
باشگاه خبرنگاران جوان؛ به گزارش روابطعمومی رسانه ملی، محسن علیاکبری درباره تحولات دوران جنگ ۱۲ روزه و پیامدهای پسازآن گفت: موضوع امروز، موضوع مقاومت است؛ مقاومتی که ریشه در دوران دفاع مقدس، مبارزات دو قرن گذشته، نهضت میرزاکوچکخان جنگلی و تمامی نبردهای ملت ایران دارد. تاریخ ما آکنده از ایستادگی بر حقانیت و پرداخت خسارت برای ماندن در مسیر حق است.
وی ادامه داد: ساختمان شیشهای هم مانند خانههای دیگر هموطنان ما در این نبرد نابرابر آسیب دید. تفاوت این ساختمان فقط در حضور پرشمار هنرمندان و خاطرات جمعی است که در جریان رویدادها، برنامههای خبری و جلسات مختلف در این مکان رقم خورده است. در اصل اما، موضوع فرقی نمیکند؛ ما باید مثل همیشه مقاومت کنیم، سرپا بمانیم و این را بارها و بارها ثابت کردهایم. واقعیت این است که بازسازی این بناها برای ما دشوار نیست و این مسئله جای نگرانی ندارد.
علیاکبری با ذکر خاطرات حرفهای خود گفت: طی بیش از ۴۰ سال فعالیت هنری، بارها و بارها در این ساختمان و در جلسات تولید، برآورد، فیلمنامهنویسی و نقد حاضر بودهام. از آغاز بهرهبرداری این ساختمان در سال ۱۳۷۱ تاکنون، آثار متعدد و ارزشمندی چون «اصحاب کهف» و «مریم مقدس» حاصل جلسات خلاقانهای بود که در همین محیط شکل گرفت.
او تأکید کرد: امروز این ساختمان نیز به جمع یادگارهای جنگ پیوست. من فرزند جنگم و ویرانیهای خرمشهر، آبادان و مهران را دیدهام و موشکهای ۹ متری که در دزفول فرود میآمد، برایم خاطره است؛ چون بهعنوان فیلمبردار حضور مستقیم در آن رخدادها داشتم. این اتفاق نیز دنباله همان ماجراست، با این تفاوت که اکنون نسلی جدید از جوانان شاهد آن هستند و این خود عاملی برای افزایش همدلی و وحدت ملی شد.
وی افزود: این جنگ باعث شد جوانانِ ما بیشتر بیندیشند و بدانند برای این انقلاب و کشور، چه خونهایی اهدا شده است. امیدوارم که شرایط اقتصادی و دشواریهای معیشتی برطرف شود و نسل جوان بتواند با افتخار و آرامش در کشور رشد کند.
این تهیهکننده در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به رسالت هنرمندان در زمان بحران، گفت: حضور امروز هنرمندان در این فضا، بیتأثیر نیست. مردم هنرمندان را دوست دارند، در کنار ایشان زندگی کردهاند و با شخصیتهای آنان همذاتپنداری میکنند. این حضور، ارتباطی عمیق با مخاطب عام ایجاد میکند و امیدواریم بیشترین اثرگذاری را به جا بگذارد.
علیاکبری در پاسخ به این پرسش که از این رویداد، چه الهامیبرای تولید آثار هنری گرفته است، بیان کرد: موضوع فقط یک ساختمان نیست. این حادثه در شهرها و مناطق مختلف رخ داده و وظیفه من، بهعنوان هنرمند، طراحی قصههایی در قالب درام و ملودرام است که هم به این ساختمانها و هم به فرهنگ ما میپردازد. فرهنگی که آنقدر غنی و استوار است که حتی با تخریب هزاران ساختمان هم، خللی در آن ایجاد نمیشود.