سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقابله‌ پلنگ با کوهنوردان خوافی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: مقابله پلنگ با کوهنوردان این شهرستان آسیب جدی به دنبال نداشته است.

 سعید شفیعیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خواف در پی انعکاس خبر وقوع یک مواجهه بوجود آمده بین یک طبیعت‌گرد و پلنگ در ارتفاعات این شهرستان گفت: صبح روز چهاردهم خرداد یک گروه کوهنورد و طبیعت‌گرد محلی شامل سه نفر در ارتفاعات مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست شهرستان خواف برای خوردن چای اتراق می‌کنند، در نزدیکی و حدود ۱۵ متری محل اتراق حفره یا یک غار کوچکی وجود داشته که احتمالا محل استراحت پلنگ بوده است که در نهایت پلنگ به یکی از این افراد حمله کرده و وی را بصورت سطحی زخمی و سپس فرار می‌کند.

وی افزود: حدود ۴۵ روز پیش تصاویر یک قلاده پلنگ و توله‌های او در شهرستان ثبت شد و روز‌های قبل از این نیز حضور پلنگ در ارتفاعات شهرستان گزارش شده است. 

شفیعیان بیان کرد: گزارش و تصویربرداری از پلنگ در ارتفاعات شهرستان موضوع تازه‌ای نیست و به تکرار این گزارش‌ها به اداره حفاظت محیط‌زیست واصل شده است، اما در روز‌های اخیر با توجه به این که زادآوری این گونه در شهرستان اثبات و پلنگ به همراه توله‌های خود مشاهده شده است، لازم است کوهنوردان و جوامع انسانی اطراف زیستگاه‌های کوهستانی به نکات احتیاطی آن توجه ویژه‌ای کنند. 

وی تصریح کرد: با توجه به این که انسان‌ها دائما زیستگاه گونه هایی، چون پلنگ را کوچک و محدود کرده و به زیستگاه‌های باقی مانده نیز تعرض کرده‌ایم، مواجه انسان با آن‌ها افزایش یافته است.

شفیعیان اظهار کرد: این مواجه خوشبختانه به خیر گذشته، که می‌توانست آسیب جدی تری داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف تاکید کرد: درصورت مواجهه با پلنگ، راه فرار را برای آن باز گذاشته و به هیچ وجه کنجکاوی نکنید و نزدیک آن نشوید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.