سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید ۷۰ درصد صیفی جات کشور در جنوب کرمان

جنوب استان کرمان با تولید سالانه بیش از ۳ میلیون تن صیفی جات ۷۰ درصد از نیاز کشور را در فصل برداشت برطرف می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در نقشه کشاورزی ایران، جنوب استان کرمان با خاک زر خیزش نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی مخصوصا صیفی جات دارد.

پنج شهرستان در جنوب استان کرمان طی فصل پاییز و زمستان و ابتدای بهار سال نو در حالی که بیشتر کشور در خواب زمستانی فرو رفته فعال است، در اینجا صدای شور و فعالیتش به آن طرف مرز‌های کشور هم می رسد وعشق به تولید مردم آن را غرق کار و تلاش کرده است.

مردم سخت کوش و کشاورز این مناطق با تلاش و فعالیت بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور در بخش صیفی جات را تامین می‌کنند وبا تلاش برای تامین نیاز کشور عاشقانه برای ایران وبی نیاز‌ی مردم ایران کار می‌کنند.


۱۶۰ هزار هکتار زمین‌های جنوب استان زیر کشت صیفی جات

فرامرز رستگاری مدیرزراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه ۱۶۰ هزار هکتار زمین‌های جنوب استان کرمان زیر کشت صیفی جات می‌رود گفت: پیش بینی می‌شود ۳ میلیون ۲۰۰ هزارتن صیفی جات از مزارع جنوب استان امسال تولید شود.

او افزود: کشت طرح استمرار سیب زمینی در ۴ هزار ۳۸۰ هکتار تمام شده است و امیدواریم ۱۴۸ هزار تن محصول از اول دی ماه تا پایان اسفند برداشت داشته باشیم .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه کشت پیاز طرح استمرار از اول شهریور شروع و تا ۱۵ آبان ادامه داشت اظهار کرد: پیش بینی می‌شود برداشت محصول از ۲۰ آذر تا پایان اسفند ادامه داشته باشد و ۲۷۵ هزارتن محصول برداشت شود.



رستگاری با اعلام اینکه کشت پیاز و سیب زمینی بهاره در جنوب استان در سطح ۸ هزار هکتار در زمستان انجام می‌شود گفت: پیش بینی می‌شود در بهار سال ۹۹ از ۴ هزار ۵۰۰ هکتار سیب زمینی ۱۵۰ هزارتن محصول و از ۳ هزار ۵۰۰ هکتار پیاز کشت شده ۱۵۰ هزارتن محصول روانه بازار شود.

او افزود: گوجه فرنگی طرح استمرار کشت آن از ۱۵ شهریور تا ۲۰ مهرماه در شهرستان منوجان انجام شده است پیش بینی می‌شود از ۱۵ دی تا پایان اسفند ۶ هزارتن محصول روانه بازار شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان با اشاره به اینکه کشت گوجه فرنگی بهاره در سطح ۱۲ هزار هکتار از ۲۰ آذر تا اواخر دی ماه در جنوب استان آغاز می‌شود اظهار کرد: پیش بینی می‌شود چهار صد و پنجاه هزار تن محصول گوجه فرنگی از ۲۵ اسفند تا ۱۰ خرداد ۹۹ روانه بازار شود.



رستگاری گفت: هندوانه بهاره آغاز کشت آن از ۱۵ دی ماه وتا ۱۵ بهمن در سطح ۱۳ هزار هکتار ادامه دارد و پیش بینی می‌شود در بهار ۹۹ چهارصد و ۸۰ هزار تن هندوانه روانه بازار شود.

او افزود: شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در سیب زمینی و پیاز و شهرستان‌های رودبار، فاریاب وقلعه گنج در گوجه و هندوانه بیشترین تولید را در جنوب استان دارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان گفت: روزانه برای برداشت محصولات برای ۱۳ میلیون نفر اشتغال موقت وبرای ۳۵۰ هزار نفر اشتغال دائم به وجود آمده است.


کار و فعالیت در جنوب آغاز شده است

به سراغ کشاورزانی رفتیم با تلاش و کوشش قدمی برای رفع نیاز کشور برمی دارند.

سالاری از کشاورزانی است که هر سال در شهرستان جیرفت کشت سیب زمینی و پیاز انجام می‌دهد.

سالاری با اعلام اینکه بیش از ۳۰ سال است که کشاورز است افزود: افتخار می‌کنم در جنوب استان کرمان زندگی و سالانه بیش از ۱۰۰ تن سیب زمینی و پیاز تولید می‌کنم وشرایط کشاورزی در جنوب استان در ۳ ساله گذشته نسبت به قبل خیلی بهتر شده و امیدوارم این روند ادمه داشته باشد.

امیری دیگر کشاورزی است که با ما به گفت گو نشست و از روز‌های کار وفعالیت در جنوب استان گفت و اینکه جنوب خاکش طلاست و ۲۰ سال است کشاوری انجام می دهد و هر سال گوجه، سیب زمینی و پیاز تولید کرده است.

در ادامه منصور شریف مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اعلام اینکه سطح زیر کشت گلخانه‌های ما در سال ۹۸ در جنوب استان کرمان ۲ هزار ۳۶۴ هکتار است گفت: محصولات گلخانه‌ای ما شامل فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان، خیار سبز خاردار و معمولی وتوت فرنگی است.

او افزود: سطح زیر کشت توت فرنگی ۲۶۰ هکتار است وپیش بینی می‌شود در هر هکتار ۳۶ تن محصول تولید شود.

شریف با اشاره به اینکه در تولید خیار گلخانه ۱۴۰ هکتار خیار خاردار و هزار ۷۲۴ هکتار خیار معمولی کشت شده است افزود: پیش بینی می‌شود ۱۲۰ تن خیار خاردار در هر هکتار و ۲۰۰ تن خیار معمولی در هر هکتار تولید شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان اظهار کرد: در تولید گوجه گلخانه‌ای سطح زیر کشت ما ۳۰ هکتار است و پیش بینی برداشت ما ۱۵۰ تن در هر هکتار است.

او با اعلام اینکه در تولید فلفل و بادمجان گلخانه‌ای به ترتیب ۶۰ هکتار فلفل و ۱۵۰ هکتار بادمجان کشت شده است بیان کرد: پیش بینی می‌شود ۱۰۰ تن فلفل در هر هکتار و ۱۲۰ تن بادمجان در هر هکتار تولید شود.

حالا کار وفعالیت در جنوب کرمان شروع شده است و تا بهار ۹۹ ادامه دارد و کشاورزان امیدوارند مسئولان با حمایت از این قشر زحمت کش زمینه صادرات این محصولات را فراهم کنند .

گزارش از مرضیه کریمی افشار

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.