
۱۱:۲۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
باید طبق کارت یارانه به هرنفر درروز سه عدد نان داد واین سهمیه درکارت محفوظ بماند وهرکس بیشتر نان خواست آزاد محاسبه شود وروستایان هم طبق سامانه سهمیه ارد برای انها درنظر گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۱۱:۱۸ ۰۹ دی ۱۴۰۲
آرد آزاد کنید همه مشکلات حل میشه هر نانوایی ۱۰۰ تا کارت جمع کردنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
افغانی ها رو اخراج کنید مسکن زیاد میشه و ارزان‌تر میشه ، کار بیشتر میشه و بیکاری کمتر میشه و دولت هم کمتر یارنه آرد،نان ، سوخت ، دارو و درمان هزینه میکنه و امنیت هم بیشتر میشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۹ دی ۱۴۰۲
10 میلیون افغانی دارن نون یارانه ای مردم ایران میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۹ دی ۱۴۰۲
به اتباع بیگانه مخصوصا افغانی ها یارانه نان ندین به قیمت آزاد حساب کنین،
چرا باید نان ارزان بگیرن این یارانه سهم ایران است
آخرین اخبار