باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آیا اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو اجرایی می شود؟

یکی از موضوعاتی که در کنار برنامه ریزی‌های مختلف برای تنظیم بازار خودرو زمزمه می‌شود، بحث اخذ مالیات از خریداران بیش از یک یا چند خودرو است.

آیا اخذ مالیات از خودرو این بازار آشغته را سر و سامان می دهد؟ /مالیات  به عنوان حربه‌ای برای کنترل بازار خودروبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از نوسانات ارزی چند وقت اخیر بازار، نقدینگی کشور به سمت بازار خودرو سرازیر شد و افراد برای افزایش سرمایه و رسیدن به سود، تقاضای کاذب را در بازار خودرو ایجاد کردند که همین موضوع باعث شد تا قیمت خودرو به طور افسارگسیخته افزایش یابد.

یکی از موضوعاتی که در کنار برنامه ریزی‌های مختلف برای تنظیم بازار خودرو زمزمه می‌شود، بحث اخذ مالیات از خریداران بیش از یک یا چند خودرو است و این موضوع خیلی راحت می‌تواند بدون فشار به مردم و مصرف کنندگان واقعی، تقاضای سوداگری در بازار خودرو را مدیریت کند.

تدوین قانون مالیات بر خودروی دوم هر خانواده، قانون مالیات بر معاملات مکرر خودرو و همچنین قانون مالیات بر عایدی سرمایه در خودرو، سه مسیری است که از دید کارشناسان، به واسطه آنها امکان کاستن از تقاضای کاذب و حذف دلالی از بازار خودرو وجود دارد.

در این بین، تدوین قانون مالیات بر خودروی دوم هر خانواده، موضوعی است که اگر اجرایی شود، به نوبه خود می‌تواند در کنترل فروش موثر واقع شود. با تدوین این قانون، از مشتریانی که مالک خودرو هستند و قصد دارند خودروی دیگری را خریداری کنند، مالیات اضافی دریافت خواهد شد، بنابراین این موضوع شاید بتواند انگیزه خرید را کاهش دهد.

اخذ مالیات به صورت پلکانی از خودروی دوم به بعد

محسن ربیع زاده کارشناس اقتصاد و مالیات در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، در خصوص فواید اخذ مالیات از خودرو گفت: اخذ مالیات از خودرو به موازات بقبه تصمیم گیری‌ها می‌تواند این بازار آشفته را سر و سامان دهد. مالیات بر خودرو باید با برنامه ریزی دقیق انجام شود و با اخذ مالیات به صورت پلکانی از خودروی دوم به بعد هر شخص یا خانواده، دست سودجویان و سوداگران بازار خودرو را کوتاه کرد.

ربیع زاده افزود: این اخذ مالیات می‌تواند باعث کاهش نوسانات قیمتی بازار خودرو شود و به طور طبیعی یک عمال بازدارنده‌ای برای افرادی است که از درآمد بیشتری بر خوردار هستند و می‌توانند در وضعیت‌های مختلف از نوسانات بازار استفاده و کسب سود کنند.

این کارشناس اقتصاد و مالیات در خصوص اینکه آیا این موضوع می‌تواند بر بازار تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: وقتی این مالیات گرفته شود تقاضا‌ها واقعی و دست سود جویان از بازار کوتاه می‌شود، البته در این بحث رانت‌هایی وجود که ممکن است سود جویان برای افراد خانواده یا از کد ملی اشخاص نزدیک استفاده کند که این موضوع با یک نظارت چند حالته رفع می‌شود.

کوتاه شدن دست دلالان خودرو با اخذ مالیات/ ۱۰ تا ۲۰ درصد مالیات از قیمت خودرو به ازای خرید و فروش اخذ شود

حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی،  با اشاره به  اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو گفت: با اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو می‌توان هجمه های وارده بر بازار خودرو را کنترل و از  افزایش قیمت  جلوگیری کرد و بازار را به یک ثبات نسبی رساند.

زرآبادی  افزود: خودرو تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده و مردم برای حفظ ارزش پول خود و یا کسب سود، نقدینگی خود را روانه این بازار کرده اند و در صورتی که ۱۰ تا ۲۰ درصد مالیات از قیمت خودرو به ازای خرید و فروش اخذ شود بساط دلالی تا حدودی جمع می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در حال حاضر انگیزه  سوداگران در بازار خودرو بالا است و همین موضوع تعادل بازار را بر هم می زند. وضع مالیات به راحتی از سود آن‌ها می‌کاهد و انگیزه آن‌ها برای جولان در این بازار را از بین می‌رود.

سازمان امور مالیاتی با کلیات طرح نمایندگان درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه موافق است

محمد قاسم پناهی، دستیار ویژه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان امور مالیاتی هم اکنون بر موضوع مالیات بر عایدی سرمایه کار کارشناسی انجام می‌دهد و در حوزه املاک، طلا، ارز و خودرو این مالیات می‌تواند وضع شود، البته با توجه به ساختار اجرایی کشور، فرهنگ اجتماعی و زیرساخت‌های اطلاعاتی می‌توان تصمیم گرفت که این مالیات قابلیت اجرایی پیدا کند.


بیشتر بخوانید: آیا کاهش قیمت خودرو در بازار ادامه دار خواهد بود؟/ ۱۰۰ هزار خودرو جدید به بازار تزریق می‌شود


دستیار ویژه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه اگر در اجرای هر قانونی زمینه اجرایی و فرهنگ اجتماعی آن دیده نشود شاید در اجرا با مشکل مواجه شود، افزود: سازمان امور مالیاتی با کلیات طرح نمایندگان درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه موافق بود، اما دستگاه‌های دیگر مخالفت و عنوان کردند که این طرح پخته نیست و تنها یک بعدی به مسکن پرداخته شده است.

پناهی ابراز امیدواری کرد که به زودی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه تدوین شود و تصریح کرد: در حال حاضر بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد تا روی مابقی بازار‌ها و دارایی‌ها به جز مسکن این مالیات وضع شود تا لایحه آن به صورت کلی ارائه شود.

مالیات  به عنوان حربه‌ای برای کنترل بازار خودرو

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: مالیات را به عنوان حربه‌ای برای کنترل بازار خودرو پیشنهاد بدهیم چندان بیراه نیست؛ اما نکته ظریفی در این ماجرا وجود دارد و آن اینکه اصولاً زمانی که تقاضای خرید کالایی بر عرضه آن پیشی می‌گیرد و به دنبال آن قیمت‌ها افزایشی می‌شود، وضع مالیات می‌تواند تا حدودی عطش خرید به ویژه در خرید‌های با هدف سوداگری را کاهش دهد و سطح آن را به میزان فروش نزدیک کند.

کریمی سنجری تصریح کرد: اما آشفتگی امروز بازار خودرو در کشور بیش از آنکه نتیجه فزونی تقاضا بر عرضه باشد به دلیل کاهش شدید عرضه در مقایسه با نیاز واقعی بازار است که علت آن نیز محدودیت در تأمین قطعات و افزایش شدید هزینه‌های تولید است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: با نگاه به آمار نیاز سالیانه خودرو در کشور می‌بینیم که سوابق شماره‌گذاری خودرو نشان می‌دهد که در سال ۹۶ بیش از ۱.۷ میلیون دستگاه خودروی صفرکیلومتر اعم از داخلی یا وارداتی شماره‌گذاری شده است که اگر رشد تقاضا در بازار خودرو را سالیانه حدود ۱۰ درصد در نظر بگیریم، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بازار کشور به حدود دو میلیون خودرو نیاز دارد. البته از طرف دیگر بایستی افت تقاضای خرید خودرو ناشی از کاهش قدرت خرید مردم را نیز در نظر گرفت.

دلال‌ها؛ سوءاستفاده‌گران از عرضه کم خودرو

وی اظهار کرد: در بدترین حالت اگر میزان کاهش تقاضا ناشی از تورم را ۴۰ درصد در نظر بگیریم (البته شواهد بازار این میزان کاهش را نشان نمی‌دهد) به نظر می‌رسد تقاضا برای خرید خودرو در سال ۹۸، حدود ۱.۲ میلیون دستگاه خواهد بود. این در حالی است که واردات خودرو ممنوع و روند تولید داخل هم نشان می‌دهد که آمار تولید امسال حتی به میزان سال ۹۷ (کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو) هم نخواهد رسید. به علاوه این موضوع را هم باید در نظر گرفت که بخشی از نیاز خودرو در سال ۹۷ به دلیل محقق نشدن تعهدات شرکت‌های خودروساز و واردکنندگان در سال گذشته، به امسال سرریز شده است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: دریافت مالیات از خرید و فروش خودروی صفرکیلومتر در بازار (نه در کارخانه) می‌تواند دلالی‌های افسار گسیخته در بازار را کاهش دهد، اما اینکه تصور کنیم وضع مالیات بر خرید و فروش خودرو باعث کاهش قیمت می‌شود، غیر منطقی و غیر کارشناسی است. حتی ممکن است بخشی از این مالیات به خریدار منتقل شده و در نتیجه به گران‌تر شدن قیمت خودرو در بازار هم منجر شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۱۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
عامل اصلی خودت خودرو سازها هستن مگه چندسال پیش دلال ها نبودن تا کی میخواید از این مردم بدبخت پول بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
آشا
۲۰:۳۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
بهترین روش واسه کوتاه کردن دست دلالان از سودجویی
وگرنه منه قشر متوسط ده سال به ده سال ماشین عوض میکنم
این عادلانست کسی که سالی دوبار بیشتر ماشین عوض میکنه باید مالیات بده
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۰۹:۱۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
قانون مالیات نقل و انتقال خودروی دوم خانواده به بعد!!!!
من متوجه نمیشم یعنی من ماشین خودم و داشته باشم پدرم ماشین خودشو داشته باشه من باید مالیات بدم؟؟؟
اصلا ادم میمونه از کارای عزیزان باید جوایز نوبل رو کومپلت تقدیم این دوستان قانون گذار کرد(البته جوایز خالی کردن جیب مردم به شیوه های من دراوردی)
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۰۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
با سلام.
2 سال هست که رنو ثبت نام کردیم و ندادند و این همه مشکلات برایمان درست کردند الان میگن بیایید به جاش، 3 خودروی تیبا و ... ببرید با این وضعیت، خودرو نگرفته باید به فکر مالیات باشیم چون قراره در آینده !!! 3 تا خودرو بگیریم و بفروشیم و یکی خرید کنیم
چقدر مسئولین خوبی داریم باید شکرگزار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۶ تير ۱۳۹۸
ماشین یک سال قبل ثبت ناتم کردیم کارخونه تحویل نداده و حالا که گرفتیم دیگه بدردمون نمیخوره چون گرون شده کی کرده خود کارخونه فروختم زیر قیمت کارخونه اونوقت مالیات چی بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
مالیات برخریدوفروش خودرو ومسکن قیمت هارابسییاربالا خواهد برد
دولت به فکر کسب مالیات بردرآمد مولدیا تولید باشد این شیوه ی کسب مالیات درست نیست
اگر اجازه ندهید کسی در طول 5سال بیش ازیک خودروخرید وفروش کند قییمت خودروسقوط خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۵:۵۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
به نظرم همان طور که از خریداران سکه به دلیل سود بیش از اندازه مالیات گرفته شده باید از خریداران خودرو در دو سال گذشته هم مالیات گرفته شود. ایا خودرویی که صد میلیون بوده و قیمت کنونیش چهارصد میلیون تومانه نباید مشمول قانون سود خارج از عرف شود؟
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۵:۵۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
وقتی از خانه های خالی و مسکن اجرا شده و یا از سکه های و طلا این همه اجرای می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
ماشین خودش ب اندازه کافی گرون شده اخه مردم دیگه دارن ک مالیات بدن تواین گرونی!!!!!!؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
باید بنگاه ها رو جمع کنند و ثبت خانه و ماشین به وسیله چند تا شرکت انجام شه و واسه هر قرارداد اجاره باید مالیات بدن
کشور با مالیات اداره شه
مثلا اینجا باید هر سال اندازه یه ماه اجاره مالیات بشه
شهرداری مثلا واسه ثبت خانه باشه و چند شرکت برای ثبت قرارداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
تا حالا پس این همه عوارض مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از ملت گرفتند اینها چی محسوب می‌شد پس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
قرار بود خیلی چیزا رایگان باشه کو پس ؟
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۵۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه
۱۱:۵۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
میدونید یکی از راهای ثروتمند شدن اینه ...از کارگر کارمند بدبخت به زور میگیرید ....بعد چند سال کارگر وکارمند هیچ نوع پیشرفتی ندارند در حالی که دلال و اونی که خرید فروش میکنه ثروتش چند برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
آقا وکالت بلاعزل چی میشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
اگر دقیق و مکانیزه باشد و هر خرید و فروشی به هر نحو ثبت سامانه (بخواهد)بشود بله مسکن هم همین طور چرا داشتن خودرو و مسکن براساس سرپرست خانوار و فرزندان ذکور بالای 18 سال تدوین نمی شود البته کار شدنی است فقط اراده ی آن وجود نداشته و ندارد
Iran (Islamic Republic of)
دلواپس
۱۱:۲۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
خودتون اومديد عرضه خودرو رو كاهش داديد تا قيمت بره بالا.قيمت كه بره بالا جيب خودرو ساز پر ميشه.حالا هم ميخواهيد ماليات بگيريد .عامل اصلي گراني خودرو شركتهاي خودرو ساز بوده اند.دلال ها هميشه در بازار حضور داشته اند پس چرا قبلا كه عرضه خودرو زياد بود قيمت خودرو اينقدر گران نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
امدم اینجا بگم که در طرح فروش فوری ایران خودرو ساعت ۱۱:۰۷ تا ساعت۱۱:۱۴ فروش مربوط به تحویل در فروردین رو برداشت تا مردم مجبور برای خرداد و تیر ثبت نام کنند و سود بیشتری بپردازند اینم از مشتری مداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
عامل گرونی فقط دولت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
همه شغلها بخصوص شغلهایی که در ان دلال بازی زیاد هست باید به سمت پرداخت مالیات بروند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
والا تاثیری نداره... مالیات رو ببرن بالا دلال های محترم هم قیمت ها رو میبرن بالا..

ای خدا چرا درست نمیششششششششششه! خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
بجای اصلاح قیمت و پایین آوردن آن مانند تمام عقلای عالم به روش آزاد سازی واردات و واردات خودروی دست دوم مانند تمام همسایگان مالیات را انتخاب کرده اید!!
تمام روشهای شما مانند آزاد سازی قیمت ها و .... جواب داد و خودرو ارزان شد و ماند فقط مالیات !!
-
محسن
۱۰:۳۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
از قدم زدن و زنده بودن و نفس کشیدن ما هم مالیات بگیرید!
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۴:۱۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
نگران نباش به نوبت نوبت به آن هم ميرسد برادر
-
علی
۱۰:۲۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
وقتی هر شخصی را با رای خودمون میفرستیم مجلس این میشه دیگه
-
عباس گودرزی
۱۰:۲۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
سلام اگر بدنبال اخذ مالیات عادلانه هستیم (نه ظالمانه ) حذف نقدینگی به روش اینجانب می تواند بهترین روش برای اخذ مالیات عادلانه باشد .
-
سعید
۱۰:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
واقعا خجالت آوره! بجای اینکه مرز را باز کنند تا خودروی خارجی بدون تعرفه وارد شود .
-
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
واقعا خجالت آور
United States of America
باز نشسته فرهنگ
۰۹:۳۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
بابا بسه دیگه مالیات از نفس کشیدن آدم هم مالیات بگیرید. کجا خرج میشه این مالیات؟؟؟؟
-
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
بیچاره کارمندان . قبل از اینکه حقوق ماهانه ما رو بدن اول مایات رو می گیرن
Iran (Islamic Republic of)
esmaiel
۰۹:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
اخذ مالیات خودرو روش جدیدتری برای گرفتن پول از مردم عزیز ایران است و هیچ تاثیری در کنترل قیمت نخواد داشت و قیمت ها را بالاتر میبرد . همان گونه که طرح ریجستری تلفن همراه باعث افزایش قیمت ها شد و 10 ها طرح دیگر... تقاضا دارم کمی هم به فکر مردم باشید
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۰۹:۰۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
دلالان اصلی وتاثیر گذار خودرو، مسکن و سایر موارد هیچ کدام را به نام خود ثبت نمی کنند و در موقع خرید شرط می کنند که فروشنده باید سند را به نام هر کسی که دلال معرفی می کند بزند. برای این باید فکری کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
Germany
سعید
۰۸:۴۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
چون مدیران و یا حامیان آنها بیش ترین ضرر را از کسب مالیات بر درآمد میکنند اجرا مقررات مالیاتی بدون اغماض که به نفع قشر کم در آمد است تاکنون اجرا نشده است؟
آخرین اخبار