بیمارستان های تهران برای اجرای پزشک خانواده بسیج می شوند

اجلاس مديران و مترون هاي بيمارستانهای تهران با محوريت بسیج بیمارستان های تهران برای اجرای برنامه پزشك خانواده تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در این جلسه دكتر محمدپور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران هدفمند شدن ارائه خدمات سلامت را از مزاياي برنامه پزشك خانواده دانست و گفت: هدفمند شدن ارائه خدمات بهداشتي درماني را در گرو اجراي برنامه پزشك خانواده است. در حال حاضر بيش از 70 درصد توان دانشگاه مصروف به انجام اين كار است. زماني كه وزير بهداشت خود را وزير بهداشت خانواده مي خواند، دانشگاه نيز تمام توان خود را براي جاري كردن برنامه پزشك خانواده تا سر حد مطلوب بكار خواهد گرفت.
 
وي با اشاره به تامين اعتبار مالي برنامه پزشك خانواده توسط دانشگاه در مراحل نخستين اجراي آن افزود: دانشگاه براي اجرايي شدن سريع تر برنامه پزشك خانواده تا زمان ورود بيمه ها به اين حيطه از پزشكان حمايت مالي مي كند.    
 
وي ادامه داد: اعتقاد راسخ داريم كه اجراي برنامه پزشك خانواده به نفع سيستم بهداشت و درمان كشور است و نتيجه اجراي آن دستيابي به پوشش كامل بهداشتي درماني و بهره مندي مردم از خدمات مورد نيازشان است.  
 
برنامه پنجم توسعه کشور و پزشك خانواده
 
وي برنامه پزشك خانواده را مبتني بر برنامه پنج ساله پنجم توسعه دانست و افزود: مطابق با ماده 32 اين برنامه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موظف است حداكثر تا پايان سال اول برنامه نظام درماني كشوررا در چهارچوب يكپارچگي بيمه پايه درمان، پزشك خانواده، نظام ارجاع، راهنماهاي درماني، اورژانس هاي پزشكي، تشكيل هيأتهاي امناء در بيمارستان هاي آموزشي و تمام وقتي جغرافيايي هيأتهاي علمي و تعرفه هاي مربوطه و كلينيك هاي ويژه و بيمه هاي تكميلي تهيه و جهت تصويب به هيأت وزيران ارائه کند.  
 
وي با اشاره به تبصره 1 ماده 32 مبني بر لزوم تبعيت كليه ارائه كنندگان خدمات بهداشتي و درماني كشور اعم از دولتي و غيردولتي از خط مشي وزارت بهداشت گفت: ارائه كنندگان خدمات بهداشتي و درماني غيردولتي كه تمايل به همكاري با سامانه جامع و همگاني سلامت را ندارند، طرف قرارداد نظام بيمه پايه و تكميلي نبوده و از يارانه ها و منابع عمومي كشور مرتبط با امور سلامت بهره مند نمي شوند.
 
ورود به مسیر پزشك خانواده الزام است
 
وي ورود به مسير پزشك خانواده را يك الزام خواند و گفت: با ورود به اين مسير از مزاياي آن كه شامل افزايش سه برابري درآمد بيمارستانها در بخش سرپايي و افزايش حدوداً سي درصدي درآمد بيمارستانها در بخش بستري است، بهره مند مي شويم.
 
وي ضمن تبيين نظام پرداخت پزشك متخصص در سرپايي (سطح دوم) گفت: روش پرداخت به پزشك متخصص به صورت كارانه (پركيس) است.
 
وي با اشاره به چگونگي پرداخت حق الزحمه پزشك متخصص و فوق تخصص و فلوشيپ گفت: هرگاه پزشك خانواده، به هر دليل يكي از افراد تحت پوشش خود را به پزشك متخصص ارجاع دهد، در صورت رعايت استانداردهاى لازم توسط متخصص و ارايه بازخورد به پزشك خانواده، اين فرد در مراجعات سرپايى بايد (در بخش دولتي و خصوصى حسب مورد 10 درصد يك ويزيت) را پرداخت كند.
 
دکتر محمدپور افزود: در صورتى كه مراجعه به بخش خصوصى باشد، بيمه ها 90 % يك ويزيت خصوصى كامل به علاوه يك ويزيت كامل دولتى را در صورت رعايت استاندارها از جمله ارايه پس خوراند، به پزشك پرداخت خواهند كرد و در صورتي كه فرد به بخش دولتى مراجعه كرده بود سه ويزيت دولتى توسط بيمه ها پرداخت خواهد شد.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در صورتي كه فرد خارج از سيستم ارجاع به پزشك متخصص مراجعه كند، بايد 100 درصد ويزيت پزشك متخصص را شخصاْ پرداخت كند، گفت: در اين حالت تمام هزينه هاى كلينيك و پاراكلينيك، داروخانه و ساير هزينه ها به عهده بيمار خواهد بود.
 
وي با اشاره به چگونگي پرداخت در بيمارستانهاي دولتي و دانشگاهي گفت: در اين بيمارستانها، پرداخت 95 % هزينه خدمات بستري طبق تعرفه هاي مصوب هيات وزيران در بخش دولتي به عهده بيمه ها خواهد بود كه در صورت رعايت استانداردها و ارايه فيدبك ارجاع و با نظر ستاد استان تا 50 درصد حق الزحمه پزشك (مشمول كا ) معالج به اين مبلغ اضافه خواهد شد.
 
استفاده از تجربيات پزشک خانواده در ساير كشورها
 
وي با مروري بر نظام ارائه خدمات بهداشتي درماني در نقاط مختلف دنيا گفت: پس از بررسي پنج مدل نظام ارائه خدمات بهداشتي درماني در سازمان بهداشت جهاني، ايالت متحده آمريكا، عربستان، آفريقاي جنوبي و هند مشخص شد كه مدل سازمان بهداشت جهاني از لحاظ  موارد ارجاع و سطح بندي به الگوي كشورمان نزديك تر است.
 
محمدپور افزود: با كسب بينش نسبت به اقدامات ساير كشورهاي جهان و با در نظر گرفتن اين كه نسخه ايراني اين مبحث، نسخه 02 و برنامه كشوري پزشك خانواده است، نظام ارجاع، نقشه ارجاع و مهمتر از آن مديريت بين نظام ارجاع و نقشه ارجاع و ارتباطي كه با سطح يك پيدا مي كند مطرح مي شود.
 
نقش نظام ارجاع در پزشك خانواده
 
وي در توضيح نظام ارجاع گفت: نظام ارجاع مشخص مي كند كه بسته خدمتي كه پزشك خانواده در سطح يك ارائه مي دهد چيست و در اين سطح پزشك خانواده چه خدماتي ارائه مي دهد؟ به عنوان مثال اگر فردي كاهش شنوايي پيدا كرده است پزشك خانواده تا چه حدي مي تواند وارد اين مساله شود؟ آيا مي تواند آزمايشات لازم را درخواست كند و يا اين كه في البداهه اين فرد را به سطح دو يا سه ارجاع دهد؟  
 
وي افزود: بيماري كه به سطح دو مراجعه كرده است و شكم حد دارد، در بررسي ها مشخص مي شود كه مبتلا به پريتونيت پيشرفته است. آيا بيمارستان سطح دو حق درمان دارد و يا بايستي اين بيمار را في البداهه به سطح سه ارجاع دهد؟
 
وي اضافه كرد: تقسيم بندي بين اقداماتي كه در سطح يك مي تواند انجام مي گيرد، پكيج ارائه خدمت در سطح يك نام دارد. قسمت دوم به اقداماتي كه در سطح دو و يا سه مي خواهد انجام گيرد برمي گردد.  
 
وي با ذكر مثالي به توضيح نقشه ارجاع پرداخت و گفت: بيماري در خيابان شهر آرا ساكن است و قرار است به سطح دو ارجاع شود. نقشه ارجاع مي گويد كه اين بيمار در چه قالبي ارجاع داده شود؟ آيا به عنوان مثال مي توان مطابق با تمايل بيمار وي را به بيمارستاني در شهر ري ارجاع داد؟ در قالب نظام ارجاع حق انتخاب بيمار به صورت دست نخورده رعايت شده است.
 
 
 
لزوم تعامل با بخش خصوصي در برنامه پزشك خانواده
 
وي در ادامه گفت: قطعاً دانشگاه توان ارائه تمامي خدمات را ندارد. به عنوان مثال چند درصد از خدمات سرپايي را ما انجام مي دهيم و چند درصد آن را بخش خصوصي انجام مي دهد؟ با توجه با اين كه تمامي خدمات را به تنهايي نمي توانيم انجام دهيم بايستي با بخش خصوصي در تمامي سطوح آن تعامل داشته باشيم.
 
دکتر محمدپور با بيان جدول پيشنهادي سطوح يك، دو و سه گفت: در سه سطح خدمت، آزمايشگاه و راديولوژي و تصويربرداري تقسيم بندي هاي لازم انجام شده است. به عنوان مثال ويزيت در سطح يك، جراح در سطح دو، جراحي آپانديسيت در بيمارستان سطح دو و جراحي پريتونيت پيشرفته در بيمارستان سطح سه انجام مي شود.
 
وي با اشاره به اهميت سطح دارو گفت: در اين سطح اتفاقاتي كه در بيمارستان رخ مي دهد و داروهاي تجويز شده در اين بيمارستانها تعيين مي شود و با توجه به اين كه دارو به صورت رايگان تجويز مي شود، پيش بيني هاي لازم در اين خصوص اهميت مي يابد.
 
حق انتخاب بيمارستان ها در سطح بندي خدمات
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به لزوم تدوين نقشه و نظام ارجاع و حق اختيار بيمارستانها در سطح بندي خدمات گفت: هر بيمارستاني مي تواتند بسته به شرايط بيمارستان خود، به معادل سازي اين امر پرداخته و نتيجه را به ما عودت دهد. به عنوان مثال بيمارستان هاشمي نژاد در قالب خدمات ارولوژي كليه خدمات را انجام مي دهد يا بيمارستان ضيائيان تنها دسته اي از خدمات ارولوژي را ارائه مي دهد.
 
وي با اشاره به بازبيني هاي مكرر نظام ارجاع در ساير كشورهاي ديگر از جمله انگلستان گفت: در اين خصوص از تجارب چندين دهه ساير كشورها بهره گرفته ايم تا با توجه به نياز كشور اقدام كنيم و در اين بين هيچ كدام از موارد اين برنامه را بدون نقص نمي دانيم.
 
نحوه ورود بيمار به بيمارستان در برنامه پزشك خانواده
 
وي با اشاره به نحوه ورود بيمار به بيمارستان گفت: مراجعه بيمار به بيمارستان سه حالت دارد. يا به پزشك خانواده، يا به اورژانس و يا به متخصص غير طرف قرارداد يا طرف قراردادي كه خارج از نظام ارجاع است مراجعه مي كند.
 
وي با بيان آن كه "بيمار در صورت مراجعه به متخصص غير طرف قرارداد ملزم به پرداخت تمامي هزينه ها است" گفت: اگر بيمار در قالب پزشك خانواده مراجعه كند و نياز به انجام ويزيت در سطح دو و يا سه داشته باشد و يا اگر اين نياز اورژانس بود، بدون احتياج به اقدام خاص با در دست داشتن برگه ارجاع به رنگ قرمز في البداهه به اورژانس ارجاع داده مي شود.
 
وي افزود: اگر بيمار به صورت الكتيو مراجعه كند، مي تواند انتخاب كند كه خود مراجعه كند و يا اين كه مدير ارجاع دانشگاه و مدير ارجاع وزاتخانه برايش وقت پذيرش بگيرد.
 
وي تصريح كرد: در داخل بيمارستان اگر بيمار اورژانس بود خدماتش طبق روند قبلي بيمارستان انجام مي گيرد. بنابراين در مرحله اول نه نياز به امكانات و نه نياز به اتاق خاصي براي پذيرش وجود دارد.
 
وي با اشاره به لزوم تكميل فرم ارجاع بيمار گفت: بيمار اورژانس در قالب نظام اورژانش بيمارستان با يك فرم ارجاع به رنگ قرمز مراجعه مي كند. در آنجا اين فرم ارجاع از بيمار تحويل گرفته شده و در صورت تكميل آن 50 درصد پاداش اعطاء مي شود.
 
مرحله گذر برنامه پزشك خانواده
 
وي با اشاره به طراحي فرم Health Information system) HIS) توسط وزارت بهداشت در آينده گفت: با طراحي اين فرم و ارائه آن به بيمارستانها، ارتباط مستقيم سطح يك با سطوح دو و سه از طريق الكترونيك ايجاد مي شود.
 
وي ضمن بيان وظايف تيم مديريت ارجاع بيمارستان گفت: گاه بيمار بنا به دلايلي تمايل به رجوع به بيمارستاني خاص دارد. در غير اين صورت منشي پزشك موارد ارجاعي را با سيستمي به نام سيستم مديريت ارجاع دانشگاه در سه قالب مختلف شامل تلفن گويا، پيامك و رايانامه هماهنگ مي كند.
 
وي افزود: ارائه آمار ماهانه از تعداد ارجاعات هر پزشك خانواده، ارائه آمار ماهانه از تعداد ارجاعات به هر بيمارستان، تهيه و تنظيم گزارشات رسيده و آمارها به دبيركميته پزشك خانواده از ديگر وظايف تيم مديريت ارجاع بيمارستان است. همچنين هماهنگي انجام خدمات اورژانسي بيماران بستري كه بيمارستان امكان ارائه خدمت را ندارد و بايد آن خدمت در ساير مراكز انجام پذيرد توسط اين تيم انجام مي شود.
 
محمدپور با بيان آن كه برنامه پزشك خانواده براي پوشش كلي نياز به فاصله زماني سه تا شش ماه دارد، گفت: در حال حاضر در آغاز اين برنامه، پزشكان خانواده سطح شهر را شناسايي و نظام ارجاع را برقرار مي كنيم و در مراحل بعدي به كمك صدا و سيما و ساير رسانه هاي جمعي در اين خصوص اطلاع رساني مناسب انجام مي دهيم.
 
چگونگي ارجاع از سطح يك به دو
 
وي ضمن تبيين چگونگي ارجاع از سطح يك به دو گفت: پزشك خانواده بيمار را ويزيت مي كند و در صورت نياز به ارجاع يا خود بيمار پزشك متخصص را انتخاب و با دريافت برگه ارجاع از پزشك خانواده به وي مراجعه مي كند و يا اين كه اين امر را بعهده پزشك خانواده مي گذارد.
 
وي افزود: پزشك خانواده ضمن هماهنگي با مديريت ارجاع دانشگاه در صورت داشتن سهميه بيمارستاني مكان و نوبت مراجعه براي بيمار را تعيين مي كند.
 
پوشش دو سوم جمعیت تهران
 
وي ضمن تاكيد بر اهميت نقش مديريت ارجاع دانشگاه در ساماندهي ارجاع بيماران به بيمارستانهاي مختلف به خصوص در استان تهران گفت: سيستم بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران 20 درصد جمعيت اين شهر را پوشش داده است در حالي كه حوزه درمان اين دانشگاه دو سوم جمعيت را پوشش مي دهد.
 
وي افزود: در صورتي كه سيستم مديريت مناسبي بين دانشگاههاي علوم پزشكي تهران و شهيد بهشتي برقرار نشود، بيماران تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي چكار كنند؟ و به كدام يك از بيمارستانهاي دولتي آن مراجعه كنند؟ وقتي بيمارستان فارابي حدود 70 درصد خدمات چشم پزشكي استان تهران را انجام مي دهد يا زماني كه پوشش 90 درصد سل مقاوم به درمان استان تهران در بيمارستان مسيح دانشوري انجام مي شود، تكليف چيست؟
 
ارائه بسته هاي جامع خدمات درماني براي بيماران خاص
 
محمدپور با اشاره به مشخص كردن خدمات بيماران خاص در برنامه پزشك خانواده گفت: بسته جامع خدمات درماني تالاسمي منظور كرده ايم كه بيشترين خدمات آن در سطح يك صورت مي گيرد و موارد ارجاع آن مشخص شده است. در اين بسته كمبودهاي فعلي لحاظ شده و با ورود بيماران تالاسمي به سيستم ارجاع از مزاياي اين بسته بهره مند مي شوند.
 
وي با اشاره به برنامه پزشك خانواده در رابطه با ساير گروههاي بيماران خاص بخصوص ديابت، پيوند، هموفيلي و ام اس گفت: در بسته جامع خدمات درماني ام اس كليه هزينه ها پوشش داده مي شود. همچنين برنامه ديابت يك برنامه جامع و كاملي است كه در قالب سه سطح ديده شده است.
 
وي با اشاره به پيشنهادي در خصوص انجام فيدبك شش ماهه در بيماران خاص گفت: با توجه به ماهيت بخش اعظم خدمات بيماران خاص، اصرار به ارجاع در هر نوبت جهت بيماران خاص از سطح يك با توجه به كثرت مراجعات، مشكلات اجرايي خواهد داشت. بنابراين پيشنهاد مي شود ارسال پكيج اقدامات انجام شده هر شش ماه يكبار براي پزشك سطح يك جهت تداوم استفاده از خدمات الزامي اعلام گردد.
 
وي با بيان آن كه برنامه پزشك خانواده را در حوزه  درمان با وزات متبوع و دانشگاه شهيد بهشتي تفاهم كرديم، گفت: در اين برنامه نظام ارجاع در سه سطح ديده شده است و وزارت بهداشت نيز اين برنامه را در سطح دانشگاه علوم پزشكي تهران پذيرفته است.
 
برگزاري دومين همايش بين المللي مديريت بيمارستاني
 
محمدپور در بخشي ديگر از سخنان خود با دعوت از مديران و مترون هاي بيمارستان براي شركت در دومين همايش بين المللي مديريت بيمارستاني گفت: اين همايش تحت عنوان نقش رهبري و منابع انساني در اعتباربخشي بيمارستاني به همت مركز تحقيقات مديريت بيمارستاني برگزار مي شود.
 
موفقيت دانشگاه علوم پزشكي تهران در ارزشيابي وزارت بهداشت اورژانس هاي بيمارستاني
 
وي در ادامه به ارائه گزارشي از ارزشيابي وزارت بهداشت در خصوص اورژانس هاي بيمارستاني پرداخت و گفت: در اين ارزشيابي كه اورژانس هاي بيمارستانهاي سطح استان تهران را در 9 آيتم مختلف مورد ارزيابي قرار داد، از 20 بيمارستان نخست استان تهران، 14 بيمارستان متعلق به دانشگاه علوم پزشكي تهران بودند.  
 
وي با بيان آن كه "از 10 بيمارستان برتر در زمينه اورژانس هاي بيمارستاني 7 بيمارستان مربوط به دانشگاه علوم پزشكي تهران بودند" گفت: بيمارستان فارابي با 176 امتياز بيشترين امتياز و بيمارستانهاي بوعلي، مدرس و فياض بخش با كسب 90 امتياز كمترين امتياز را كسب كردند.
 
وي افزود: پنج بيمارستان نخست اين ارزشيابي شامل بيمارستانهاي فارابي، مركز قلب تهران، شهيد اكبرآبادي، مركز طبي و شهيد هاشمي نژاد جزء بيمارستانهاي تك تخصصي هستند. همچنين در ميان بيمارستانهاي عمومي حائز رتبه برتر، بيمارستان سينا به عنوان نخستين بيمارستان عمومي برتر به چشم مي خورد كه از بيمارستانهاي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي باشد.  
 
وي اضافه كرد: در ميان بيمارستان هاي تخصصي اطفال نيز بيمارستانهاي آرش، علي اصغر(ع) و بهرامي از لحاظ رتبه كسب شده بسيار جلوتر از بيمارستان مفيد كه از بيمارستانهاي تابعه دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي است مي باشند.
 
آموزش بيمارستاني برنامه پزشك خانواده
 
در بخشي ديگر از اين جلسه، دكتر كساني قائم مقام معاون درمان دانشگاه، با اشاره به تدوين وظايف اجرايي پزشك خانواده، آموزش كليه كاركنان بيمارستان ها را در تمامي سطوح يك الزام دانست و گفت: سرفصل هاي آموزشي در معاونت درمان تهيه و به بيمارستانها ارسال خواهد شد.  
 
وي در ادامه بر اهميت فعال بودن كلينيك هاي ويژه تاكيد كرد و در ادامه افزود: بيمارستانها موظفند تا خدمات ارائه شده در تمامي رشته ها و گروههاي باليني بيمارستانها را بر اساس كتاب كاليفرنيا و چك ليست موجود استخراج و ارسال كنند تا در طرح نظام دو و سه اجرايي شود.
 
پزشك خانواده امين مردم جنوب تهران
 
رييس مركز بهداشت و درمان اسلامشهر، گفت: با وجود داشتن پزشك خانواده مردم ديگر احساس تنهايي نمي كنند.
 
بنا بر این گزارش دكتر معتمد با اشاره به اجراي طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع در جنوب تهران گفت: اجراي طرح پزشك خانواده بحث جديدي نيست بلكه از سال 1383 بحث پزشك خانواده و نظام ارجاع دربخش روستايي مطرح بوده است و پس از سه يا چهار سال در مناطق شهري زير 50 هزار نفر نيز مطرح شد.
 
وي اظهار داشت: شبكه بهداشت و درمان اسلامشهر هم در سال 1388 در منطقه چهاردانگه سرشماري كرد و كمتر از يك سال است كه بحث پياده سازي به صورت جامع تر مطرح شده و همچنين نظام سطح بندي مناطق شهري در كل كشور نيز اقدام به اجراي طرح پزشك خانواده كردند.
 
دكتر معتمد در ادامه سخنان خود متذكر شد، اجراي اين طرح در اوايل عملياتي نبوده ولي خوشبختانه حدود يك ماه است كه شبكه بهداشت اسلامشهر به طبع ساير مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي تهران در حال اجرا است.
 
رييس مركز بهداشت و درمان اسلامشهر به چگونگي اطلاع رساني در اين مركز اشاره كرد و افزود: در واقع مناطق شهري اول شناسايي و  روي نقشه مشخص شد سپس مراكز بهداشتي درماني شهري و پايگاههاي بهداشتي و همين طور مطب هاي خصوصي و پزشكان عمومي و درمانگاهها اعم از درمانگاههاي شبانه روزي و غير شبانه روزي را مشخص كرديم.
 
دكتر معتمد از راه اندازي دو مركز پزشك خانواده در مركز اسلامشهر خبر داد و گفت: خوشبختانه در اين دو هفته دو مركز راه اندازي شده است و همچنين از طريق sms به تمام پزشكان عمومي در خصوص سطح يك اطلاع رساني  كرديم. كه حدود چهل نفر از پزشكان عمومي و تعدادي هم ماما و پرستار نيزاستقبال و ثبت نام كردند.
 
وي تصريح كرد: در حال حاضر تعداي از اين پزشكان خانواده از بخش خصوصي  و حدود 15 درصد نيز از بخش دولتي اعلام آمادگي كردند.
 
دكتر معتمد بيان داشت: رسالت پزشك خانواده تنها در نسخه نويسي و بحث درماني بسنده نمي شود، بلكه پزشك خانواده بايد اشراف كامل در سيستم بهداشت و درمان كل خانوده تحت پوشش داشته باشد.
 
وي اضافه كرد: پزشك خانواده بيماري و يا عوامل موثر بر بيماري ناشي از مشكلات خانوادگي، ارثي و يا بهداشت محيطي يا شغلي در خانواده ها را نيز بررسي مي كند. به طور كلي پزشك خانواده يك سيستم پزشكي جامعه نگر بوده  و يك نگرش اپيدميولوژيك به مسايل سلامت دارد.
 
رييس مركز بهداشت و درمان اسلامشهر خاطر نشان كرد: يكي از فوايد پزشك خانواده اين است كه اگر كسي تحت پوشش يك پزشك باشد مي تواند از طريق پزشك خانواده به متخصصين مراجعه نمايند در غير اين صورت بيماراني كه تحت پوشش پزشك خانواده نباشند بايد از سازمان بيمه خارج شده و تمام مخارج بيمار را از جيب بگذارند.
 
وي همچنين پزشك خانواده را بعنوان امين مردم معرفي كرد و بيان داشت: يك بيمار زماني كه پزشك خانواده خود را انتخاب مي كند احساس تنهايي نمي كند و حتي او را امين خود مي داند و اين كار باعث مي شود تا پزشك با يك آرامش خاطر به طبابت خود بپردازد.
 
دكتر معتمد در ادامه سخنان خود افزود: از شنبه اين هفته مركز ما كار خود را شروع خواهد كرد. ابتدا براي بيمار و افراد خانواده تشكيل پرونده مي دهند و اطلاعات مربوطه را از طريق سرپرست خانواده دريافت و ثبت مي نمايند.
 
وي در پايان گفت: طرح اجراي پزشك خانواده  چندين سال است كه در كشورهاي پيشرفته رواج دارد كه خوشبختانه نتايج خوبي به همراه داشته و اميدواريم كه الگوي خوبي هم براي كشور ما باشند. انشاء اله بتوانيم با همكاري هم و استقبال مردم اين طرح را اجرايي كنيم./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.