هافينگتون پست ؛

جامعه جهاني در تحريم نفتي ايران به اهداف خود نرسيده است

هافينگتون پست نوشت جامعه جهاني در تحريم نفت ايران نتوانسته است به اهداف مورد نظر خود دست پيدا کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، پايگاه اينترنتي اين روزنامه آمريکايي در مقاله اي به قلم" ريموند ليرسي" نوشت: تحريم نفت ايران به اجرا درآمده و تا حدودي نيز تاثيرگذار بوده، اما تاثيرات آن به آن اندازه که بايد، نبوده است. شرکت ويتول بزرگ ترين شرکت نفتي دنيا به خريد نفت ايران ادامه مي دهد. بر اساس گزارش ها يکي از شرکت هاي تابعه ويتول در بحرين محموله نفتي تهران را از يک شرکت غيرايراني خريداري کرده و در بازارهاي جهاني بدون هيچ ضرري به فروش مي رساند.
انجام چنين معاملاتي اين پرسش را مطرح کرده است که چه ميزان از نفت ايران فراتر از پارامترها و محدوديت هاي اعمال شده عليه صنعت نفت تهران معامله مي شوند. به عبارت ديگر جامعه جهاني درباره موثر بودن تحريم نفت ايران دچار ترديد شده است. به طور دقيق مشخص نيست که تهران چه ميزان از نفت خود را با استفاده از دور زدن تحريم ها به فروش رسانده است. بايد خاطر نشان کرد آمريکا و اتحاديه اروپا براي تحت فشار قرار دادن تهران به منظور متوقف کردن برنامه هسته اي اش، خريدو فروش نفت ايران را ممنوع کرده اند.
به نوشته اين روزنامه، تاجران نفتي از جمله شرکت ويتول نبض بازار نفت را در اختيار دارند. اين شرکت ها هستند که حجم مبادلات نفتي و مشتقات آن را براي مصرف کنندگان در بازارهاي جهاني تعيين مي کنند. بنابراين چگونگي تعامل آنها با ايران، يعني ميزان خريد و فروش نفت اين کشور ، بر تاثير تحريم هاي بين المللي عليه تهران تاثير بسزايي دارد.
آمريکا مي توانست به عنوان يکي از بزرگ ترين مصرف کنندگان نفت خام دنيا بر تشديد تحريم ها بر ايران تاثيرگذار باشد، اما اين فرصت را از دست داده است. واشنگتن مي توانست به بازارهاي جهاني نشان دهد، نقش آمريکا در برقراري توزان بازار به عنوان بزرگ ترين مصرف کننده نفت به همان اندازه نقش توليد کننده ها، اهميت دارد. واشنگتن مي تواند با تصويب قانوني، براي شرکت هاي نفتي تعيين کند کشورهاي توليد کننده نفت بايد مجوز خريد و فروش داشته باشند نه شرکت هاي کشتيراني. به عبارت ديگر با تصويب اين قانون، ايران نمي تواند با انتقال نفت خود به بندرگاه هاي ديگرکشورها و با استفاده از نام و پرچم آنها نفت خود را دربازارهاي جهاني به فروش برساند.
از آنجايي که نفت کالاي قابل تعويض است، ايران مي تواند به جاي فروش، آن را با کالاهاي مورد نياز خود معاوضه کرده و تحريم ها را دور بزند. به عبارت ديگر تا کنون تحريم صنعت نفت ايران تاثيرمورد نظر جامعه جهاني را بر اقتصاد تهران نگذاشته است.
برچسب ها: بین الملل ، تحریم ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار