گروسی: ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه به آمریکا محدود خواهد بود

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه توسط آمریکا محدود می‌شود.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با ریانووستی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار دارد که قانون ایالات متحده در مورد ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه دارای استثنائاتی باشد و تأثیر آن محدود باشد.

او گفت: می دانیم که روسیه یکی از مهم‌ترین تامین کنندگان اورانیوم و سوخت غنی شده است. 

 گروسی می‌گوید قانون ایالات متحده در مورد ممنوعیت واردات اورانیوم دارای استثنائات زیادی است، بنابراین شاید تاثیر اولیه آن کاملاً محدود باشد، باید ببینیم که آیا اجرا می‌شود یا خیر.

به گفته وی، قضاوت در مورد اینکه آیا این اقدام منجر به هرج و مرج در تامین اورانیوم انرژی هسته‌ای جهان خواهد شد یا خیر زود است. همه چیز به این بستگی دارد که این ممنوعیت چقدر گسترده اعمال شود. در حال حاضر، جایگزین کردن ظرفیت‌هایی که روسیه از نظر سوخت اتمی فراهم می‌کند تقریباً بسیار دشوار است. 

پیش از این، سنای آمریکا لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را به اتفاق آرا تصویب کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا لایحه‌ای را امضاء کرده است که واردات اورانیوم غنی‌شده روسیه را ممنوع می‌کند، علی‌رغم هشدار‌هایی مبنی بر اینکه این اقدام می‌تواند برای اقتصاد آمریکا نتیجه معکوس داشته باشد. روسیه حتی در بحبوحه تنش‌ها بر سر جنگ اوکراین، منبع اصلی خارجی آمریکا برای سوخت هسته‌ای حیاتی باقی مانده است.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، این ممنوعیت را محکوم کرد و واشنگتن را به پافشاری بر «سیاست مرده خود برای تحمیل شکست اقتصادی استراتژیک به روسیه» متهم کرد. به گفته او کمبود اورانیوم مورد استفاده در نیروگاه‌های هسته‌ای - منجر به شوک‌های جدیدی در روابط اقتصادی بین المللی می‌شود. 

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار