مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد؛

ضرورت ایجاد کنسرسیوم تجاری برای افزایش مراودات تجاری ایران و یونان

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حوزه برندسازی ضرورت دارد تا کنسرسیومی تجاری میان ایران و یونان ایجاد شود تا زعفران ما به کشور‌های اروپایی صادر شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  حمیدرضا رضوی خبیر مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی خراسان رضوی در وبینار تخصصی با موضوع فرصت‌های سرمایه گذاری و تجاری در زمینه پسته و زعفران در یونان گفت: کشور یونان در حوزه کود‌های ریز مغذی و سموم بسیار پیشرفته است و کود‌های بسیار باکیفیتی تولید می‌کند، لذا باید شرایطی ایجاد شود تا بازرگانان در قبال صادرات و تعهدات ارزی موجود بخشی از کود و سموم را از کشور یونان به ایران وارد کنند.

او افزود: کشور مجهز به تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیاست، لذا نیاز است تا در قالب رایزنی بتوانیم از این تکنولوژی‌ها بهره بجوییم.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه برندسازی نیز ضرورت دارد تا کنسرسیومی تجاری ایجاد شود و کشور ایران به عنوان مهد زعفران بخشی از این محصول را به کشور یونان و از آن جا به سایر کشور‌های اروپایی صادر کند.


حمیدرضا شریفی رئیس دفتر بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان نیز گفت: اتاق بازرگانی باید به تحلیل بازار‌های هدف کمک کند. تولیدکنندگان از اینکه چه ترکیبی مورد استقبال بیشتری از سوی کشور‌های اروپایی قرار می‌گیرد، اطلاع دقیقی ندارند.

او افزود: حال اگر اطلاعات ما در این حوزه قوی باشد می‌توانیم هدف گذاری روشنی داشته باشیم و تولیدکنندگان را به آن سمت سوق دهیم. در کنار آن باید از تاییدیه و برندینگ کشور یونان برای فروش محصولاتمان استفاده کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه علیرضا قاسمی رئیس گروه دفتر سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی گفت: سرمایه گذاران یونانی که تمایل دارند در خراسان رضوی و در بخش حوزه کشاورزی، نساجی و ... سرمایه گذاری کنند، دفتر سرمایه گذاری خارجی استانداری پذیرای آنان خواهد بود، امید می‌رود این مسئله فتح بابی برای افزایش مراودات تجاری میان دو کشور باشد.

احمدرضا رضازاده رئیس اتحادیه کشاورزان خراسان رضوی نیز در همین رابطه گفت: تولیدکنندگان در حوزه زعفران هیچ گونه ساماندهی ندارند. ۹۴ هزار بهره بردار در این حوزه وجود دارد که متاسفانه کاملا سنتی، غیرمکانیزه و با هزینه بالا نسبت به تولید زعفران اقدام می‌کنند.

او افزود: یونان می‌تواند پل ارتباطی با کشور‌های اروپایی باشد. کشور ما در شرایط فعلی باید جهت برندسازی برای محصول زعفران اقدام کند، متاسفانه علی رغم آنکه بیشترین تولید زعفران مربوط به ایران است، اما این محصول با برند کشور‌های دیگر همچون اسپانیا، افغانستان و... صادر می‌شود و این نگرانی و دغدغه همواره برای ما وجود دارد.

همچنین موافق قدیری عضو هیات مدیره و دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان در جمع بندی مباحث گفت: کشور یونان در حوزه گیاهان دارویی فاقد تجربه است، اما می‌تواند در بازاریابی و برندسازی این محصولات برای عرضه در بازار‌های اروپا کمک کند.

او افزود: در حال حاضر ما رابطه بسیار خوبی با سفارت یونان و رایزن اقتصادی این کشور داریم، لذا می‌توان سفیر یونان را به ایران دعوت کرد تا از یکسو از پتانسیل‌های اتاق‌های بازرگانی مشهد را با او مطرح کنیم و از سوی دیگر بازدیدی از واحد‌های تولید زعفران، خشکبار و پسته استان خراسان رضوی داشته باشد. این جنس اقدامات می‌تواند زمینه تعامل و مشارکت با ایران را در حوزه تجارت خارجی افزایش دهد و منافع مشترکی را برای دو کشور رقم بزند.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار