نگاهی به پدیده پزشک - بلاگر؛ وقتی زیبایی از سلامت پیشی می‌گیرد

مدیرکل اقتصاد درمان سازمان نظام‌پزشکی گفت: شرکت‌های تجاری در پشت صحنه پزشک - بلاگرها فعال بوده و سود و رشد عاید بخش غیرتخصصی می‌شود.

آرش انیسیان درباره پزشک - بلاگر‌ها اظهار کرد: این پدیده زائیده رشد نامتقارن فضای مجازی در حوزه سلامت می‌باشد، چون در این راستا نیاز القایی را تایید نمی‌کنیم.

وی در این باره توضیح داد: در نیاز القایی، تبلیغات ما را به سمتی می‌برد تا یک کالا و خدمات را درخواست کنیم و قطعا پزشکان مبدع این کار نیستند.

انیسیان با بیان این که فضای بازرگانی درباره کسب سود این کار پیش قدم است، گفت: زیبایی جنبه درمان را ندارد و پزشکانی که درگیرِ این مسئله می‌شوند، اسیر بلاگر‌ها و فضای تبلیغاتی هستند و نظام پزشکی خود را مکلف به برخورد با تبلیغات اصولی می‌کند.

در این راستا پزشکان فقط برای طبابت تربیت شدند و بنگاه‌های تجاری پزشکان را بدین سمت تشویق می‌کنند و شاید کمتر از ۵ هزار نفر از پزشکان درگیر این فضا باشند که برای اطلاع رسانی صحیح است، ولی ایجاد نیازِ القایی می‌کند.

مدیرکل اقتصاد درمان سازمان نظام پزشکی کشور در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفتگو با بیان این که اطلاع رسانی درباره اموری نظیرِ نقش ورزش برای بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است، گفت: کشور‌های تبلیغی دست به محصولاتی می‌زنند که فقط برای وارد کنندگان سود‌هایی در بر دارد و در این مسیر از اعتبار پزشکان سو استفاده می‌شود.

انیسیان به جنبه ترمیمی خدمات زیبایی هم اشاره کرد و آن را موثر دانست و خاطرنشان ساخت: شرکت‌هایی که ژل و سیستم‌های زیبایی را می‌فروشند، از برخی پزشکان استفاده کرده و از اعتبار آن‌ها کسب منافع می‌نمایند و ممکن است منفعت جزئی هم عاید پزشک شود.

مهم‌ترین عامل بروز چنین پدیده‌ای را مشکل تامین معیشت پزشکان دانست و افزود: برخی پزشکان مجبور به ورود به چنین فضایی هستند، چون قیمت گذاری مکمل‌های غذایی بدون محدودیت صورت می‌گیرد، ولی قیمت گذاری در امور درمانی و سلامت انقباضی بوده و با سخت گیری کمتری اتفاق می‌افتد.

انیسیان با بیان این که شرکت‌های تجاری در پشت صحنه پزشک - بلاگر‌ها فعال بوده و سود و رشد عاید بخش غیر تخصصی می‌شود، گفت: وجه اساسی درمان مردم روز به روز دچار ضعف بیشتری خواهد شد.

مدیرکل اقتصاد درمان سازمان نظام پزشکی کشور گفت: پذیرش این مسئله از جامعه پزشکی محدود است و آن‌ها از قوانین حریم بیمار مطلع هستند و ما نیز پزشک خطاکار را حداقل سه ماه از طبابت محروم می‌کنیم، ولی دسترسی به اطلاعات بیمار از سوی کسانی صورت می‌گیرد که اصلا پزشک نیستند و اتفاقا مجازات این افراد قابل بحث نیست.

انیسیان اضافه کرد: مجازات حبس هم بسیار محدود بوده و قوانین در این زمینه جامع نیست چراکه دخالت در امر پزشکی از ابتدا باید همراه با حبس باشد.

وی خاطرنشان کرد: در وهله اول باید به مردم اطلاع رسانی کرد که باید از سوی رسانه‌ها صورت گیرد. رسانه به جای حمله به جامعه پزشکی باید به مردم اطلاع رسانی کرده تا اثر بیشتری داشته باشد و از طرفی فعالیتِ درمانی برای پزشکان باید بیش از امور زیبایی درآمد داشته باشد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار