نیاز محوطه تاریخی معبدآناهیتا کنگاور برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه از نیاز محوطه تاریخی معبدآناهیتا کنگاور در شرق کرمانشاه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی خبر داد.

داریوش فرمانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیش از ۲ دهه است که از انجام آخرین کاوش‌های باستان‌شناسی در معبد آناهیتا می‌گذرد، گفت : متاسفانه عدم تخصیص اعتبارات در سال‌های گذشته باعث شده تا ادامه کاوش‌ها در این بنای باستانی مهم به سرانجام نرسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه تصریح کرد: معبد آناهیتا از جمله بنا‌های باستانی مهم در ایران است که بنا به شواهد تاریخی از هزاره اول قبل از میلاد تا قرون سوم و چهارم میلادی از آن به عنوان یک بنای مذهبی استفاده شده است.

وی افزود: تاکنون تنها ۲ بار کاوش باستان‌شناسی روی این بنای باستانی صورت گرفته که مرحله اول مربوط به دهه ۴۰ تا ۵۰ شمسی و مرحله دوم نیز پس از انقلاب اسلامی و در سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۸ بوده‌‎ است.

فرمانی با تاکید بر اینکه کاوش‌های باستان‌شناسی در معبد آناهیتا یک ضرورت است، اعلام کرد: باوجود اینکه اینکه تاکنون در ۲ مرحله کاوش باستان‌شناسی در معبد آناهیتا صورت گرفته، اما متاسفانه هنوز ناگفته‌های زیادی از این بنای باستانی باقی مانده که ضرورت ادامه کاوش‌ها را در آن دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: به این منظور از فرمانداری شهرستان کنگاور در خواست داریم که برای ادامه کاوش‌های باستان شناسی در این بنای تاریخی همکاری داشته باشد و اعتباراتی را از محل شهرستان اختصاص دهد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه یادآورشد: اگر شهرستان در این زمینه همکاری داشته باشد و اعتباری اختصاص دهد، ما نیز از طریق وزارت میراث‌فرهنگی می‌توانیم اعتباراتی را بگیریم.

فرمانی اظهار کرد: اگر کاوش‌های باستان شناسی در معبد آناهیتا ادامه پیدا کند، می‌توانیم زمان دقیق ساخت این بنا و اینکه در زمان باستان دقیقا چه کارکردی داشته را مشخص کنیم که این مساله می‌تواند روی افزایش آمار بازدیدکنندگان از آن تاثیر داشته باشد و به تبع افزایش ورود گردشگران به شهرستان به پویایی و رونق اقتصاد مردم محلی کمک خواهد کرد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.