خودروی فرسوده بده پول بگیر!

دور جدید تعویض خودروهای فرسوده، مدل‌های ساخت 1356 تا 1370 را در برمی‌گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،
دیروز معاون نوسازی ناوگان ستاد سوخت کشور از تمدید مهلت ثبت‌نام طرح ویژه بدون جایگزین(نقدی) خروج خودروهای فرسوده تا روز جمعه 91/9/17 خبرداده‌ و گفته این طرح شامل خودروهای مدل 1356تا 1370 است و متقاضیان می‌توانند کماکان از بالاترین تسهیلات دولتی برخوردار شوند.

 چندین سال است که طرح‌های ویژه ای برای تعویض خودروهای فرسوده در نظر گرفته می‌شود و مسئولان از طریق رسانه‌ها مردم را به تعویض خودروهای فرسوده خود تشویق می‌کنند. تا پیش از این عمر خودروهای فرسوده معمولاً 25 سال درنظر گرفته می‌شد اما حالا در طرح جدید، این رقم به 20 سال کاهش پیدا کرده است. نکته جالب اینجاست در طرح جدید، متقاضیان به دریافت وجه نقدی در ازای اسقاط خودرو تشویق می‌شوند و نه تعویض با خودروی جدید، که شاید آن را بتوان با کاهش تولید خودروسازان داخلی در سال جاری مرتبط دانست.

جزئیات طرح جدید

اگر خودروی فرسوده مدل 1356 تا 1370 دارید تا هفدهم آذرماه وقت دارید برای ثبت‌نام خودروی خود اقدام کنید. این‌طور که در اخبار آمده استقبال خوبی از این طرح جدید شده به طوری که تا الان حدود 15 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و با این روند تا پایان به طور متوسط روزانه 2 هزار نفر ثبت نام می‌کنند.

برای ثبت نام دو راه پیش روی شماست. راه اول اینکه به دو سایتwww.farsoodeh.irیا www.nosazinavgan.ir مراجعه کنید و آدرس مراکز مجاز اسقاط را پیدا کنید و به آنجا مراجعه کنید.
راه دوم هم این است که خیلی شیک از منزل به سایتwww.nosazin.net مراجعه کنید و اینترنتی ثبت نام کنید. در مورد شرایط ثبت نام گفته شده خودروی فرسوده باید دارای پلاک منطقه ای (ایران) یا دارای گواهی تسجیل راهور ناجا(دارایvin) و سند قطعی باید به نام مالک خودروی فرسوده باشد یا دارای وکالت بلاعزل از مالک باشد.

نکته مهم دیگر اینکه خودروی شما باید قابلیت تردد داشته باشد وگرنه در مراکز اسقاطی پذیرش نمی‌شود. یک شماره حساب معتبر از بانک ملت هم باید داشته باشید تا هنگام ثبت نام ارائه دهید. اگر خودروی مدل 1371 یا 1372 دارید هم خیلی ناامید نشوید، شما اگر برگه عدم امکان دریافت معاینه فنی را ارائه دهید می‌توانید در این طرح ثبت‌نام کنید.

 این طور که معاون ناوگان ستاد سوخت گفته به آن دسته از متقاضیان طرح بدون جایگزین(نقدی) که دربازه زمانی فوق اقدام به ثبت‌نام كنند در صورت اسقاط به موقع، بدون در نظرگرفتن مدل، حداکثر مبلغ ارزش گواهی(15میلیون ریال) پرداخت خواهد شد.

 او با اشاره به اینکه به لحاظ تأمین منابع مالی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد توضیح داده: به محض صدور تأییدیه اسقاط و تأییدیه شماره حساب متقاضی از طرف بانک، ظرف یک هفته پول به حساب متقاضی واریز می‌شود.

 حالا شاید بپرسید این مبلغ یک و نیم میلیون تومان که به شما پرداخت می‌شود به چه دردی می‌خورد؟ درواقع اگر شما یک خودروی فرسوده داشته باشید به علت نداشتن برگه معاینه فنی طبعاً اجازه رفت و آمد ندارید. اگر بخواهيد آن را هم اقساط کنيد، آهن ماشين را وزن مي‌کنند و در ازاي آن به شما مبلغ اندکي مي‌دهند. پس بهتر است همين يک و نيم و ميليون تومان يارانه دولتي که به آن "ارزش گواهي اقساطي" مي‌گويند را دريافت کنيد.
 
* آغاز ماجرا خودروهاي فرسوده
 
صنعت خودروسازي در ايران از سال 1346 شروع به کار کرد و از سال‌ها پيش از آن هم خودروهاي خارجي وارد کشور مي‌شد اما به رغم اين همه سال سابقه توليد خودرو در کشور ما تا سال 1382 هيچ طرحي براي جايگزيني خودروهاي فرسوده نداشتيم.

در کشورهاي اروپايي که صنعت خودروسازي بسيار پيشرفته‌اي دارند عمر خودروهاي خود را معمولاً زير 10 سال در نظر مي‌گيرند. از اين جهت بايد اعتماد به نفس خودروسازان داخلي را ستود که با اين کيفيت خودروهاي ما، تا سال 82 اصلاً خيال اقساط کردن خودروها را نداشتند. خلاصه اينکه در سال 82 اولين دستور العمل مرگ خودروهاي فرسوده مطرح شد اما در طي سه سال فقط توانستند 50 هزار خودرو را از کف خيابان‌ها جمع کنند. بعدها در سال 86 موضوع تبصره 13 پيش آمد و اسقاط‌کردن خوردوها سرعت خوبي گرفت. در حال حاضر مي‌گويند يک ميليون و 200 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شده است.
 
* ويژگي‌هاي طرح‌هاي قبلي
 
سال 87 نقطه عطفي در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده بود. در اين مقطع عمر خودروها را بسته به کاربري آنها به چند دسته تقسيم کردند. 25 سال براي خودروهاي شخصي، 15 سال براي وانت و 10 سال براي تاکسي‌ها. استدلال‌شان هم اين بود که تاکسي‌ها چون تردد بيشتري دارند استهلاک بيشتري هم پيدا مي‌کنند.
 
قبل از اينکه طرح ويژه خودرو در رسانه‌ها مطرح شود شيوه کار طرح نقدي به اين صورت بود که ناوگان هر خودرو براساس مدل ساخت آن پول مي‌داد؛ مثلاً يک خودروي مدل 56 تا 58 يک ميليون تومان ارزش گواهي اسقاطي دريافت مي‌کرد يا خودروهاي کمتر از چهار سيلندر (مثل ژيان) فقط 700 هزار تومان دريافت مي‌کردند؛ اما در طرح جديد به همه خودروها بدون توجه به مدل، يک و نيم ميليون تومان پرداخت مي‌شود. اگر گريزي به طرح‌هاي جايگزيني خودروهاي فرسوده هم بزنيم در آن طرح‌ها شيوه کار به اين صورت است که شما در ازاي اسقاط کردن خودرو به بانکي معرفي مي‌شويد تا تسهيلات خريد خودرو را دريافت کنيد. با اين تفاوت که وام خودرو در همه بانک‌ها به طور عادي هفت ميليون تومان است اما در طرح خودروهاي فرسوده اين وام 10 ميليون تومان است./
 
منبع: روزنامه هفت صبح

برچسب ها: خودرو ، فرسوده ، اسقاطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار