حداد عادل در جمع دانشجویان دانشگاه علامه:

مشايي پست بالاتري گرفته/ توقف طرح سؤال از رئیس‌جمهور برای حفظ آرامش کشور بود

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر توقف سؤال از رئیس‌جمهور گفت:‌ با روحیه‌ای که از احمدی‌نژاد سراغ داریم احتمال زیادی وجود داشت که سؤال از رئیس‌جمهور در جامعه منشاء تنش باشد، لذا هم مردم و هم رهبری تشخیص دادند که این قضیه منتفی شود.

 به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، غلامعلی حداد عادل عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز مجلس و شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس و مراسمی که به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان "جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران" در تالار شهید بهشتی این دانشکده برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه علامه بزرگترین مجتمع علوم انسانی کشور و منسوب به شخصیت والایی چون علامه‌ طباطبایی است که یکی از آثار وجودی ایشان، شهید مطهری است که در زمان علامه طباطبایی با عنوان روحی فداه نسبت به ایشان ادای احترام می‌کردند.

وی با بيان اينکه دانشگاه علامه طباطبایی نقش مهمی در فرهنگ کشور دارد، افزود: به دلیل اینکه تحول در علوم انسانی در دستور کار نظام است و بنده هم مسئولیتی در این زمینه دارم خدمت دانشجویان و اساتید خواهم رسید و گزارش مستقلی در این باره خواهم داد، ضمن اینکه در شورای تحول در علوم انسانی، رئیس دانشگاه علامه حجت‌الاسلام شریعتی حضور دارند و حضور ریاست دانشگاه در آنجا مهم است.

* شهيد مدرس، الگوي نمايندگي ايران


حداد عادل با اشاره به سالروز شهادت سید حسن مدرس تصریح کرد: شهید مدرس الگوی نمایندگی در جمهوری اسلامی است و این قابل توجه است یک نماینده مجلس در دوران قبل از انقلاب، الگوی نمایندگی در دوران بعد از انقلاب باشد که اين موضوع، عظمت ایشان را نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: شهید مدرس در نجف جزو علما و یکی از 5 مجتهد تراز اولی بود که در قانون اساسی مشروطه ذکر شده و به تهران اعزام شد تا بر قوانین مجلس نظارت داشته باشد؛ این اتفاق فقط در مجلس اول افتاد و دیگر هیچ‌گاه انجام نشد. وی چند دوره نماینده بود تا اینکه در سال 1307 به شهر خواف تبعید شد و در قلعه‌ای زندانی بود. او را به کاشمر بردند و بعد از 10 سال حتی زندانی بودن او را نیز تحمل نکردند و یک شیر در قفس را که در اختیار خودشان بود به شهادت رساندند.

حداد عادل اظهار داشت:‌ در سفری که به کاشمر داشتم، گفتند که قبر مدرس به نام آقای شهید معروف است؛ به زیارت قبر او رفتیم که در وسط این گورستان یک ضریح کوچکی بود و زیارتگاه مردم بود و با همه خشونتی که در دوران پهلوی صورت مي‌گرفت، نتوانسته بودند این شعله نورانی را خاموش کنند. بعد از انقلاب هم آرامگاه مدرس مرکز معنوی شهر کاشمر است.

وی درباره مجلس که میدان عمل مدرس بوده گفت: مهمترین وظیفه مجلس قانون‌گذاری است و عقلای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است در حکومت، مجریان قانون‌گذار نباشند زیرا مجری ممکن است در صورت برخورد با مسئله‌ای راه‌ را کج کرده تا کار خود را پیش ببرد، لذا بحث تفکیک قوا مطرح شد که یک قوه به نمایندگی از ملت قانون‌گذاری کرده و یک قوه دیگر نیز به نمایندگی ملت قانون را اجرا کند.

وی اظهار داشت: پس از انقلاب، هیچ کس در اصل موجودیت مجلس شک نکرد. همه گفتند که سلطنت و نوع حکومت سابق باید منقرض شود اما هیچ کس نگفت که ما به مجلس احتیاجی نداریم، بلکه به روش راهیابی نمایندگان به مجلس اعتراض داشتند، اما مجلس از دستاوردهای انقلاب مشروطه بود که در انقلاب اسلامی نیز به حیات خود ادامه داد. بهترین سخن درباره رابطه دولت و مجلس نیز از بیانات مقام معظم رهبری است که دولت شبیه قطاری است که با سرعت خود در حال حرکت است و مجلس در حال ریل‌گذاری است و قطار اجرا روی ریل قوانین مجلس حرکت می‌کند؛ بنابراین مجلس و دولت باید به این قضیه توجه کنند.

* در زمان بروز خطر، نقش مجلس حساس‌تر مي‌شود


حداد عادل با بیان اینکه وظیفه دیگر مجلس شأن نظارتی بر اجرای قوانین و عملکرد مسئولان، رای اعتماد به وزرا، سوال و استیضاح از وزرا و تحقیق و تفحص از دستگاه‌ها است، گفت: مجلس قوه‌ای است که انحلال آن در قانون اساسی ما پیش‌بینی نشده است و یک روز هم نشده که در زمان جنگ و بعد از آن کشور ما مجلس نداشته باشد، البته این وضع مجلس در دوران عادی است اما اگر خطری برای کشور بوجود بیاید، مجلس به عنوان نماینده ملت می‌تواند نقش حساس و کلیدی بیشتری داشته باشد. در 28 مرداد 32 که آمریکایی‌ها در چند ساعت به حکومت مصدق پایان دادند ایران مجلس نداشت یعنی مجلس منحل شده بود و هیچ صدایی خارج از نظر دربار از هیچ حلقومی بیرون نمی‌آمد، لذا اگر در آن موقع کشور مجلس داشت جلوی کودتا را می گرفت.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: مجلس فصل مشترک حاکمیت و ملت است و هر شهر و روستایی در ایران بزرگ، احساس می‌کند که یک نماینده در مجلس دارد و همه زیر یک سقف گرد می‌آیند تا مشکلات کشور را شناسایی کرده و به دولت ارائه کنند.

وی گفت:‌ شأن دیگر مجلس، تریبونی است که می‌تواند برای ملت آگاهی‌بخش و در ارتقا فکر ملت موثر باشد که این کار را با تجزیه و تحلیل از مسائل داخلی و جهانی انجام می‌دهد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: همچنین از افتخارات نظام ما این است که انتخابات در ایران آزاد است و مردم هم این را حس می‌کنند و اگر رسانه‌های بیگانه شب و روز بگویند در ایران دموکراسی نیست،‌ مردم این را قبول ندارند؛ اگر این طور بود مردم هیچ وقت اینقدر انگیزه برای حضور در انتخابات و حمایت از کاندیداها نداشتند، لذا مثل رژیم سابق نیست که یک فهرست از یک جا تعیین شود و بگویند آنها به مجلس بروند زیرا در زمان دیکتاتوری پهلوی نام نمایندگان یا از درون سفارتخانه‌ها بیرون می‌آمد یا از دربار تعیین می‌شد که این را خود محمدرضا شاه نیز اعتراف کرده که "وقتی به سلطنت رسیدم اسامی نمایندگان را از سفارت انگلستان می‌آوردند" که در این زمینه رجوع به کتاب 6 جلدی یادداشت‌های علم مفید است، در همین یادداشت‌ها علم به شاه می‌گوید که "این نمایندگان سازمان عفو بین‌الملل و صلیب سرخ جهانی که از زندان‌های ما بازدید کردند گزارش خوبی ندادند" و شاه به او گفت که "آنها قول دهند قضیه محرمانه بماند"، علم گفت که "در گزارش نوشته‌اند با 9 هزار زندانی دیدار کرده‌اند که سه هزار نفرشان آثار شکنجه در بدنشان مشهود بوده است".

حداد عادل با اشاره به اینکه 2 نکته در مجلس شورای اسلامی اساسی است، گفت: اسلام و توجه به مردم و مردم‌سالاری‌ دینی که ترکیبی از آنها است در این مسیر اهمیت دارد، زیرا 99 درصد از مردم ایران مسلمان هستند و در اسلام خود شور و غیرت دارند؛ مانند روز عاشورا که آنطور دینداری خود را نشان می‌دهند.

وی افزود: برای مردمی که دینداری خود را نشان داده‌اند داشتن حکومت اسلامی طبیعی است و در راس این حکومت نیز باید فردی اسلام‌شناس و با درجه بالا از نظر معنویت و علمی و مدیر و مدبر باشد و این تجربه‌ای است که در زمان امام خمینی(ره) داشتیم و امروز در زمان مقام معظم رهبری داریم. به برکت ولایت فقیه کسی در راس حکومت قرار دارد که به پاکی و زهد و ایمان دارد و یک مرجع تقلید فقیه اسلام‌شناس و آشنا به تاریخ اسلام در زمینه‌های علمی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی،‌ ادبی و ... از جهات مختلفی کشور را اداره می‌کند و بنده چون از نزدیک به نوع زندگی ایشان آشنا هستم همیشه خدا را شکر می‌کنم که در چنین کشوری زندگی می‌کنیم که به برکت انقلاب اسلامی و اسلامی بودن حکومت است.

* دانشجویان بیش از همه نگران استقلال کشور هستند


حداد عادل با اشاره به 16 آذر 1332 و روز دانشجو اظهار داشت: در 28 مرداد 32 کودتای آمریکایی- انگلیسی اتفاق افتاد و کشور تقدیم آمریکایی‌ها شد، چند ماه بعد از آن معاون رئیس‌جمهور آمریکا ریچارد نیکسون که بعدا رئیس جمهور آمریکا شد به ایران آمد و مانند يک سردار فاتح که از یک کشور تازه تصرف شده ديدن مي‌کند، از ايران بازدید کرد و این مسئله برای مردم گران آمد، لذا اعتراضاتی در تهران و به خصوص در دانشکده فنی دانشگاه تهران انجام شد که دژخیمان رژیم، سه تن از دانشجویان به نام‌های قندچی، بزرگ‌نیا و شریعت رضوی را به شهادت رساندند و پس از آن 16 آذر، نماد اعتراضات دانشجویی در کشور و همه ساله روز داغ و پرالتهاب دانشگاه‌ها بود.

* استقلال، پيام 16 آذر است


عضو کمیسیون آموزش افزود:‌ دانشجویان به آمریکا به عنوان یک نیروی امپریالیستی و مستکبر می‌نگریستند که با دلارهای خود استقلال کشور ما را گرفته است، لذا پیام 16 آذر که دانشجو مدافع آن بوده استقلال است و طبیعی است که همه مردم استقلال کشور را دوست دارند و انقلاب نیز اولین شعار مردم، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود یعنی در روز عید فطر 57 که تظاهراتی از مسجد قوا شروع شد و تا قیطریه نماز را به امامت شهید مفتح خواندیم و سخنرانی شهید باهنر انجام شد و تا ساعت 5 بعدازظهر که جمعیت تا خیابان کارگر جنوبی ادامه داشت مردم می‌گفتند استقلال‌، آزادی،‌جمهوری اسلامی یا حکومت اسلامی و کسی این شعار را یاد مردم نداده بود و مردم در عمق وجدان تاریخی خودشان احساس می‌کردند استقلال ندارند.

وی تصریح کرد: در وقایع 28 مرداد 32، شهریور 1320، کودتای سوم اسفند 1299 دوران قاجار و قرارداد 1917 و 1907 می‌دیدند که استقلال کشور از دست رفته و ایران استقلال ندارد، لذا دانشجویان بیشترین حساسیت را نشان می‌دادند و دانشجویان به خاطر شور جوانی خود بیشتر از همه نگران استقلال کشور هستند و به مبارزه با استکبار و دشمنان استقلال کشور می‌پردازند این قضیه در انقلاب اسلامی به طور کامل تامین شد و بزرگترین دستاورد این انقلاب این بود که کشور را از دست بیگانه درآورده و امروز هر انگی به ایران بچسبانند نمی‌توانند انگ وابسته بودن به آن بزنند و آن فراری‌هایی که اکنون به لندن رفته‌اند،‌ نمی‌توانند با تکیه به کاخ سفید و حکومت انگلیس ادعای مبارزه برای استقلال کشور را داشته باشند، زیرا اصلا آمریکا به خاطر استقلال کشور با ایران دشمن است.

حداد عادل با اشاره به استقلال کشورمان اظهار داشت: این آرزویی بود که صدها هزار جوان به خاطر آن به شهادت رسیده‌اند که ایران برای کشور خودش تصمیم بگیرد و دانشجویان باید قدر این استقلال را بدانند. اگر استقلال نبود در قضیه هسته‌ای ایستادگی نمی‌کردیم که این برای ما مهمتر از اورانیوم غنی شده است آنها به ما می‌گویند که شما نفت و گاز و سوخت‌های فسیلی دارید چرا سوخت هسته‌ای می‌خواهید اما اولین جواب ما این است که کشور ما خودش تصمیم می‌گیرد و این قضیه ربطی به بیگانگان ندارد.

وی تصریح کرد: ایستادگی رهبری در قضیه هسته‌ای در درجه اول به دفاع ایشان از استقلال برمی‌گردد؛ یعنی به آمریکا و هر قدرت دیگری با قاطعیت اعلام می‌کند که ایران خودش برای خودش تصمیم می‌گیرد و شما حق تصمیم‌گیری ندارید.

* ماجراي شرمندگي رجال پاکستاني دربرابر امام(ره)


حداد عادل با اشاره به سفری که در مجلس هفتم به پاکستان داشت، گفت: در آنجا در ضیافت رئیس مجلس سنای پاکستان که بسیاری از وزرا و رجال سیاسی حضور داشتند یکی از سناتورهای پاکستان از امام خمینی (ره) یاد کرد که در دوران جوانی با عنوان یک خبرنگار از امام خمینی(ره)‌ سوالی کرد که شما برای چه انقلاب کردید که جنگ شد و این همه مردم کشته شدند؛ امام خمینی نگاهی به او کردند و گفتند "نتیجه انقلاب این شد که امروز برای ایران در تهران تصمیم گرفته می‌شود"، بسیاری از رجال پاکستانی در این هنگام سرشان را پایین انداخته و در فکر فرو رفتند که هیچ کشوری در منطقه مانند ایران چنین استقلالی را ندارد، لذا موافق و مخالف نظام این را قبول دارند و این را باید قدر بدانید.

* چرا هیچ کس نمي‌پرسد که صهیونیست‌ها برای چه به فلسطین‌ آمده‌اند


عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: اگر بخواهیم انقلاب را بهتر بشناسیم بهتر است به مخالفان انقلاب نگاه کنیم، مخالف اول آمریکا و انگلیس هم مانند یک سیاه‌پوشی که به دنبال شیر می‌دود تا از لاشه استفاده کند هستند و با تجزیه و تحلیل رفتار آمریکایی‌ها می‌بینید که در دنیا چه می‌کنند، همین صحبت‌های روز گذشته هیلاری کلینتون را ببینید که یک عده مردم عرب مسلمان بیچاره در فلسطین 65 سال پیش در فلسطین زندگی می‌کردند و یهودی، مسیحی و مسلمان قرن‌ها مشکلی با یکدیگر نداشتند، اما صهیونیست‌ها بعد از جنگ جهانی اول توطئه‌ می‌کنند، سرزمین‌های فلسطین را اشغال کرده و با زور جوخه‌های اعدام را برقرار کرده و با کشتار مردم آنها را آواره می‌کنند، یک دولت جعلی غصبی ایجاد می‌کنند و در سازمان ملل رای می‌گیرند که همه این کارها با حمایت انگلیس و آمریکا صورت گرفته بود.

وی افزود: در طول این 65 سال، ملت فلسطین برای حق خود مبارزه کرده و یک روز آب خوش از گلوی مردم پایین نرفته لذا چه منطقی پشتیبان وجود رژیم جعلی به نام اسرائیل است و آمریکایی‌ها که مدعی علم و فرهنگ هستند و برای دنیا نسخه می‌پیچند آیا شرم نمی‌کنند و آیا وزیر خارجه‌شان شرم نمی‌کند که می‌گوید امنیت اسرائیل، امنیت آمریکا است. چرا هیچ کس سوال نمی‌کند صهیونیست‌ها برای چه به فلسطین‌ آمده‌اند و فلسطینی‌ها 60 سال است که در چادر زندگی می‌کنند و هر روز با بلدوزر خانه‌هایشان را خراب می‌کنند این سازمان ملل به چه دردی خورده که اسرائیل به هیچکدام از قطعنامه‌های آن پایبند نیست،‌آمریکایی‌ها به این رژیم بمب اتمی داده‌اند و اسرائیل دارای زرادخانه‌ هسته‌ای است و عضو سازمان انرژی اتمی و NPT هم نیست،‌ آیا اینها که مردم فلسطین را بمباران می‌کنند و افرادی آنها را در کشورهای خارجی ترور می‌کنند تروریست نیستند اما آن مردمی که برای احقاق حق خود می‌جنگند تروریست هستند؟

وي تصریح کرد: از همین جا می‌توان فهمید که علت اصلی مخالفت با انقلاب اسلامی چیست و انقلابی که رهبرش با صراحت در حضور میلیون‌ها نفر می‌گوید هر ملت و سازمانی که با رژیم صهیونیستی بجنگد ما از آن حمایت می‌کنیم برای اولین بار 1500 موشک از غزه به سمت تل‌آویو و سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد؛ یعنی مردم دنیا فهمیدند یک کشور در دنیا است که به حرف خود عمل می‌کند و در خدمت آمریکا هم نیست. لذا بصیرتی که رهبری از آن صحبت می‌کند همین است. بنابراین حرف ما را با حرف دشمن مقایسه کنید، آنها صداقت ندارند و ما از وحشی‌گری دشمنان خود باید بفهمیم که بر حق هستیم و گرنه اگر مشکل سر موضوع هسته‌ای بود، باید با اسرائیل برخورد می‌کردند؛ اگر قضیه دموکراسی بود این همه حکومت‌های ارتجاعی در منطقه وجود دارد و اگر به دنبال آزادی بودند که در دوران شاه این همه زندانی سیاسی وجود داشت. حالا بی بی سی و VOA برنامه می‌گذارند و برای زندانیان سیاسی ایران غمخواری می‌کنند. لذا از این جا دانشجو باید متوجه شود که با سه قطره خون در 16 آذر، آرمان استقلال در جمهوری اسلامی محقق شده است.

حداد عادل اظهار داشت: عده‌ای بعد از انقلاب، راه افتاده و گفتند که دانشجویان باید با این حکومت نیز مخالفت کنند و عده‌ای به تحریک آنها پرداختند اما باید به آنها گفت که دانشجو اگر شور دارد، شعور هم دارد و دانشجویان خود را علاقمند به سرنوشت کشور می‌دانند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه شرایط فعلی کشور ما شرایط خاصی است، تصریح کرد: دشمنان با جنگ، توطئه‌،‌ ترور و دخالت‌ به شيوه‌هاي مختلف، هر کاری می‌خواستند کردند اما به نتیجه نرسیدند و آخرین برنامه‌شان این بوده که به بهانه قضیه هسته‌ای و با وجود اینکه دائما بر آن نظارت می‌کنند و می‌دانند غنی‌سازی ما از 20 درصد تجاوز نکرده، تحریم‌های اقتصادی را افزایش دهند و با تحریم حمل و نقل دریایی، مبادلات بانکی و بیمه آن‌قدر جلوی مردم را بگیرند تا گرانی و کمبود ایجاد شود و تصور می‌کنند که مردم زیر پرچم آمریکا می‌روند که آنها برای ما شرط تعیین کنند، اما این ملت را در عاشورا دیدید که سر تسلیم ندارد.

وی افزود: تمام این کارها برای این است که بحران سیاسی در کشور ایجاد کنند و رابطه مسئولین کشور را به هم بزنند و مجلس و دولت را در مقابل هم قرار دهند، فتنه ایجاد کنند تا مسئولان به جای پرداختن به اقتصاد مقاومتی، بر سر و کله هم بزنند. در مرحله حساسی که در عالم سیاست قرار داریم و آن انتخابات ریاست جمهوری است و لذا کشور باید آرامش داشته باشد. رهبری هم در سفر بجنورد تاکید کردند که این کار باید بشود و در مجلس نیز ما مراقبیم که این آرامش حفظ شود و از جمع‌بندی شرایط باید به این نتیجه برسیم که کشور نیاز به آرامش شود.

حداد عادل در ادامه این برنامه در پاسخ به پرسشهای دانشجویان و در پاسخ به اين سوال که چه تمهيداتي براي بهبود وضعيت فرهنگي کشور اندیشیده شده، اظهار داشت : ما درمسائل فرهنگي مشکلات متعددي داريم و بنده هم زماني که در کميسيون فرهنگي بودم و هم الآن که در شوراي انقلاب فرهنگي هستم اين مسائل را پيگيري مي کنم، اما يکي از عواملی که کار را در بهبود وضع مسائل فرهنگیی مشکل مي کند ناهماهنگي دستگاه ها و آنچيزي است که رهبري به عنوان مهندسي فرهنگي از مسئولين خواسته است.


وي افزود: برای مثال اگر قرار باشد که يک فيلم ساخته و نمايش داده نشود نبايد اين کار انجام شود. لذا اگر کارگرداني در صدد زيرسوال بردن ارزش هاي معنوي و اخلاقي بوده نبايد به او اجازه داده شود.

حداد عادل همچنین درباره برنامه عملي و کاربردي مجلس درمقابل کشورهاي تحريم کننده گفت: کارهايي که بايد در برابر توسعه اقتصادي انجام داد يکي تصميم گيري هاي مديريتي است که مجلس معمولا وارد اين امر نمي‌شود و اين دراختيار دولت، بانک مرکزي، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد است، لذا مجلس در قانون گذاري کلان دخالت مي‌کند و ما در نظر داريم که سال آينده بودجه‌اي متناسب با شرايط فعلي کشور و اقتصاد مقاومتي ببنديم و در همين مدت کم نيز مجلس نهم قوانین متعددي درباره ارز براي بهبود اوضاع اقتصادي تصويب کرده است.


عضو کميسيون آموزش مجلس درپاسخ به اين سوال که هماهنگي قواي سه گانه تا چه اندازه است، گفت: من به شخصه از وضع موجود درباره سه قوه راضی نیستم. خوشحال نیستم از این‌که هر روز در مجلس یا دولت حرفی زده شود و اینها نسبت به یکدیگر موضع‌گیری کنند. فکر می‌کنم کشور را باید بهتر از اینها اداره کنیم.


وي درپاسخ به سوالي مبني براينکه آيا کانديداي رياست جمهوري خواهيد شد، گفت: درباره کامدیداتوری من زود است که مطلبي را اعلام کنيم و رهبري هم اعلام فرمودند که فعاليت‌هاي انتخاباتي زودرس لازم نيست و هنوز هيچ تصميم قاطعي براي حضور در انتخابات ندارم لذا حالا وقت هست و فکر مي‌کنم تا تنور انتخابات داغ و فضاي کشور شلوغ مي‌شود . يکي دوماه مانده به انتخابات تصميم مي‌گيرم اما در نهایت هرکس را که مردم به وی رأي بدهند همان انتخاب مي‌شود.


وي همچنین درباره شايعاتي که پس از نمايش فيلم اخير در تلويزيون مبني بر فعاليت‌هاي انتخاباتي خود بوجود آورده، اظهار داشت: من هيچ ستادي ندارم. این فیلم به پیشنهاد خود من به صداوسیما در سی‌ام اردیبهشت‌ماه یعنی 166 روز پیش ضبط شده بود. پیشنهاد من به صداوسیما نیز از این باب بود که آموزش و پرورش در صداوسیمای ما نیز جایی ندارد و همچنین سراغ معلم‌های زحمت‌کش تاکنون کمتر رفته شده است. بنابراين خالص و پوست کنده مي‌گويم که هيچ نيتي نداشتم و يک آموزش و پرورشي هستم و به مدرسه و دانشگاه عشق و علاقه دارم و اگر هم روزي قرار باشد کانديداي رياست جمهوري شوم صريحا مي گويم.مثل انتخابات مجلس که احتمال نتيجه آن را مي‌دادم.


رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه درباره طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: چندين ماده از اين طرح را مضر مي‌دانيم البته کليات آن تصويب شده اما به احتمال زياد ماده‌هايي از آن حذف مي شود. رئيس جمهور هم نسبت به اين قضيه اعتراضاتي کرده و ديگران هم حرف زده‌اند اما نبايد قصه را اینقدر بزرگ کرد در نهایت این طرح به شوراي نگهبان مي‌رود و برفرض مجمع تشخيص هم برود گويا عده‌اي همواره براي ايجاد اختلاف و دعوا عطش دارند و بايد بگذارند که آرامش وجود داشته باشد.
حداد عادل درباره تغييرات اخير در رياست جمهوري اظهار داشت: مشايي برکنار نشده و پست بالاتر گرفته زيرا دبيرخانه جنبش عدم تعهد پست بالاتري است لذا اين تغييرات ظاهر کار است .

وي درباره سوالي مبني بر اخراج اساتيد دانشگاه علامه تصريح کرد: با حجت الاسلام شريعتي رئيس دانشگاه علامه دراين باره صحبت کرده‌ام و ايشان هم يک استدلال‌هايي دارند و اطمينان دارم که وی دعواي شخصي با کسي ندارد .

حداد عادل درباره انتقاداتي که به مجلس وارد مي شود، اظهار داشت: يکي از اين انتقادات زياد بودن قوانين است که البته درست است زيرا مهمتراز آن اجراي قانون است و آن طرف هم دولتي بايد باشد که واقعا بخواهد قانون را اجرا کند.
وي درباره سوالي مبني براينکه با وجود قرآن و احکام خدا چه نيازي به حکومت مردم و مجلس است، گفت: درقرآن نيامده که نفت چند دلار فروخته شود يا کجاها بايد سد زده شود يا بودجه چقدر باشد و يا درقرآن نيامده که رأي اعتماد به وزير بدهيم. ما هم چنين تلقي نداريم و اين براي ما بيشتر حد و حدود تعيين مي‌کند و اسلامي بودن حکومت هم يعني قانوني برخلاف اسلام تصويب نشود.


وي افزود: مجلس هم مثل بقيه جاها مي‌تواند اشتباهي داشته باشد و ما تلاش مي‌کنيم قانون‌گذاري به نفع کشور باشد. در کل، به شما اطمينان مي‌دهم که اين مجلس سالمي است اگر چه بي عيب نيست.


حداد عادل همچنین درباره دستور مقام معظم رهبري مبني بر توقف طرح سوال از رئيس جمهور تصريح کرد: اگر نمايندگان بخواهند حرفشان را به رئيس جمهور بزنند مي‌توانند اینکار را انجام دهند و جوابشان را هم مي‌شنوند اما به اين شکل اين سوال در آيين نامه داخلي مجلس با توجه به روحيه اي که از احمدي‌نژاد مي‌شناسيم مي‌توانست تنش‌زا باشد لذا از دو ماه پيش گفتم که اين سوال در صحن علني به صلاح نيست. مي‌توانند او را دعوت کنند و در جلسه غيرعلني جوابش را بشنوند.


رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس اضافه کرد: ولي مسئله فقط اين نبود و با توجه به مجموع مسائلی که در جامعه مي‌شنويم اين سوال تنش‌زا بود و استنباط مقام معظم رهبري اين بود که اين مسئله به سود کشور نخواهد بود و مجلس نيز به وظیفه خود کرده است.


وي افزود: بنده در آن دوره که مجلس را اداره مي کردم مستقل بوديم و نه تنها با دولت احمدي نژاد بلکه در یک سال باقی مانده از دولت خاتمي نيز با وی سر ستيز نداشتيم .


حداد عادل درباره اينکه آيا توقف طرح سوال از رئيس جمهور محدوديت مجلس بوده، گفت: لغو طرح سوال از رییس‌جمهور به معنای محدودیت مجلس نیست، بلکه عقل کشورداری اینطور به ما می‌گوید ما باید کشور را به گونه‌ای اداره کنیم که دشمن نتواند از ‌آن سوء استفاده کند. اين به معناي ترس از احمدي نژاد نيست و بنده هم مي توانم بروم يک جا نطق کنم و بسیاری از مسائل را بگويم اما ما که فقط خودمان نيستيم و يک کشور هستيم و از آنجایی که بيگانگان به دنبال اين هستند تا علیه ما حرف بزنند، لذا بايد کشور را با تدبير اداره کنيم. چند ماه بیشتر از عمر دولت باقی نمانده چرا باید فتنه درست کنیم؟ این چند ماه را باید مدیریت کنیم.


عضو کميسيون آموزش مجلس در ادامه درباره تغييرات در دولت گفت: موسوي و ملک زاده هر دو معاونين سازمان ميراث فرهنگي بودند و مشايي نيز پست بالاتري گرفته است، دفتر رییس جمهور گویا از سازمان میراث فرهنگی تغذیه می‌شود واينها دوستان احمدي نژاد هستند.

حدادعادل درباره عيب هايي که در قانون انتخابات رياست جمهوري وجود دارد، گفت: شرط هايي که در قانون انتخابات وجود دارد باعث برخي مشکلاتي شده است. بنابراين اين عيوب در انتخابات رياست جمهوري بايد برطرف شود لذا در طرح جديد گفته اند که رئیس جمهور بايد تجربه اجرايي داشته باشند اما ماده هاي ديگر آن عيب دارد.


وي درپاسخ به سوالی مبنی بر تعدد تعطيلات مجلس گفت: نمايندگان در روزهاي تعطيلات به حوزه هاي انتخابيه خود مي روند و حتي بيشتر از روزهاي مجلس کار مي کنند و به خودشان استراحت نمي دهند.
عضو کميسيون آموزش مجلس افزود: ما در مجلس مرتبا با مسئولين دولتي جلسه داريم و نمايندگان از رئيس جمهور و وزرا سوال و دو معاونت قانونگذاري و نظارت مجلس به امورات رسيدگي مي کنند.

حداد عادل تصریح کرد: ما نمي گوييم دولت هيچ اشتباهي نکرده و يا هيچ خدمتي نکرده اما اداره کشوري که آمريکا، انگليس، اتحاديه اروپا و رژيم صهيونيستي مي‌خواهند همه راه هاي اقتصادي را اعم از ورود غذا دارو و خوراک دام و طيور به کشور ببندند سخت است و دولت هم زحمت مي‌کشد.

حدادعادل در پاسخ به سوال يکي از دانشجويان درباره طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري گفت: من با اين طرح مخالف بودم و فراکسيون ما هم مخالف بود و خود طراحان اين طرح گويا به نتيجه رسيدند که به برخي ماده‌ها راي ندهند؛ مثل ماده 35 که اگر سابقه استانداري،‌وزارت و نمايندگي نداشته باشد بايد از 100 نماينده يا 25 نماينده ادوار مجلس و يا خبرگان تاييديه بگيرد ما اين ماده را مشکل‌ساز و بدترين ماده مي‌دانيم که قبل از جلسه علني يکشنبه خود طراحان فهميده‌اند که بايد اين ماده را حذف کنند.


عضو کميسيون آموزش مجلس در پاسخ به سوال دانشجوي ديگري مبني بر اينکه حکم فراقوه‌اي و فراقانوني رهبر معظم انقلاب مبني بر توقف طرح سوال از رئيس‌جمهور گفت: اينکه رهبري مي‌فرمایند سوال از رئيس جمهور را متوقف کنيم به دليل اين است که احتمال می رفت حضور احمدی نژاد در مجلس منشاء تنش در جامعه باشد،‌لذا مردم تشخيص دادند و رهبري هم تشخيص‌شان همين بوده است.

وی همچنین ادامه داد: در جامعه ما جایگاه رهبری طوری نیست که همانند پاپ به جمع مردم بیاید و دستی تکان دهد و کاری به اداره کشور نداشته باشد. قانون اساسی ما اینگونه است که سیاست‌های کلی را رهبری تعیین می‌کند و اگر معضلی میان قوای سه‌گانه ایجاد شود، رفع آن از وظایف رهبری است و اقدام ایشان نیز براساس آنچه در قانون اساسی آمده و مجلس براساس آن تصمیم گرفته بود، انجام گرفت.

حداد عادل در پاسخ به اين سوال که آيا هر دانشجوي مخالف حکومت فاقد درک و شعور است گفت: نه من نمي‌گويم که هر دانشجوي مخالف حکومت فاقد درک و شعور است اما اين به اين معنا نيست که دانشجويان دشمن نظام باشند و نيرو و بدنه قابل توجهي را در مقابل نظام قرار دهند حالا ممکن است دانشجويي دولت يا مجلس را قبول نداشته باشد اما اين نيست که بگوييم شعور ندارد. انتظار ما اين است که دانشجويان اهميت اين انقلاب را درک کنند و چشم تيزبين براي نقد مشکلات کشور باشند و به اقتضاي جواني و دانشجويي و به اقتضاي آزادي و آزادگي خود مسئولين را نقد کنند و چشم بيدار مردم باشند.
انتهای پیام/

 

 


برچسب ها: حداد ، عادل ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار