یک کارشناس اقتصادی گفت: خدمات تاکسی‌های اینترنتی ابتدا رقابتی شکل گرفت، ولی به علت نبود نظام تنظیم‌گری کم کم به نوعی انحصار متمایل شد.

در برنامه بالاتر به موضوع موافقان و مخالفان قیمت‌گذاری دستوری تاکسی‌های اینترنتی با حضور ذوالفقاری و هادی کارشناسان اقتصادی و قائمی عضو شورای شهر تهران پرداخته شد.

ذوالفقاری کارشناس اقتصادی گفت: اساسا خدمتی که تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌دهند خدمت نیست چرا که شرکت‌های تپسی و اسنپ هیچگونه رابطه استخدامی با راننده‌ها ندارند و این شرکت‌ها انحصاری هستند. این بازار فقط خدمت هماهنگ‌سازی بین راننده و مسافر را انجام می‌دهد یعنی این خدمت دارد ارائه می‌شود عرضه‌کنندگان این بازار فقط عرضه‌کنندگانی هستند که این خدمت را ارائه می‌دهند نه آن‌هایی که خدمت حمل‌و‌نقل ارائه می‌دهند و تقاضا کنندگانشان هم در واقع آن‌هایی هستند که این خدمت را می‌گیرند با این توصیف، در این بازار عرضه‌کننده فقط همین شرکت‌های اسنپ، تپسی و ماکسیم هستند تقاضاکنندگان این بازار، هم رانندگان و هم مسافران که می‌خواهند با همدیگر هماهنگ شوند هستند و قیمت این بازار دیگر آن کرایه حمل و نقل نیست بلکه قیمت این بازار آن کمیسیونی است که این شرکت می‌گیرد و بازار هم انحصاری است.

او افزود: طبق اصول تنظیم‌گری رقابت چند گام را بررسی کنیم گام اول در تنظیم‌گری رقابت تعریف بازار است یعنی رقابت در بستر بازار شکل می‌گیرد، ما اول باید بگوییم در بازاری که مد نظر ما است چه بازیگرانی وجود دارند، بعد بررسی کنیم که آیا در این بازار قدرت بازاری و قدرت انحصاری وجود دارد یا ندارد بازار هم بر مدار کالا یا خدمت تعریف می‌شود.

ذوالفقاری ادامه داد: شرکت اسنپ یا شرکت تپسی ماشین متعلق به خودش ندارد یا خودش راننده را نمی‌فرستد که مردم را در واقع جابجا کند بلکه این‌ها شرکت‌هایی هستند که اصطلاحا کار اصلی‌شان «جورسازی» است یعنی یک گروهی از رانندگان هستند خودشان صاحب ماشین هستند هیچ رابطه استخدامی با این شرکت‌ها ندارند و می‌خواهند در بازار حمل و نقل فعالیت کنند از آن طرف یک سری مردم هستند که مسافر هستند و می‌خواهند از خدمت این رانندگان استفاده کنند، اما جور کردن این‌ها اصطلاحاً مچینگ که در اقتصاد به آن گفته می‌شود یک خدمتی است که این شرکت‌ها با نرم‌افزارشان عرضه می‌کنند. البته برای اینکه این هماهنگی‌ها درست انجام شود قاعدتاً یک سری ضوابط و قواعد دارند یعنی یک چهارچوبی را برای رانندگان مشخص می‌کنند. رانندگانی که بخواهند در این بازار فعال باشند ملتزم به رعایت ضوابط و قواعد می‌شوند.

ذوالفقاری گفت: متولی تنظیم‌گری رقابت در کشور ما به استناد فصل نهم اجرای قانون سیاست کلی اصل ۴۴ قانون اساسی شورای رقابت است و در واقع دستورالعمل تنظیم قیمت و مقدار شرایط دسترسی به بازار که در بند ۵ ماده ۵۸ این قانون ذکر شده یک به موجب ماده ۹۲ این قانون بر همه قوانین دیگر حاکم است دو این رگولاتوری رقابت گام اولش تعریف بازار است یعنی اینکه ما این بازار را چه تعریف کنیم بازار جورسازی تعریف کنیم یا بازار حمل و نقل تعریف کنیم متولی‌اش شورای رقابت است نه هیچ دستگاه دیگری.

به گفته او، خدمات تاکسی‌های اینترنتی رقابتی شکل گرفت، ولی به علت نبود نظام تنظیم‌گری و رگولاتوری کم کم به نوعی انحصار متمایل شد.

