رودهن/

ˈسیلیکوزیسˈ؛ قاتل پنهان کارگران شرکت تامین ماسه فیروزکوه

با گذشت بیش از چهار دهه از فعالیت شرکت تامین ماسه ریخته گری در فیروزکوه و استفاده از ماده اولیه سیلیس به منظور تولید محصول نهایی در آن، بیماری سیلیکوزیس به دردی نام آشنا برای کارگران و پرسنل شاغل در این شرکت تبدیل شده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن در این باره اظهار داشت: از آنجایی که تاکنون برای بیماری سیلیکوزیس درمان مؤثری شناخته نشده است و در افراد مبتلا حتی پس از دوری از این شغل، پیشرفت بیماری ادامه می یابد، لذا تنها راه مبارزه با آن کنترل گرد و غبار موجود در محیط کار است.

دکتر فریبا ملاجعفری گفت: در همه صنایع و در طول مدت عملیاتی که در آن سنگ های معدنی تراشیده، شکسته و خرد می شوند، گرد و غبار سیلیس ممکن است در هوای محیط کار وجود داشته و وارد فضای تنفسی کارگر شود.

وی افزود: در برخی از خاک ها نیز ذرات سیلیس وجود دارد که معمولا در فرآیندهای صنعتی از جمله در تولید سیمان، آجر و دیگر مصالح ساختمانی استفاده می شوند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه ادامه داد: با این اوصاف شاغلان معادن روباز و زیر زمینی، سنگ بری ها و سنگ تراشی ها، شاغلان صنعت ساختمان و راه سازی، کارگران سیمان و بتون، شاغلان کاشی و سرامیک، شاغلان تونل سازی، ریخته گری، تولید شیشه، رنگ و سفالگری، تولید ظروف سفالی، عملیات شن زنی (سند بلاست)، تولید کنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی مثل شن و ماسه، آهک و گچ و نماکاران شدیدا در معرض خطر بیماری سیلیکوزیس می باشند.

وی با اشاره به علائم بیماری سیلیکوزیس، خاطرنشان کرد: سیلیکوزیس مانند بسیاری از بیماری های شغلی می تواند تا چندین سال بدون علامت بماند و فقط می توان از طریق عکس و رادیوگرافی ریه آثار سیلیس را مشاهده کرد.

دکتر ملاجعفری اذعان داشت: علائم بیماری سیلیکوزیس شامل کم شدن طول تنفس، کم شدن حجم ریه، تنگی نفس، سرفه شدید، خس خس سینه و احساس فشار در سینه می باشد؛ تب، کاهش وزن و عرق زیاد هم از دیگر علائم سیلیکوزیس می باشد که در صورت ادامه تماس می تواند سبب مرگ شود، ضمن اینکه تنفس سیلیکای کریستال می تواند باعث بیماری های دیگری مانند سل، بیماری کلیه و سرطان شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه پیشگیری از بیماری سیلیکوزیس دور نگه داشتن کارگران از استنشاق گرد و غبار سیلیس و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار سیلیس به ریه ها و راه های تنفسی است.

همچنین کارشناس مسؤول واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه  در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به بروز و ظهور و شیوع این بیماری در بین کارکنان شرکت تامین ماسه ریخته گری فیروزکوه، گفت: این بیماری که تشخیص اولیه آن بین هشت تا 18 ماه طول می کشد، درمان نداشته و تنها راه کاهش عوارض آن، خروج از محیط آلوده و ورود به محیط پاک و عاری از سیلیس است.

مهرداد شیرخانی افزود: اینک از مجموع هر 100 نفر شاغل در این شرکت و کارخانجات سیمان منطقه که مورد پایش قرار می گیرند، دو نفر علائم ابتلای خفیف یا پیشرفته این بیماری را نشان می دهند.

وی ادامه داد: اکثریت افراد مبتلا، کسانی هستند که در بخش های خشک کن و سرند این شرکت اشتغال به کار دارند که در این زمینه، هدایت آنان به سمت آزمایشگاه و محیط های باز پیشنهاد می شود.

کارشناس واحد بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت فیروزکوه تصریح کرد: از سال 87 که مرکز طب کار در شبکه بهداشت و درمان راه اندازی شده است تاکنون، از مجموع دو هزار و 659 کارگر شناسایی شده در سطح شهرستان، 50 نفر آلوده به سیلیس هستند که تاکنون 10 نفر آنان به کمیسسون پزشکی ارجاع داده شده اند.

وی همچنین از فوت دو نفر از کارگران این شرکت اندکی پس از ورود به دوران بازنشستگی در سال 86 خبر داد و اذعان داشت: با عنایت به سنگینی عنصر سیلیس و عدم توانایی پراکندگی آن در سطح وسیع، عملیات مه پاش با آب تا حدود زیادی از آلودگی ها و عوارض آن می کاهد که خوشبختانه در کارخانجات سیمان و تامین ماسه منطقه در حال اجرا می باشد.

شیرخانی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر وجود ذرات سیلیس در آب آشامیدنی و آب های سطحی و جاری، خاطرنشان کرد: مهم در پایش و آزمایشات شیمی آب های منطقه مقوله سختی آب است که خوشبختانه، ماده سیلیس حتی در صورت وجود در آب توسط دستگاه گوارش دفع می شود.

به اعتقاد کارشناسان رسیدگی جدی به مسئله آلودگی این ماده خطرناک باید با انجام اقدامات بایسته و مقتضی در اولویت قرار گیرد تا در درجه نخست در جهت رفع مشکلات پرسنل فعال در این بخش و پیشگیری از ابتلاء به این بیماری پرداخته شود و در مرحله بعد، با عنایت به توسعه شهر فیروزکوه و قرار گرفتن این شرکت در محدوده شهر، نسبت به خروج هر چه سریع تر این صنعت که سلامت آحاد مردم این شهرستان را با خطر مواجه می سازد، اقدام شود.

مطابق بررسی های انجام شده اداره حفاظت محیط زیست، کارخانه مذکور در سال 1390، جزو صنایع آلاینده شهرستان شناخته شده است.

شرکت تامین ماسه ریخته گری فیروزکوه بزرگترین شرکت در بخش خود در خاورمیانه می باشد که از سال 1353 آغاز بکار کرده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.