سازمان حمایت در نامه‌ای به گمرک ایران، خواستار شفاف‌سازی در مورد نرخ تعرفه خدمات تشریفات ترخیص کالا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران خواستار شفاف‌سازی در خصوص نحوه تعیین تعرفه‌های خدماتی اتحادیه ملی کارگزاران گمرکی شد.

در این نامه آمده است: با عنایت به تعدیل نرخ خدمات تشریفات ترخیص کالا بر اساس ارزش و یا وزن کالا توسط اتحادیه ملی بارگزاران گمرکی ایران به شماره ۱۶۴۴ ص ۰۴ در سال ۱۴۰۴ ت که متعاقباً موجب اعتراض و نارضایتی گردیده، همانطوریکه مستحضر هستید مستفاد از بند (ج) تبصره (۳) ماده (۵) آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی (مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۰۶)، نرخ هزینه انجام خدمات گمرکی برای مواردی که ارائه خدمات توسط نهاد‌های غیردولتی انجام می‌شود می‌بایست پس از اعلام توسط ارائه دهنده خدمات با تأیید هیئت عالی نظارت موضوع ماده (۱۱) قانون نظام صنفی کشور (مصوب سال ۱۳۸۲) تعیین گردد؛ لذا به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان و پیشگیری از بروز تخلفات مستدعی است مقرر فرمائید ضمن بررسی افزایش قیمت خدمات اتحادیه ذی‌ربط سایر شرکت‌ها و نهاد‌های مستقل تابعه نیز نسبت به رعایت قوانین، مقررات آئین نامه و دستورالعمل‌های موضوعه اقدام و از نتیجه این سازمان را مطلع نمایند.

گفتنی است علاوه بر نرخ خدمات تشریفات ترخیص کالا، موضوعاتی مانند نرخ خدمات ایکس‌ری، پلمب، توزین، تخلیه و بارگیری و انبارداری نیز باید با تأیید هیئت عالی نظارت تعیین شوند. در غیر این صورت، اعمال افزایش نرخ‌ها بدون مجوز این هیئت غیرقانونی تلقی می‌شود.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار