حجت‌الاسلام رئيسي:

وکلا نباید حق‌الوکاله پرونده‌هاي نامشروع را قبول كنند/ جذب 600قاضي در سال جاري

معاون اول قوه قضاييه گفت: درسال جاری حداقل 600قاضی جذب مجموعه دستگاه قضایی خواهند شد و اقدامات خوبی در بخش آموزش و گزینش انجام شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی معاون اول قضاییه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که امروز 22 آذر 91 در کاخ دادگستری برگزار شد اظهار داشت: در افکار عمومی قضاوت بعنوان یکی از مشاغل سخت معروف است در اینجا باید بگوییم این تفکر صحیح و ماهیت کار قضایی پرمخاطره است چرا که تشخیص موضوع و صدور حکم و تصمیم بر یک نظر امری بسیار مهم و قابل توجه است.

معاون اول قوه قضاييه با اشاره به راهکاری جهت تسهیل امر خطیر و مهم قضاوت گفت: همانطور که قرآن کریم می‌فرماید نماز خواندن برای اهل ایمان امری آسان است و برای کسانی که اعتقاد پابرجایی بدین ندارند و همواره در این فریضه مهم سخت است قضاوت نیز این چنین است بنابراین اگر انسان احساس کند خلیفه خدا و خلیفه رسول‌الله(ص) در زمین است و برای رضای خدا و ثواب آن انجام وظیفه کند همه کارهای سخت آسان می‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان این مطلب که حقیقت قضا که شأن و جایگاهی ممتاز است اختصاص به حضرت علی(ع) دارد تصریح کرد: راه برطرف شدن تشویش هایی که در ذهن است و زنگ‌ها و تماس‌هایی که توسط برخی افراد برای تحت فشار قرار دادن قاضی گرفته می‌شود این است که انسان جان و دل خود را به یاد و ذکر الهی مطمئن کند تا از هیچ راهی و تحت نفوذ هیچ کسی حق فردی باطل نشود و حکم و نظری تغییر نکند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چکار کنیم که تهدیدها در امر قضاوت کار آسانی شود و سختی‌ها بر افراد غلبه نکند گفت: افراد همواره می‌بایست در امر قضا دل در گرو ذات مقدس خداوند بگذارند و فقط او را مد نظر قرار دهند. همکاران قدیم و جدید ما باید سعی کنند در راه رضای خدا قدم بردارند و به افرادی که می‌خواهند از راه زد و بند و نفوذ قضاوت به نفعشان تغییر داده شود جواب منفی بدهند چرا که همواره با یاد خدا همه کارها آسان و سهل می شود و من مشاهده کرده ام همکاران قضایی ما به افرادی که خواهان سوء استفاده در این موارد هستند به آسانی نه می گویند و چارچوب های قانونی را رعایت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر سوابق تحصیلی عملکرد و سلوک قاضی نیز مهم است اظهار داشت: رفتار در عمل باورهای اجتماعی را شکل می‌دهد بنابراین کسانی که با قاضی همکارند نقش بسیار مهمی در سلامت شعبه و حوزه کاری دارند وکلا و کارشناسان در این مهم نقش حساسی را بازی می‌کنند، ضمن اين كه وکلا نباید حق‌الوکاله یک پرونده نامشروع را بپذیرند.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه افزود: وکیلی که نگاهش به حق‌الوکاله باشد نه می‌تواند احقاق حق کند و نه با نظام دادرسی تناسب دارد و مانند یک وصله ناهمگون است بنابراین همه عوامل امر قضا باید یک آهنگ حرکت داشته باشند که آن احقاق حق از ظالم است و اخلاق، خدامحوری و عدالت محوری کارشناس و وکیل با ایمان و عدالت طلب اجزایی هستند که یک قاضی باید همه آنها را با هم داشته باشد. بدین معنی که از لحاظ فردی اصول اخلاقی را رعایت کند و به لحاظ اجتماعی همکاران خوبی داشته باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: ما هیچ کدام نباید خودمان را از کسب دانش بی‌نیاز بدانیم لذا دست‌اندرکاران قضا باید همواره خود را نیازمند دانش افزایی بدانند، درسال جاری حداقل 600قاضی جذب مجموعه دستگاه قضایی خواهند شد و اقدامات خوبی در بخش آموزش و گزینش انجام شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سعید ملکی
۱۱:۵۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۱
باسلام قانونی باید تصویب شودکه اگرجرم مجرمی اثبات شدوکیل ایشان نیزجوابگووهمیار قانون باشد.نه اینکه فقط بادورزدن قانون راههای فراررابه مجرم یادبدهد.
آخرین اخبار