او در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازوکاری که خود ارائه دهندگان خدمت دارند این است که یک الگوریتمی دارند که قیمت را مشخص می‌کنند، اینجا قدرت انحصاری را چه کسی دارد، خود شرکت‌ها دارند، اگر انگیزه برای سوءاستفاده از این‌ها، یعنی بالا بردن کرایه فراهم باشد، آن موقع باید یک نهادی دخالت کند و شورای رقابت آن نهاد است. تپسی و اسنپ یک گزینه ای دارند به نام عجله دارم، که آن عجله دارم وقتی زده می‌شود کرایه بالا می‌رود، آن موقع بحث اینطور می‌شود، اگر به بهانه عجله دارم، به بهانه باران، به بهانه شرایط غیرمترقبه، این کرایه بالا برود، چه مقدار آن شرکت ذینفع است، اگر ذینفع بودن آن شرکت یعنی الگوریتم به گونه ای باشد که آن شرکت از این افزایش غیرمترقبه، افزایش غیرمعمول زیاد بهره مند شود، آن موقع می‌گوییم که انگیزه دارند که الگوریتم را به یک سمتی ببرند که این کرایه به بهانه‌های مختلف بالاتر برود.

در ادامه محمد جواد هادی کارشناس اقتصادی گفت:در حال حاضر ۷۰ درصد تردد در تهران با وسایل شخصی است و سهم کمی از تردد کشور انحصاری است. قیمت‌گذاری دستوری یا قیمت گذاری با روش‌های سنتی که ما در مدیریت شهری داشتیم ناکارآمدی خودش را به وضوح نشان داد.  اگر بخواهیم وارد بحث رقابت و انحصار شویم که واقعا مباحثی است که از حیث تنظیم‌گری در دنیا مباحث بسیار پیشرفته‌تری است.

او گفت: در حال حاضر در تهران حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد تردد شهری با وسیله نقلیه شخصی انجام می‌شود یعنی شما می‌توانید هر روز به جای اینکه اسنپ بگیرید ماشین شخصیتان را بیرون بیاورید در واقع یک سهمش دارد از طریق اتوبوسرانی انجام می‌شود، یک سهمش دارد از طریق مترو انجام می‌شود، یک سهمش دارد از طریق تاکسی‌های عبوری و گذری انجام می‌شود، یک بخشی آژانس‌های تاکسی سرویسی که از قدیم داشتیم و الان محدود شده‌اند و نهایتاً یک سهمی هم تاکسی‌های اینترنتی که اتفاقاً تاکسی‌های اینترنتی از آن تجربه‌های موفق ما هستند انجام می‌شود.

هادی گفت: با این تعریف الان کمتر از ۶ یا ۷ درصد سهم تردد شهری ما در واقع حمل و نقل هوشمند و تاکسی‌های اینترنتی هستند و در واقع طبق استاندارد‌هایی که ما برای انحصار داریم در واقع زیر ۱۰ درصد قابل بحث نیست به هیچ وجه این بازار حالت انحصاری به خودش نمی‌گیرد. حتی شما اگر پول را دستی و نقدی هم می‌دهید به راننده، راننده دارد به نیابت از اسنپ پول را از شما می‌گیرد این در واقع چیزی است که طبق ضوابط و مقررات مشخص است و پروانه کسب و جواز بر آن اساس صادر می‌شود. متخصصین حوزه و دستگاه متولی یعنی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و اتحادیه صنفی کسب و کار‌های مجازی در واقع این تشخیص را می‌دهند و این چیزی است که بیش از ۱۰ سال تا ۱۵ سال دارد در این کشور اجرا می‌شود حالا اگر برخی می‌گویند این کار اشتباه بوده طبق ضوابط و مقررات ایرادی ندارد می‌نشینیم و با هم بحث کارشناسی می‌کنیم.

هادی می‌گوید: براساس مصوبه هیأت وزیران و دستورالعمل حمل و نقل هوشمند و تاکسی اینترنتی که عرض کردم مصوبه ۹۸، قیمت گذاری پویا است که این اصلاً یک ادبیاتی در دنیا دارد که آقای ذوالفقاری خودشان استاد هستند، ما بحث قیمت گذاری پویا براساس متغیرهای مختلف، وضیعت شلوغی و ازدحام، وضعیت عرضه و تقاضا و مسافت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر صیام پور
۱۴:۰۹ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
تاکسی با کرایه های متغیر یعنی اجحاف بنده راننده همکارم دراسنپ راشاهد دارم کرایه ۵۶ هزارتومان برای سفر وی روی گوشی می‌آمد درصورتی که همان سفر برای بنده ۴۰ هزارتومان فرزندم مسیری هرروز می‌آمد کرایه سیوپنج هزارتومان بنده هروقت مسافر میگرفتم بالای ۱۸ هزارتومان نبود اولویت کرایه بالا دارند حتی کرایه پراید مدل پایین بالاتر از تاکسی ۱۴۰۰ واخر بمدل ۷۴ دراسنپ می‌شود در سراسر کشور برون شهری وداخل رفت ولی باتاکسی محدویت داخل شهر هیچ تا مدل ۱۳۹۲ هم خارج از رده است
Iran (Islamic Republic of)
اکبر صیام پور
۱۴:۰۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
آقای هادی بالای گود فایده ندارد باید شغلت وغباشد تا بتوانی تشخیص دهی کجا چه خبره اولا کرایه را متغیر اشتباه چون رانندگان درصورتی مسافر را می‌برند که مسیر شغل دومشان است پس راننده حمل ونقل این کار را نمی‌کند دوم برچه اساس تاکسیهای زرد فقط درکشور اسقاط می‌شوند الان با خودرو مدل ۷۴





جناب فقط باید شغلت باشد تا ببینی چه ظلمی کل مجموع مدیریتی به سر راننده تاکسی آوردند باید پول کامیون میداد تا تاکسی بخری یک سواری ویک کامیون را طرف فروخت تاکسی خرید جالب اینکه کامیون مدل ۵۸ مثل رخش کار می‌کند ولی تاکسی مدل ۱۳۹۲ خارج از رده درکشور وقتی مینی بوس ۴۵ سال پیش کامیون ۶۰ سال پیش وانت ۵۰ سال پیش کار می‌کند چه قانونی است که فقط تاکسی به شرط زرد خارج از رده باشد الان اسنپ ازتمام مشاغل دعوت به همکاری می‌نماید هرکس با هرشکل مسافر ببرد پس به مردم اجازه بدهند راننده تاکسی ما هم جلوی ر مغازه تمامی این کسبه بساط پهن کند وفروش داشته باشد شما از چه نرخ در می‌آورید به راننده‌ای که مسیر محل کارش را با سی هزارتومان یا سر زدن به فامیل را با ۴۰ هزارتومان سرویس می‌برد ۴ برابر کرایه بدهید ببینید حاضر است تکرارسفر داشته ۶باشد شما از روی تفریحات سالم واوقات فرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
واقعا همه ماهایی که اسنپ وتپسی کار میکنیم اشتباه میکنیم اشتباه بزرگتر اینه که نرفتیم کارمندبانک یا معاون ی چیزی نشدیم.اومدیم مسافرکشی یه بنده خدا التماس میکنه که چیجوری چیجوری شما راننده مسافرکش شدید درخواست کرد پارتی بازی کنم بیاد مسافرکشی من که قبول نکردم گفتم اینجوری دست زیاد میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
واقعا واسه اسنپ متاسفم قبلا هیچ راننده لاک شهرستان حق کار تو شهر تهران رو نداشت همچنین برعکس ولی الان کل تهران پرررر شده پلاک شهرستان دارن تو اسنپ کار میکنن کرایه ۲۰ تومانی رو هم قبول میکنن خراب کردن رفت
Iran (Islamic Republic of)
یزدانی
۱۷:۰۳ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
اسنپ و تبسی از پایه خراب هستند. اون کسانی که اسنپ و تبسی رو به جامعه معرفی کردند همون بازاریابان کنار خیابان هستند، کلی از این بازاریابان پول خورده میشه ،از صبح تا شب کنار خیابون دارن جون میکنند، اما پول درستی بهشون نمیدن و بیمه ای هم درکار نیست.. دفتر مرکزی تهران هم هیچ بازرسی از از دفاتر استان‌ها نمیکنه و اونا هم به شدت دارند حق بازاریاب بدبخت رو می‌خورند.بازاریاب بدون یک ریال به رانندها خدمات میده و مشکلشون رو حل میکنه اما اسنپ و تبسی فقط برای ثبت نام سواری یک مبلغ ناچیز بهشون میده که اون هم با این گرانی و تورم هنوز دوساله افزایش پیدا نکرده.. آقا درکل از بازاریاب و راننده دارن می‌خورند و هیچ مرجعی هم ازشون حمایت نمیکنه..
از ادمین محترم خواهشمندم این نظر رو حذف نکنند. این حرفا درد دل ماست. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
باسلام من راننده اسنپ هستم و در اهواز مشغول بکارم .اینکه کرایه ها به نسبت مخارج وزمانی که صرف می‌شود پایین است بماند.بابت ۲۰ درصد کمیسیونی که از راننده ها گرفته میشه هیچ خدمات بدرد بخوری داده نمی‌شود بنده مدت یکسال است که نمی توانم لاستیک دولتی تهیه کنم . وبا لاستیک‌های دست دوم این روز ها راسپری میکنم. وحالا مدتی هم هست که درصورت عدم پرداخت هزینه سفر از طرف مسافر واعلام آن به اسنپ دیگر به مانند قبل اسنپ کرایه را پرداخت نمی کند و پرداخت آن کرایه را منوط به پرداخت مسافر می‌کند. متاسفانه بعضی از این مسافران از این موضوع سواستفاده می کنند و پرداخت را انجام نمی دهند چون که هیچ گونه محدودیتی از طرف اسنپ متوجه آنها نیست وهمچنان از خدمات اسنپ استفاده می کنند.پس حمایت اسنپ از راننده چه میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۲:۲۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
ظرف 3سال آینده تاکسی‌های اینترنتی بدین شکل ادامه دهند ،به مرور زمان رانندگان از شرکت جدا خواهند شد یاحق
Iran (Islamic Republic of)
فتاحی
۲۰:۲۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
اسنپ و تپسی نمیتونند سهمیه بنزین راننده ها رو نمیتونند بدن الان دقیقا یک سال هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
خودتان با ماشین کارکنند تا مشکات را از لاستیک لنت خرابی لوازم وغیره خیلی از سفرها کرایه ازراناست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
باسلام خداوکیلی خیلی کم هست نابودی خودت استحلاک ماشین هیچ قانونی وجود نداره چرابایداینجوری باشه این همه سختی خرج گرانی ماشین میبری درست کنی اندازه قطع های سربه فلک کشیده باید دست مزدبدی همان کسی های که میگن اسنپ تپسی نرید مسافرکشی مثل این میمونه افتادی توی باطلاقی دست پا میزنی خف نشی حداقل کرایه هاگران کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
سلام والا به بعضی مسافرا میکی گرایه زده ۱۹ تومن برای راننده مونه ۱۵ تومن میکه چه خبره اسنب انقدر در میاد دیکه ۱۹ تومن خودش کمه چه برسه ازونم واسه خودش در میاد در میاره ۵ تومنم میده با ۲۰ کرایه روزی چقدر کار کنی یک جفت به پراید لاستیک بخری خودشم پراید نه ماشین دیکه والا من خودم کار مکردم پول روغن نمیتونستم جم کنم عوض کنم
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
سلام هیچ کس راضی نیست ولی همه دارن کار میکنن واقعا که حتی مسافر ۱۰ هزار تومان رو قبول میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
فرقی نمیکنه نرخ پایه همون ۱۰ هزارتومنه تو سفر ۲۰ تومنی ام داری با همون نرخ میری مسافت و زمان دوبرابر شده سفر ۱۰۰ تومنیم بری باز همینه نرم افزار جوری مدیریتت میکنه که تو ساعت درآمدت ی سقفی داره مثلا تهش ۱۵۰ تومنه مگر اینکه عجله دارم بزنن که اونم دارن جمع میکنن بعدشم ۱۰تومنی ام نری طرح میزاره که ی عده برن پس زور نزن ی سریا که اصلا کمیسیون نمیدن میان میرن خوب فکر همه جاشو کرده دقیقا مثل شرکتای هرمیه هی عضو میگیره اول پول پاشی میکنه بعد چندبرابر بیچارت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
هیچ قانون وعدالتی درکشور وجود ندارد یعنی چی براساس عرضه و تقاضاکرایه بایدبراساس کرنومتر که درهمه جای دنیا قرار است باشد نه جمعه ها و تعطیلات کرایه ها به شدت پایین می ایدجالب اینجاس کشور مسلمان هستیم درچین در ژاپن درهمه جا براساس تورم وکرنومترکرایه تعین میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
من‌ راننده اسنپ توی زاهدانم کمیسیونی که داره میگیره اصطهلاک جای خود که پول بنزین در نمیاد کرایه پایین است کمیسیون بالا بخاطر یک ثبت نام رایگان مسافری ده تا هجده هزار دزدی کنه خدا به خیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
احسان قلی
۰۲:۲۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
بچه ها اون یه چیزی خورد خودش چند‌مدت به چیز خوردن میوفته اصلان نگران نباشین بعدشم اره ۱۵۰۰ میگیرن خوب تو تهران مسافرارو درست میکنن من در تمام روزو شب سه تا مسافر میبرم
آخرین اخبار