افزون بر یک میلیون تن کالا از پایانه مرزی دوغارون به افغانستان صادر شد

مدیر پایانه مرزی دوغارون تایباد گفت: یک میلیون و ۲ هزار و ۸۸ تن کالا از ابتدای سال تا پایان آذر ماه از پایانه مرزی دوغارون به افغانستان صادر شده است.

اسماعیل پورعابد گفت: این میزان صادرات به سمت بازارهای هدف افغانستان نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ۳۸ هزار و ۲۸۱ دستگاه کامیون ایرانی و افغانستانی این میزان کالا را جابه جا کرده اند که در بخش حمل و نقل نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیر پایانه مرزی دوغارون تایباد به ترانزیت خروجی کالا از پایانه مرزی دوغارون به سمت افغانستان اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۴۷۰ هزار و ۷۳۹ تن کالا با ۲۱ هزار و ۳۶۸ دستگاه کامیون افغانستانی و ایرانی به سمت این کشور ترانزیت شده که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ۳۵ درصد افزایش داشته است.

پورعابد افزود: در همین بازه زمانی میزان کالاهای ترانزیت شده به سمت ایران از افغانستان ۶۴ هزار و ۲۱ تن بوده است.

وی اضافه کرد: انواع مصالح ساختمانی مثل میلگرد، بنزین و گاز مایع از مهم ترین اقلام صادراتی به افغانستان است.

مدیر پایانه مرزی دوغارون تایباد گفت: این پایانه رتبه پنجم ترانزیت خروجی و رتبه سوم صادرات را بین پایانه های خروجی کشور دارد و ۹ درصد از سهم صادرات کشور را از آن خود کرده است.

پور عابد افزود: در بخش مسافری، روزانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر شامل راننده، مسافر و کارکنان بخش های مختلف اداری و خدماتی در این پایانه تردد می کنند و سالانه بیش از یک میلیون مسافر به صورت قانونی از طریق معبر رسمی دوغارون وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می شوند.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.