قابلیت فروش اوراق سلف نفتی در بورس

فروش اوراق سلف نفتی قبل از سررسید با عرضه در بورس امکان پذیر است.

شاپور محمدی مدیرعامل بورس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: مقدماتی عرضه سلف نفتی در بورس انرژی با هماهنگی وزارت نفت، تامین سرمایه امید و بانک مرکزی در حال انجام است.

وی ادامه داد: بورس انرژی به عنوان بازار معاملات ثانویه این اوراق در بورس انرژی انجام خواهد شدواین سازمان همکاری لازم را با بانک مرکزی، وزارت نفت و تامین سرمایه امید و بانک سپه دارد.

محمدی افزود:ممکن است بخشی از عرضه اولیه هم از طریق بورس انرژی انجام شودکه در این صورت کارگزاری سپه، کارگزار عرضه کننده و سایر کارگزاران خریدار خواهند بود.

وی در خصوص نقدشوندگی اوراق سلف نفتی افزود:اوراق سلف نفتی دارای سر رسید سال 94است و مردم می توانند قبل از سر رسید می توانند با عرضه  در بورس انرژی ،اوراق را به وجه نقد تبدیل کنند.

 محمدی تصریح کرد: اگر قیمت جهانی نفت افزایش یابد، مردم  از طریق فروش این اوراق به اشخاص دیگر، در صورتی که قیمت نفت بالاتر باشد، بازده بالاتری را هم دریافت می کنند.

وی اضافه کرد :بازارگردان این اوراق شرکت تامین سرمایه امید است، اوراق را از مردم خریداری می کند تا مشکلی در نقدشوندگی این اوراق وجود نداشته باشد.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد:اوراق سلف نفتی دارای اختیار فروش تبعی است و خریدار این اوراق در فروش آن مختار است که در سررسید به شرکت نفت بفروشد یا از طریق بازار به دیگران بفروشد، که همین آپشن، این اوراق را متمایز می کند، چون بازده این اوراق می تواند بیشتر از بازده تعیین شده یا اوراق مشارکت باشد.

وی افزود:مبنای قیمت نفتی که در سلف نفتی مورد محاسبه قرار می گیرد، قیمت نفت عمان و دبی است که در امیدنامه تهیه شده وبه وسیله تامین سرمایه امید و وزارت نفت تصریح شده است .

محمدی خاطر نشان کرد: از نظر بازدهی به صورت ریالی حدود 80 درصد طی سه سال در نظر گرفته شده است./س

برچسب ها: بورس ، سلف نفتی ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار