سردار حسینی تأکید کرد: صدور گواهینامه رانندگی باید با دقت، سخت‌گیری و رعایت کامل استاندارد‌ها انجام شود تا امنیت ترافیکی کشور ارتقا یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان - سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: پلیس در همه حوزه‌های خدماتی به دنبال تسهیل و تسریع است، اما در زمینه صدور گواهینامه رانندگی این قاعده استثنا دارد، زیرا صدور گواهینامه فرآیندی است که باید با دقت، ارزیابی علمی و رعایت استاندارد‌های آموزشی انجام شود.

وی ادامه داد: مرکز صدور گواهینامه پلیس تمام تلاش خود را به‌کار بسته تا در آینده نزدیک، فرآیند آموزش و صدور گواهینامه را دقیق‌تر، هدفمندتر و منطبق با استاندارد‌های بین‌المللی طراحی و اجرا کند.

سردار حسینی درباره صدور گواهینامه موتورسیکلت برای افراد بالای ۱۶ سال گفت: به طور حتم، در این زمینه نیز سختگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

رئیس پلیس راهور تاکید کرد: پلیس معتقد است آموزش قوانین، مقررات و فرهنگ صحیح رانندگی باید از سنین پایین‌تر آغاز شود تا ایمنی رانندگی در جامعه نهادینه شود.

فرآیند صدور گواهینامه رانندگی در اغلب کشور‌های جهان یکی از شاخص‌های مهم ایمنی ترافیک و انضباط اجتماعی محسوب می‌شود. تجربه بین‌المللی نشان داده است که میان «سخت‌گیری در مراحل صدور گواهینامه» و «کاهش آمار تصادفات» رابطه‌ای مستقیم وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که کشور‌های دارای آزمون‌های چندمرحله‌ای و کنترل دقیق آموزشی، نرخ پایین‌تری از سوانح رانندگی را تجربه کرده‌اند.

در کشور‌هایی مانند آلمان، ژاپن، بریتانیا، استرالیا و کره جنوبی، فرآیند صدور گواهینامه چندین ماه طول می‌کشد و متقاضی باید علاوه بر گذراندن دوره‌های نظری گسترده درباره قوانین راهنمایی و رانندگی، ایمنی، کمک‌های اولیه و رفتار روانی در رانندگی، تعداد قابل توجهی ساعت رانندگی عملی زیر نظر مربیان مجاز را بگذراند. در آلمان، به‌طور میانگین داوطلب باید بیش از ۲۵ ساعت آموزش عملی داشته باشد و در آزمون‌های مرحله‌ای (شبیه‌سازی، شب، بزرگراه و شرایط جوی مختلف) موفق شود. در ژاپن، دوره آموزش رسمی در مراکز دارای مجوز حدود ۵۰ ساعت آموزش ترکیبی دارد و هزینه صدور گواهینامه ممکن است تا ۲۵۰۰ دلار برسد.

در مقابل، در ایران فرآیند صدور گواهینامه نسبتاً ساده‌تر و کوتاه‌تر است. در دو دهه اخیر (به‌ویژه پس از اصلاح آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۹۵)، بسیاری از مراحل اداری و آموزشی به‌منظور تسهیل خدمات به مردم کوتاه‌تر شده است. پیش از دهه ۱۳۸۰، آیین‌نامه آموزش رانندگی شامل سؤالات گسترده‌تر و سخت‌گیرانه‌تری بود و آزمون‌های عملی با حضور افسران راهور در چند مرحله انجام می‌شد، اما با گذشت زمان، به‌دلیل افزایش تقاضا، فشار بر مراکز آموزشی و سیاست تسهیل خدمات، تعداد سؤالات آزمون تئوری کاهش یافته، سطح دشواری برخی آزمون‌ها پایین‌تر آمده و نظارت بر آموزش عملی نیز به مراکز آموزش خصوصی سپرده شده است.

اکنون بر اساس مقررات موجود، حداقل سن دریافت گواهینامه رانندگی برای خودرو ۱۸ سال و برای موتورسیکلت ۱۸ سال تمام است. با این حال، در سال‌های اخیر طرح‌هایی مبنی بر صدور گواهینامه موتورسیکلت برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ سال مطرح شده که در حال بررسی و تدوین جزئیات اجرایی آن است.

پلیس راهور فراجا همواره تأکید داشته که هرگونه تغییر در سن صدور گواهینامه باید همراه با ارتقای آموزش‌های عملی و تئوریک، افزایش آگاهی از خطرات ترافیکی، و ایجاد زیرساخت‌های ایمن برای تردد این گروه سنی باشد.

بر اساس آمار رسمی، در حوادث رانندگی کشور، سهم قابل توجهی از قربانیان مربوط به موتورسیکلت‌سواران است و بیشترین میزان تصادفات در گروه‌های سنی زیر ۳۰ سال رخ می‌دهد؛ به همین دلیل، پلیس بر لزوم آموزش اصولی رانندگی و صدور مسئولانه گواهینامه تأکید ویژه دارد.

در همین رابطه، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه درباره پدیده موتورسواری در کشور گفت: گله‌مندی‌های زیادی از شهروندان درباره رعایت نکردن فرهنگ موتورسواری وجود دارد؛ تخلفات از جمله ورود به پیاده‌روها، ویراژ خطرناک، عبور از مسیر‌های ممنوع و دیگر رفتار‌های خطرناک سهم زیادی در افزایش آلودگی، تصادفات و آسیب‌های روانی مردم دارد.

وی با تاکید بر لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی موتورسواری افزود: پلیس و قوه قضاییه در حال اصلاح رفتار موتورسواری‌های متخلف هستند، اما تلاش‌های فعلی هنوز به کاهش چشمگیر تخلفات منجر نشده است.

جهانگیر با اشاره به نقش تولیدکنندگان موتورسیکلت در فرهنگ‌سازی افزود: برخی کارخانه‌ها در کنار فروش موتور، تجهیزات ایمنی مانند کلاه کاسکت را به مشتریان هدیه می‌دهند که اقدامی مثبت است. همچنین نصب GPS می‌تواند امکان خودکنترلی و رصد تخلفات بدون نیاز به حضور پلیس را فراهم کند.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: عبور موتورسواری از پیاده‌رو‌ها به گونه‌ای که عابران مجبور به حرکت در خیابان شوند، نقض حقوق شهروندی است و در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست. شهرداری‌ها و پلیس باید با همکاری هم، با ایجاد پارکینگ‌های مناسب و کنترل فضا‌های پر تردد، این مشکل را کاهش دهند. دستگاه قضایی نیز باید در مواردی که تخلفات منجر به اقدامات مجرمانه می‌شود، اقدام لازم را انجام دهد و در صورت نیاز، اصلاح قوانین صورت گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۴
درست ترین کار جناب سردار انحلال تشکیلات عریض و طویل ولی بی ارزش وبی خاصیت پلیس راهور است که متاسفانه دولت ماهانه فقط هزاران میلیارد تومان حقوق و دستمزد برای این تشکیلات بی خاصیت وبی ارزش پرداخت میکند این د
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۲۷ مهر ۱۴۰۴
یک دفعه ای بگین تا ده نشه بازی نشه. پس بگین تا طرفو ده بار رد نکردیم بهش گواهینامه نمیدیم اینجوری بگین راحتتر قبول میکنیم باور کنین راحتتره پذیرفتن این حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۷ مهر ۱۴۰۴
نه بابا یواش یواش به فکر گواهینامه دادن به بچه ها هم باشین
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا د
۰۰:۲۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۴
اسم ارگان شما پلیس راهنمایی و رانندگی هست خب پس اگه قراره سخت گیری کنید باید جامع باشه نه اینکه فقط برای دریافت گواهینامه سخت گیری کنید ولی به کیفیت خودروها، راه و جاده، علایم ایمنی، کیفیت افتضاح اسفالت و...کاری نداشته باشید و بگید به ما مربوط نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۷ مهر ۱۴۰۴
درود برشرفت کاملا حرف درستی زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۴
از ذکر کشور های اروپایی رو به عنوان الگو خوشم نمیومد. چرا ما کشور های دیگه رو برتر از خود میدونیم؟ شاید روش ما بهتر و درست تر هست؟ باید منطقی فکر کرد نه تقلیدی.
France
صبا
۱۰:۱۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۴
با سلام ...به ما که رسید سخت شد ..فکر کنم اونهایی که گواهینامه دادید و در شهر و جاده بسیار بد رانندگی میکنند و یا ایجاد تصادفات وحشتناک میشوند روی اونها یک تدبیری بشود .بهتر است ..با تشکر
United States of America
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۶ مهر ۱۴۰۴
سختگیرانه یعنی آموزش بهتر نه اینکه یادم نمبره طرف سر امتحان اصلی اون اقا مثلا مرد قانون زیر پاش ترمز بود ، مخفیانه ترمز میگرفت ماشین خاموش میشد که بکشه دوباره آموزشگاه پول بگیره از طرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۲۶ مهر ۱۴۰۴
ولی ابطال گواهینامه باید ساده تر بشه تا نتونن زیگزاگ برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۴
هیچ تاثیری در رانندگی نداره...مهم فرهنگ هست...فقط میخان هزینه مردم و زیاد کنن ...
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۲:۳۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۴
گواهینامه هم دلاری شد از این به بعد حقوق یک سالتان را بگذارید برای گواهینامه رانندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۶ مهر ۱۴۰۴
موتور سوارها اکثرا به قوانین احترام نمیگذارند . عروس بلد نیست برقصه میگه زمین کجه .طرف چراغ قرمز رو رد میکنه .انحراف میاد .سبقت خطرناک میگیره میاندازه گردن جاده و پراید .این حرفا چیه جاده و کیفیت ماشین در تصادف نقش کمی دان
Iran (Islamic Republic of)
حسین طریقی
۰۰:۰۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۴
عامل بزرگ حوادث رانندگی جاده های غیراستاندارد وسرعت گیرهای غیرکارشناسانه است
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۲۳:۴۱ ۲۵ مهر ۱۴۰۴
اصلا گواهینامه چه ربطی به مهارت وتجربه داردفقط یه تیکه کاغذهمه چی حل میشه نه عزیزبلکه مهارت وتجربه اون راننده ملاک هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۵ مهر ۱۴۰۴
سلام،خیابانها وجاده ها و اتوبان‌های ناایمن و دراز چاله چوله بیشتر باعث تصادف هستند،قبول دارم خیلی ها تجربه کافی ندارن چون افسری که داره امتحان گواهینامه میگیره به راحتی از هر کی خوشش میاد قبولش می‌کنه و وقتی آموزشگاهها اصلا آموزش واقعی برای رانندگی در شرایط نیاز جامعه رانمیدهند انتظار چی رو دارید
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد
۲۲:۵۸ ۲۵ مهر ۱۴۰۴
باز گشنه شدن.. خخخ کلک پوله همه اینها ولی مردم ساده هستن نمیفهمن
آخرین اخبار