اثبات ذره الهی، کشف راز جهان

امروزه دانشمندان از اثبات ذره الهی پرده بر می دارند.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران، عظمت این نظریه به بزرگی نظریه بیگ بنگ Big Bang است.
دانشمندان مرکز بزرگترین شکننده اتم می گویند که آنها شواهد کافی برای رد یابی طولانی مدت Higgs Boson در دست دارند.
برای هر فرد غیر مذهبی، هیگز بوزون یا ذره الهی یک قطعه اصلی از معمای منشأ جهان است.
دانشمندان سراسر جهان بیلیونها دلار را صرف شکار ذره الهی صرف کرده اند.
پژوهشگران در سازمان تحقیقات هسته ای اروپا CERN امروز اثبات ذره الهی را اعلام خواهند کرد.

** Higgs Boson چیست؟
هر چه در پهنه گیتی وجود دارد ساخته شده از نوترون که دانشمندان به آن ماده باریونی می گویند. ماده باریونی یاماده عادی تنها 20 تا 25 درصد از کل کائنات رادر بر می گیرد و بقیه از ماده تاریک که 75 تا 80 درصد کائنات را تشکیل داده است شکل گرفته اند.
خود این ماده تاریک هم از یک سری ذرات بنیادی تشکیل شده است و لیکن چون این ماده تاریک غیر قابل ردیابی است ذرات بنیادی تشکیل دهنده آن هم غیر قابل ردیابی هستند.
دانشمندان به این ذرات فرار و غیر قابل رد یابی که معتقدند اساس ماده تاریک را تشکیل می دهند هیگز بوزون می گویند و تصور می کنند این ماده همان ذره ای باشد که در آغاز بیگ بنگ ذرات بدون جرم همانند فوتون ها را به ذرات دارای جرم همانند پروتون ها تبدیل کرده است.

** مدل استاندارد
در دهه 1960 میلادی این نظریه توسط پیتر هیگز از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند و توماس کیبل از دانشگاه امپریال کالج لندن مطرح شد که به فرضیه تشکیل ماده" موسوم بود. براساس این نظریه فوتون ها، که بسته های انرژی فاقد جرم می باشند طی یک واکنش موسوم به میدان هیگز به ذرات بنیادی موسوم به میدان هیگز به ذرات بینادی موسوم به ذره الهی هیگز بوزون) تبدیل می شوند که این ذره الهی خود عامل پدید آمدن ذرات دارای جرم هستند.
هیگز بوزون در قیاس با سایر ذرات ذره ای فاقد جرم است و هیچ گونه مشابه و نظیری ندارد و شاید به هیمن دلیل به آن ذره خدا یا ذره الهی می گویند.
هیگز بوزون 7/13 بیلیون سال پیش در هرج و مرج انفجار بزرگ ظاهر شد و به بقایای پرواز کننده به دیگر کهکشان ها، ستاره ها و سیارات تبدیل شد.
براساس  A.P کشف رسمی آن برساسا مجمع برد علمی می تواند بزرگترین پیشرفت در دانش جهان باشد و یک کلید بر تایید مدل استاندارد فیزیک که توسعه توده به ماده و چگونگی تشکیل جهان باشد.
فیزیکدان دانشگاه راتگرز Rutgers، مت استراسلر Matt strassler به رویتر گفته است :" بدون وجود این ذره چیزی مانند انسان و یا زمینی که ما در آن زندگی می کنیم نمی تواند وجود داشته باشد."
جوزف لای کن Joseph lykken فیزیکدان لابراتوار شتاب دهنده ملی فرمی Fermi در نزدیکی شیکاگو در مصاحبه ای گفته است:" دانشمندان در ردیابی هیگز بوزون بامشکلات فراوانی روبرو هستند." او همچنین می گویند:" ما فکر می کنیم هیگز بوزون نمودی از این واقعیت است که جهان مملو از نیرویی است که ما هنوز قادر به کشف آن نشده ایم، چیزی که به دیگر ذرات جرم می دهد. آن برای یک میلیاردم میلیاردم میلیاردم ثانیه یا چیزی مانند آن وجود دارد و پس از آن از دیگر ذرات جدا می شود."
بنا به A.P  دانشمندان در یک سرگردانی به سر می برند. در حالی که شواهد کافی برای گزارش وجود "ذره الهی" وجود دارد، هنوز دانشمندان در مورد اعلام کردن "این کشف" تردید دارند. در حقیقت این کشف آغاز خوبی است اما شروعی است که احتمالا دانشمندان به بحث در مورد آن ادامه می دهند.
جان الیس John ellis فیزیکدان نظری بریتانیایی، استاد دانشگاه کینگ که از دهه 1970 در CERN فعالیت می کند به آسوشیتد پرس گفته است:" من قبول دارم که هر ناظر معقولی که از بیرون این کشف را مشاهده می کند ممکن است بگوید این بزرگترین کشف است" ما چیزی را کشف کرده ایم که کاملا سازگار با Heggs است./عط