در برنامه بالاتر مطرح شد؛

ستون هر مدرسه معلمان هستند

معاون سابق شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تنها تفاوت مدارس غیر دولتی با مدارس دولتی در بحث مالی و دریافت هزینه است.

در برنامه بالاتر امشب به موضوع مدارس غیر دولتی توسعه یا توقف با حضور احمد عابدینی، معاون سابق شورای عالی آموزش و پرورش و  علی باقری طاهری نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی پرداخته شد.
 احمد عابدینی، معاون سابق شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که ما دریافت درستی از نوع  تقسیم بندی مدارس غیردولتی و دولتی نداریم؛ گفت: چند مولفه و ویژگی داریم که به عنوان مدرسه می‌توانیم به آن بپردازیم. یکی از مولفه‌های مهم، محتوای آموزشی و به تبعه آن برنامه‌های است که مدارس برای انتقال این محتوا ارائه می‌دهند، فضای مدرسه و معلم، منابع مالی از دیگر مولفه‌های مدرسه است.

 وی با بیان این که معلمان واجد صلاحیت باید الگوی دانش آموزان باشند تا محتوای درسی را به آن‌ها آموزش دهند؛ اظهار کرد: ستون مدارس معلمان هستند ما می‌توانیم فضا را جایگزین کنیم اما به جای معلم نمی‌توانیم کسی را جایگزین کنیم.

عابدینی با اشاره به این که در مدارس غیر دولتی هیچ امری بدون اجازه وزارت آموزش و پرورش انجام نمی‌پذیرد؛ افزود: تنها تفاوت مدارس غیر دولتی با مدارس دولتی در بحث مالی و دریافت هزینه است. در حال حاضر تمام مدرسه‌ها حتی مدارس دولتی در مناطق محروم به دلایل مختلف هزینه دریافت می‌کنند.

وی با بیان این که بودجه کاهش پیدا کرده؛ افزود: مدارس غیر دولتی حدود ۶ میلیون متر مکعب فضای آموزشی در ساخت و نگهداری  و ۲۰۳ هزار معلم غیر دولتی دارد. هزینه خرید و تجهیزات حدود ۱۷ هزار است. در حال حاضر ۲میلیون ۲۰۰ هزار دانش آموز داریم که سرانه آن‌ها حدود ۱ میلیون۲۰۰ هزار نفر است که پول اتوبوس‌ دانش آموزان نیست. 

او ادامه داد: دانش آموزان روستا و مناطق محروم ما چه گناهی کرده‌اند که سرباز معلمان باید به آن‌ها تدریس کنند؟ آیا مدارس غیر دولتی جلوی دولت را گرفته است؟ 

عابدینی در پایان اظهار کرد: افرادی را باید وارد مدارس و آموزش و پرورش کنیم که آموزش دیده و بلد کار باشند.

علی باقری طاهرنیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: هر بشر سه نیاز اصلی خوراک، و آموزش دارد.

وی افزود: هر ساله حدود ۷۰ هزار معلم بازنشسته می‌شود این در حالی است که هر ساله حدود ۳هزار نفر وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شود به همین علت امسال کمبود معلم داشته‌ایم.

و ادامه داد: اگر دولت بتواند استانداردها، منابع مالی، منابع نیروی انسانی و فضای آموزشی را ارائه دهد مدارس غیر دولتی متوقف خواهند شد. کلید واژه ما عدالت آموزشی است همین کلید واژه از نظر هر فرد معانی مختلفی دارد.

وی در پایان افزود: دولت‌ها برای تامین آموزش و پرورش همت کرده و تامین منابع را افزایش دهند. برای پیاده کردن اصل آموزش و پرورش باید از دولت شروع کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار