به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،کلانشهری همچون تهران با جمعیت بیش از 10 میلیون نفر،از متراکم ترین شهرهای این مرز و بوم به شمار می رود.
اساسا بر اساس یک قانون نانوشته،در اکثریت قریب به اتفاق موارد،پایتخت کشورها از جمعیت قابل توجهی برخوردار هستند و طبیعتا شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
ترافیک و آلودگی هوا دو دغدغه جدی در این کلانشهر محسوب می شود که سالهاست به عنوان چالشی جدی پیش روی این شهر قرار گرفته است.
صرف هزینه های بسیار سنگین برای تسهیل روند تردد و حفظ و افزایش سلامت و پاکی هوا دو اولویت جدی در این شهر به شمار می رود که با وجود اتخاذ تدابیر بسیار،اما همچنان این معضل با شدت و ضعف هایی در روزها و فواصلی از سال گریبان این شهر را می گیرد.
اگر چه ممکن است در طول سال روزهای هوای پاک با تکرار بیشتری همراه شود،اما ترافیک به عنوان عارضه ای مزمن،میهمان اغلب روزهای سالِ پایتخت است،به جز ایام عید و مناسبت هایی خاص همچون سوگواری یا تعطیلات چند روزه پیاپی،ازدحام تردد و دشواری عبور و مرور خودروها به جزئی لاینفک از این کلانشهر تبدیل شده است.
مدیریت شهری و پارلمان شهری تهران دستورکارها وتمهیدات بسیاری را برای کنترل و مهار این مشکل در دستور کار قرار داده که مصوبه شهردوستدار کودک در سال 88 ،از نمونه چنین تدابیری به شمار می رود،البته مدتی است فعالیت های آزمایشی این طرح ،بصورت پایلوت در برخی از مناطق شهری تهران کلید خورده است.
یکی از علل اجرای آزمایشی طرح شهر دوستدار کودک،بررسی ابعاد و زوایای پیدا و پنهان این طرح است که طبیعتا در مرحله اجرا نمود بیشتر و برجسته تری پیدا می کند،زیرا طبق یک قاعده،دیکته نانوشته غلطی ندارد.
اتوبوس پیاده مدرسه از طرح هایی محسوب می شود که با مشارکت دانش آموزان در مدارس،تاکنون در 10 مدرسه و در مناطق 6 ،8 ،12 اجرایی شده است.
علیرضا فتاحی،کارشناس معاونت آموزشی سازمان حمل و نقل و ترافیک،چندی پیش عنوان کرد:مقرر است طرح مذکور از مهر سالجاری در دیگر مناطق پایتخت نیز عملیاتی شود.
*کاروان پیاده دانش آموزان از خانه تا مدرسهبر مبنای این طرح،دانش آموزانی که فاصله و بُعد مسافت منزل تا مدرسه آنها چندان طولانی نیست،بصورت پیاده و زنجیره ای متصل به یکدیگر و ساماندهی شده مسیر خانه تا کلاس درس را می پیمایند،البته حضور یک یا دو نفر از والدین به عنوان راهبری که مدیریت لازم را برای حرکت هماهنگ دانش آموزان لحاظ کند نیز از ضروریاتی است که در طرح مذکور تعریف شده است.
صفی از دانش آموزان که تداعی گر وسایل نقلیه سنگین همچون اتوبوس است،به نوبه خود می تواند نوید بخش و پیام آور مضمونی خاص برای عموم شهروندان محسوب شود،پیامی با این مضمون که باید با یک همیاری و همگرایی همه جانبه برای سلامت شهر و تسهیل روند تردد خودروها تلاش کرد.
* طرحی که در کشورهای پیشرفته دنیا مرسوم استطرح شهر دوستدار طبیعت یا اتوبوس پیاده مدرسه،در برخی از پیشرفته ترین شهرها و کشورهای دنیا نیز مرسوم و شایع است و به نوعی می توان گفت طرح مذکور،پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه ها،نخستین بار این طرح در شهر"بریسباند" استرالیا در اوایل دهه1990 میلادی اجرایی شد،اندکی بعد از اجرای طرح،دیگر شهرهای استرالیا نیز به اجرای آن مباردت ورزیدند و سپس کشورهای دیگری همچون انگلستان،نیوزلند و آمریکا و...نیز با الگوبرداری از آن،تلاش کردند از مزایا و ثمرات این ساز و کار بهره مند شوند.
*بررسی های انجام شده از اجرای طرح در تهراناقبال شاکری،عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اجرای این طرح در منطقه 8 و بررسی وآنالیز زوایای پیدا و پنهان آن عنوان می کند:اجرای این طرح با دستاوردها و ثمرات قابل توجهی همراه بوده و می تواند در کاهش حجم ترافیک خودروها و عابران پیاده در خیابان های منتهی به مدرسه و ارتقای فرهنگ ترافیکی دانش آموزان مثمر ثمر واقع شود.
وی می افزاید:کاهش ضریب احتمال تصادفات در خیابان های منتهی به مدارس،از مهمترین دستاوردهای این طرح محسوب می شود که در نوع خود قابل توجه است.
شاکری معتقد است:پیش بینی های آموزشی لازم برای توجیه رانندگان وسایل نقلیه عمومی و اطلاع رسانی عمومی از طریق بروشورها و...در دستور کار قرار می گیرد تاشراف و آگاهی بیشتری نسبت به این طرح حاصل شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز به آمار قابل توجه و بسیار نوید بخشی اشاره می کند که موید میزان تاثیر آن در افزایش ضریب ایمنی دانش آموزان است.
وی می گوید:حرکت زنجیره وار دانش آموزان به میزان قابل توجهی میزان تصادفات را کاهش می دهد،به نحوی که در سال تحصیلی93- 94 این میزان(در محدوده های اجرای طرح) به صفر رسیده است.
*ارتقای فرهنگ ورزش همگانی با اتوبوس پیاده مدرسهکارشناسان معتقدند تقویت چنین طرح ها واجرای آن در گستره های هر چه بیشتری در کلان شهرها با ثمرات سازنده بسیاری همراه است.
ترغیب دانش آموزان به پیاده روی و بهره مندی از اثرات مثبت آن همچون افزایش ضریب هوشیاری،ایجاد اتحاد و روحیه فعالیت جمعی،یادگیری قوانین عبور و مرور،از جمله دستاوردهایی است که در بسیاری از نقاط و شهرهای دنیا اثبات شده است.
ارتقای روحیه ورزش از دیگر مواهب این طرح است که تندرستی و سلامت اجتماعی رهاورد آن خواهد بود و در شرایطی که وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور از افزایش وزن،15 درصد از دانش آموزان خبر داده می تواند راهکاری موثر برای برون رفت از این عارضه محسوب شود.
با این اوصاف،امید آن می رود،کلانشهرهای دیگری از کشور نیز با الگوبرداری از این طرح،از مزایای سازنده و ثمر بخش اجتماعی آن بهره مند شوند و مهمتر آنکه این طرح در دل خود حاوی فرهنگ سازی کاربردی خاص به خود است که ثمرات و مزایای آن در بخش های فرهنگی،ورزشی،شهر نشینی و...متجلی خواهد شد.
انتهای پیام/