رييس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت؛

دانش آموزان خدمات سلامتي دريافت مي كنند

رييس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي گفت: 94 درصد دانش آموزان خدمات سلامتي دريافت مي كنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دكتر گلايل اردلان در نشست خبري روز جوان با بيان اين مطلب اظهار داشت: امسال با گسترش برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع كودكان، نوجوانان و جوانان خارج از مدرسه نيز تحت پوشش برنامه‌هاي غربالگري قرار مي‌گيرند و ارايه خدمات سلامتي براي كودكان، نوجوانان و جوانان خارج از مدرسه از دانشگاه‌هاي البرز، تهران، خوزستان، اصفهان، خراسان و تبريز، آغاز شده است.
 
وي از اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در خصوص پيشگيري از رفتارهاي مخاطره آميز دانش آموزان تقدير كرد و گفت: شهر اصفهان با برقراري ارتباط با 14 ارگان ديگر، برنامه‌هايي به منظور پيشگيري از رفتارهاي پرخطر شامل سوانح، مصرف سيگار، سوء مصرف مواد،‌ تغذيه ناسالم، خشونت، روابط بين فردي ناهنجار، افسردگي را در گروه هدف طراحي و به اجرا گذاشته است.
 
دكتر اردلان افزود: در اين زمينه پكيج‌هاي آموزشي تهيه و معلمان در سطح كلان آموزش‌هاي لازم را دريافت كرده‌اند همچنين در سطح دانش‌آموزان نيز مربي همسان تربيت شده است.
 
وي در ادامه از تدوين سند سلامت باروري خبر داد و گفت: اين سند مراحل نهايي تدوين را طي مي‌كند و با توجه به ويژگي سلامت باروري در جوانان و نوجوان، سند بي نظيري است.
 
رييس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس تصريح كرد:  اقدامات مربوط به اين سند از سال 83 آغاز شد و در سال 90 متناسب با فرهنگ عمومي جامعه بازنگري و مجددا از فقها، اساتيد فن و جامعه‌شناسان نظرخواهي شد. در اين سند در زمينه بلوغ، سلامت جسمي و فكري، اقدامات والدين و ازدواج سالم برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گرفته است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود از تدوين سياست‌هاي كلان برنامه‌هاي سلامت نوجوانان و جوانان براي ساير دستگاه‌ها، خبر داد و گفت: به اين ترتيب لازم است كه از ظرفيت ساير دستگاه‌ها در راستاي ارتقاي فضاهاي ورزشي و ديگر مباحث مرتبط با سلامت جوانان و نوجوانان استفاده شود.
 
رييس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت در خصوص ميانگين پوشش خدمات سلامتي در دانش‌آموزان گفت: در دانش آموزان اول دبيرستان اين خدمات به 7/91 درصد، دانش‌آموزان اول راهنمايي 4/91 درصد و دانش‌آموزان اول دبستان 98 درصد ارائه شده و به طور متوسط پوشش اين خدمات در تمام پايه‌هاي تحصيلي بيش از 94 درصد است.
 
دكتر اردلان افزود: ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد كه 3/5 درصد دختران بين سنين 6 تا 18 سال دچار برخي اختلالات بينايي هستند و اين ميزان در پسران 2/4 درصد است كه در موارد نياز به فرد عينك داده مي شود و همچنين در مواردي كه به اقدامات تخصصي نياز باشد به سطوح بالاتر ارجاع داده مي‌شوند.
 
آمار برخی اختلالات دانش آموزان
 
وي گفت: 5/0 تا 5/1درصد دانش‌آموزان اختلال شنوايي داشتند كه در صورت نياز، با تعامل كميته امداد، بهزيستي و دانشگاه علوم پزشكي مربوطه اقدامات لازم براي ارائه سمعك نيز صورت مي‌گيرد.
 
دكتر اردلان ادامه داد: با بررسي‌هاي صورت گرفته مشخص شد كه  4/3 تا /5/4 درصد دانش‌آموزان اختلال رفتاري داشتند كه بيشترين اختلال نيز مربوط به بيش‌فعالي، كم‌توجهي و كمبود تمركز بود كه اين اختلالات، شايع‌ترين اختلالات رفتاري در دنيا هستند.
 
رييس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: با مشخص شدن اين اختلالات در دانش‌آموزان، معلمان و اولياي مدرسه متوجه مي‌شوند كه چگونه بايد با اين دانش‌آموز رفتار كنند.
 
رييس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت گفت: با توجه به تغيير ساختار آموزش و پرورش، از اين پس معاينات پزشكي و غير پزشكي به جاي اول راهنمايي در ششم دبستان اجرايي خواهد شد.
 
وي در پايان اختلال وزن، مصرف غذاهاي آماده و كاهش تحرك فيزيكي را شايع‌ترين اختلالات در دانشجويان گروه‌هاي پزشكي و پيراپزشكي عنوان كرد و اظهار داشت: طي غربالگري كه روي حدود 30 هزار نفر از دانشجويان انجام شد و از پزشكان علاقه‌مند دعوت شد تا به شكل قراردادي در غربالگري دانشجويان شركت كنند. اختلال وزن، مصرف غذاهاي آماده و كاهش تحرك فيزيكي به ويژه در دانشجويان ساكن در خوابگاه‌ها شايع بود. /عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار