در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۷ موهبت پروردگار عالم به روزه‌داران چیست؟

یک کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی درمورد توجه خداوند به روزه‌داران به ۷ موهبت الهی به افراد روزه‌دار تأکید کرد.

حجت الاسلام‌والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد توجه پروردگار مهربان به روزه داران گفت: مردی یهودى از پیامبر صل الله علیه و آله والسلم پرسید: یا محمّد مزد کسى که ماه رمضان را روزه بدارد چیست؟ پیامبر فرمودند: هیچ مؤمنى نیست که ماه رمضان را به قصد قربت روزه بدارد، مگر آنکه خداى تبارک و تعالى هفت خصلت را بر او واجب می‌سازند:
 نخست آنکه حرام را در بدنش ذوب می‌کنند.

 دوم آنکه او را به رحمت خداى تبارک و تعالى نزدیک می‌سازد.

 سوم آنکه با این عمل خطاى پدرش آدم را جبران می‌کند.

چهارم آنکه فشارهاى بیهوش‌کنندۀ جان دادن را بر او آسان میسازد.

پنجم آنکه او را از گرسنگى و تشنگى روز قیامت در امان می‌دارد.

ششم آنکه خدا برات آزادى از آتش جهنّم را به او عطا می‌کند.

هفتم آنکه خداى عزّ و جلّ او را از غذاهاى پاکیزۀ بهشت اطعام می‌نماید.
 گفت: راست گفتید یا محمّد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: روزه گرفتن چنین ثواب عظیمی دارد، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا همین نخوردن و نیاشامیدن اینقدر ثواب دارد؟

 روزه یعنی امساک با نیت خدایی 

حجت الاسلام یعقوبی گیلانی تصریح کرد: حضرت آقا درباره روزه می‌فرمایند: روزه فقط این نیست که انسان نخورد و نیاشامد، این نخوردن و نیاشامیدن باید از روی نیّت باشد، وگرنه اگر شما یک روز به خاطر گرفتاری و یا اشتغال به کار، دوازده ساعت، پانزده ساعت فرصت نکنید چیزی بخورید هیچ ثوابی به شما نخواهند داد، اما همین امساک را وقتی با نیت انجام دادید - «اجعَلنا مِمَّن نَوَى فَعَمِلَ»؛ نیت کند و به دنبال آن، عمل انجام دهد – این همان گوهر درخشانی می‌شود که به شما ارزش می‌بخشد و روحتان را قیمتی می‌کند.

نیت؛ شرط روزه

او با بیان اینکه شرط روزه، نیت است. درمورد منظور از نیت ادامه داد: یعنی این عمل را، این حرکت را، این امساک و تمرین را، جهت دادن برای خدا، در راه خدا، به خاطر انجام دستور الهی و این موضوعی است که به هر کاری ارزش می‌بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تصریح کرد: روزه، یکی از بهترین کارهاست. با اینکه به ظاهر اقدام نکردن است؛ اما در باطن اقدام است، عمل است، کار مثبت است. چون شما نیت این کار را دارید و اینکه از قول نبی اکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: «اَنفاسُکُم فیه تَسْبیحٌ وَ نوْمکُم فیه عبادَه» «خوابیدن و نفس کشیدن شما عبادت است.» 

وی افزود: این موضوع، چنین سوالی را در ذهن متبادر می‌کند که چگونه خواب عبادت می‌شود؟ نفس کشیدن چطور «سبحان‌الله» گفتن می‌شود؟ این به خاطر آن است که شما بیکار هم که باشید، هیچ اقدامی هم که نکنید، چون با این نیت وارد این وادی شده‌اید، یکسره در حال عبادت هستید تا جایی که سکوت شما عبادت است، نفس کشیدن شما عبادت است، خوابیدن شما عبادت است. چرا؟ چون شما این امساک و این دست کشیدن از بخشی از لذات جسمانی را، برای خدا در یک مدت سی روزه - ماه رمضان - تجربه می‌کنید.

این کارشناس مذهبی در رابطه با دلیل عبادت بودنِ نخوردن و نیاشامیدن در ماه رمضان گفت: همه این عبادت و دیگر عبادات، بر گردِ این محور می‌گردند که انسان با مشتهیات نفسانی و با لذایذی که انسان را به پستی می‌کشاند و برده می‌کنند، مبارزه کند. افسار گسیخته کردن نفس انسانی، هنر نیست. هر چه در توان داری لذت ببری، برای انسان کمال نیست؛ این از مقوله حیوانیت است. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که کدام نوعِ روزه، معنویت انسان را به اوج می‌رساند و وجود انسان را به نور ایمان و معنویت زنده می‌کند؟

وی افزود: یک روایت از امام صادق است که خطاب به محمّد بن مسلم می‌فرمایند: «إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ لِسَانُکَ وَ لَحْمُکَ وَ دَمُکَ وَ جِلْدُکَ وَ شَعْرُکَ وَ بَشَرَتُکَ»  امام صادق علیه‌السلام به این یار و شاگرد نزدیک خودشان می‌فرمایند: وقتی روزه می‌گیری، باید شنوایی تو روزه‌گیر باشد، بینایی تو روزه بگیرد، زبان تو روزه بگیرد، گوشت و خون و پوست و موی و بشره تو روزه‌دار باشد؛ دروغ نگویی، انسان‌های مؤمن را دچار بلا نکنی، دل‌های ساده را اغوا نکنی، برای برادران مسلمان و جامعه اسلامی توطئه درست نکنی، بدخواهی نکنی، بددلی نکنی، تهمت نزنی، کم‌فروشی نکنی، امانتداری کنی؛ و دنباله روایت می‌فرمایند: «فَلاَ یَکُنْ یَوْمُ صَوْمِکَ کَیَوْمِ فِطْرِکَ» «روز روزه تو، مثل روز فطر تو نباشد؛ مثل روز‌های عادّی باشد. روز ماه رمضان هم همان‌گونه رفتار کنی که در روز‌های عادّی رفتار کردی. باید به تربیت نفس توجّه کنی و این فرصت را مغتنم بشماری.»

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی با بیان روایتی ادامه داد: در روایت است وقتی پیامبر صل الله علیه وآله والسلم مردم را امر به روزه فرمودند، گفتند: «احدی به اذن من افطار نکند. چون شام داخل شد، یک یک می‌آمدند و اذن گرفته افطار می‌کردند، تا مردی آمد و عرض کرد: یا رسول الله! دو دختر من روزه گرفته‌اند و حیا مانع ایشان است که به خدمت شما برسند، اذن بفرمایید تا افطار کنند. حضرت صل الله علیه وآله والسلم روی مبارک برگردانیدند. آن مرد دوباره عرض کرد و حضرت صل الله علیه وآله والسلم دوباره روی برگردانیدند. در مرتبه سوم فرمودند: آنها روزه نگرفته‌اند. چگونه روزه بودند و حال آنکه در همه روز گوشت مردم را به غیبت می‌خوردند؟ برو ایشان را بگو تا قیء کنند. آن مرد بازگشت و ایشان را خبر داد. آنها قیء کردند و از هر یک تکه خون بسته دفع شد. چون به پیغمبر (ص) خبر دادند، فرمودند: «به خدایی که جان محمد در دست اوست که اگر این در شکم آنها باقی می‌ماند آتش جهنم آن را می‌خورد.»

این کارشناس مذهبی یادآور شد: در یک روایتی دیگر امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: «صَوْمُ النَّفْسِ إِمْسَاکُ الْحَوَاسِّ الْخَمْسِ عَنْ سَائِرِ الْمَآثِمِ.» «روزه نفس، غیر از روزه جسم و روزه شکم است. روزه نفس انسان این است که همه حواس پنجگانه او از گناهان امساک کنند.  «وَ خُلُوُّ الْقَلْبِ عَنْ جَمِیعِ أَسْبَابِ الشَّرِّ» «دل از همه موجبات و اسباب شرّ و فساد خالی شود.» با خدای متعال و با بندگان خدا، دل را صاف و بی غلّ و غش کنیم. در این جهت، روایات زیادی هست.

تنبیه نفس برای سیر به سمت کمال

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: عزیزان، ما سال‌هاست که روزه می‌گیریم و دنبال این هستیم که رضایت خداوند متعال را جلب کنیم، اما هنوز خیلی از ما موفق به گرفتن روزه حقیقی و به فرموده حضرت امیر (ع) روزه نفس نشده ایم. چقدر خوب است برای اینکه اعضاء و جوارح ما به سمت چنین روزه داری حرکت کنند برای خود شروطی و تنبیه‌هایی را تعیین کنیم. مانند اینکه اگر در زمان روزه داری با زبان خود گناهی انجام دادیم خود را موظف به خواندن پنجاه آیه قرآن و یا شرکت در مراسم دعای کمیل و مناجات کنیم و یا اگر هزینه‌ای در راه بیهوده و خدایی ناکرده حرام انجام دادیم به همان اندازه در راه افطاری دادن خرج کنیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۱ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
کسی که روز یه نوبت خانوادش غذای گرم گیرش نیاید همیشه روزه هست روزه مال کسانی هست دور سفره بیت المال افطار میکنند و غذای خانوادش برای سام سحری رنگارنگه ....کسی که به بچه اش خانوادش مدیون است نمی‌تواند شکمش را سیر کند مسلمان نیست که روزه بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
محسن طیبی
۰۵:۴۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
مرسی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
صوموا تصحوا
به یاد نیازمندان بودن
ازدیاد صبر ومقاومت
تمام اعمال را ثواب نوشتن حتی نفس کشیدن وخواب
مبارزه با نفس
تقویت ایمان واراده
سبک شدن گناهان
پذیرفته شدن واستجابت دعا
نزول رحمت وبرکات
قناعت کردن
و...
از خواص این ماه پربرکت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
یوم الحسرت، یعنی روزحسرت خوردن درقیامت،هرلحظه ای که مادراین دنیابه یادخدای رحمن،وباخدای رحمن نباشیم وغفلت کنیم درقیامت حسرت خواهیم خورد،فرموده است چیزی برای بنده های خواص خودمقراردادم که نه گوشی شنیده ونه چشمی دیده الله اعلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
خیلی از اشخاصی که مسلمان نیستند
روزه بخاطر
نگرفتن سرطان .الزایمر و بیماریهای روحی و جسمی
روزه میکیرند
خوبه .هم وطن ها
روزه را از تحقیقی که خارجی ها در مورد فواید روزه کرده اند
بشناسند و برای جواب دادن به ندای خدا و سلامتی شون
روزه بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
یه حدیث هم از مادر عروس جعل سد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
خدای عزیز،تبارک وتعالی،پاک ومنزه وبی عیب،صاحب قدرت عظمت، شکوه وجلال وجبروت، هرکاری ازوجودپاک ش ساخته هست
ازرگ گردن به مانزدیکتراست امروزشاهدهست، وفرداخوداوقاضی ست،ازاوبخواهی اجابت میکند،واوخدایی ست بلندمرتبه وعزیز،همچین خدای خوبی ،تواین دنیادنبال چی میگردیم، دنبال هرچی غیرازخدای عزیز بریم باختیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
ولی بیشتر اختلاس گران از معاونان قضات قبلی فعلی واساتیدی که از فرمایشات نقل میکنند فرزندانشان یا در کشورهای بی دین وضد بشری غرب تابعیت دارند از ما هم بخدا نزدیک‌ترند چرا خدا یادشون نمیفتد تا اختلاس نکنند بفکر قیامت باشند یا این چیزها برای فقراست که یه لقمه بیشتر نان خالی نخورند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
اشتباهی منفی دادم نظرم مثبت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
بهترین روزه داری نخوردن حق دیگران است
Iran (Islamic Republic of)
بچه تهرون
۱۱:۱۲ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
قابل توجه صاحب خونه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
خداوند بزرگ روزه و تمام موهبت های آنرا فقط و فقط برای ایرانیان قرار داده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
زخم معده
بوی بد دهان
خوردی اعصاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
البته مخاطب ایشان شما نبودید،نوشته هر مومنی،پس خودتو ناراحت نکن.
آخرین اخبار