ایرانیت و اسلامیت تعارضی ندارند/ نقش هنر اصیل ایرانی در بقاع متبرکه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه طاغوت تلاش کرد با تاریخ‌سازی جعلی بین ایران و اسلام تقابل ایجاد کند، گفت: در تفکر اصیل انقلاب، ایرانیت و اسلامیت تعارضی با هم ندارند.

محمدمهدی اسماعیلی روز شنبه در نشست مشترک با اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور گفت: خدای متعال را شاکر هستیم که کشور عزیز ما میزبان سادات واجب التعظیم به ویژه فرزندان امام کاظم (ع) و در رأسشان امام رئوف است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خدا را شاکر هستیم که توفیق تنفس در چنین فضای معطری را برای همه ما مهیا کرده است، هجرت تاریخی امام رضا (ع) تمدن‌ساز بوده است؛ اگر دوره طلایی تمدن اسلامی را از قرن سوم تا پنجم هجری در نظر بگیریم این هجرت ابتدای قرن سوم رخ داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه خراسان بزرگ مهد تمدن بزرگ اسلامی است، تصریح کرد: شخصیت‌های بزرگی در بخش‌های مختلف تربیت شدند و محل نشر و پژوهش و آموزش و تحقیق شدند که همه این رویش‌ها از برکات این هجرت تمدن‌ساز رخ داده است.

وزیر فرهنگ گفت: متعاقب این هجرت حضور فرزندان امام کاظم (ع) در کشور ما فزونی یافت و جای‌جای کشور ما میزبانان فرزندان امام کاظم (ع) است. ایام دهه اول ماه ذی‌القعده بسیار با ارزش است و اصحاب عرفان به این ایام توصیه اکید دارند، در ابتدای این ایام ولادت حضرت معصومه (س) قرار گرفته است؛ بانوی بی نظیری که مضجع شریفشان همیشه برای ایران اسلامی منشأ خیر و برکت بوده است؛ حرم این بانوی بزرگوار نشانی از مادر بی نشان ایشان است، در زیارت این بانوی بزرگوار حضرت زهرا (س) را به یاد می‌آوریم که این توفیق، افتخار بی مانندی برای ماست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مضجع نورانی حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) در شیراز قرار دارد و این شهر همیشه از پیش‌گامان علم و دانش حکمت بوده است. البته با برنامه ریزی طاغوتی تلاش شد هویت اسلامی آن را بزدایند و تلاش کردند با تاریخ‌سازی جعلی بین ایران و اسلام تقابل را به وجود بیاورند، در حالی که همان طور که شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام این موضوع را به خوبی یادآور شدند، در تفکر اصیل انقلاب، ایرانیت و اسلامیت تعارضی با هم ندارند.

وزیر فرهنگ گفت: شیراز محل علم و دانش است که به برکت حضرت شاهچراغ (ع) همیشه پرچمدار فقاهت بوده و در دهه‌های اخیر نیز شخصیت‌های بزرگی را تربیت کرده است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قبله تهران حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است که حضور ایشان توفیقی برای اهالی تهران است، افزود: امامزاده‌های واجب التعظیمی در سراسر کشور وجود دارند، سازمان اوقاف و امور خیریه هم کاملا در مسیر این فرمایش رهبر انقلاب که امامزاده‌ها باید قطب‌های فرهنگی باشند حرکت می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بسیاری از این بقاع متبرکه در اختیار هیئات قرار دارد و اکثر هیئات بزرگ در این مکان‌های مقدس جمع است؛ بنابراین همه فعالیت‌های فرهنگی باید پیرامون مساجد، امامزاده‌ها و تکایا شکل گیرد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه برنامه ما در دولت مردمی نهضت بازگشت به مساجد است، گفت: با محوریت همکارانم در قرارگاه مناطق محروم بیش از یکصد هزار هنرجو را در قالب مساجد و امامزاده‌ها با همکاری معاونت هنری و سایر دوستان تربیت شده اند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اتفاق مهمی رخ داده است. نشان دادیم فعالیت‌های هنری می‌تواند در ذیل اهداف انقلاب قرار گیرد؛ این در حالی است که بعضی‌ها تلاش می‌کنند حوزه فرهنگ و هنر را متفاوت از سلایق انقلابی و دینی نشان دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بارگاه منور امام رضا (ع) مشحون از هنر‌های اصیل ایرانی است، تصریح کرد: استاد فرشچیان وقتی می‌خواهد آفرینش بزرگ هنری را ایجاد کند ضریح امام رضا (ع) را طراحی می‌کند.

وزیر فرهنگ گفت: همه بقاع متبرکه ایران از هنر اصیل ایرانی بهره برده‌اند. کاشی کاری‌ها، نگارگری‌ها و صورت بندی‌ها همه از این مسأله حکایت دارند و چه نادان هستند افرادی که می‌خواهند ما را در مقابل حوزه هنر قرار دهند.

او افزود: بنیاد بین المللی امام رضا (ع) فعالیت‌های کم‌نظیری را انجام داده است از جمله اینکه محافل رضوی به روستا‌ها برده شده است چراکه عشق به امام رئوف محدود به جغرافیا نیست به عنوان مثال در پاکستان هرجا که رسیدیم مردم به زیارت امام رضا (ع) علاقه‌مند بودند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه کنار زیارت امام حسین (ع) بیشترین توصیه به زیارت برای امام رضا (ع) است، گفت: ما ایرانی‌ها با افتخار اگر سالی را به زیارت امام رئوف مشرف نشویم احساس می‌کنیم ضرر کرده‌ایم؛ حزن و اندوه وجود ما را دربر می‌گیرد که چه عملی انجام داده‌ایم که توفیق زیارت امام رضا (ع) را از دست دادیم، همچنین زیارت حضرت معصومه (س) نیز پاداش بهشت و از چنین جایگاهی برخوردار است.

وزیر فرهنگ گفت: ایام دهه کرامت فرصتی است برای یادآوری این نعمت، نعمت انقلاب اسلامی به دست یکی از فرزندان امام کاظم (ع) رقم خورده است؛ امام روح الله موسوی الخمینی. امروز نیز پرچم نهضت بر دوش یکی از سادات بزرگواری که در جوار امام رضا (ع) رشد کرده‌اند، قرار دارد و خدای متعال را به خاطر همه این نعمات شاکر هستیم.

در این نشست که نماینده اعتاب مقدس رضوی، فاطمی، احمدی و حسنی (ع) و عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور حضور داشتند، از تعدادی از دختران شهدای مدافع حرم تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار