فارس/

تبدیل ایران به بزرگترین تولیدکننده کود اوره جهان

ایران با راه اندازی مجتمع پتروشیمی فارس به یکی از بزرگترین تولیدکننده های کود اوره جهان تبدیل می شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، معاون وزیر نفت با بیان اینکه افزایش 2 برابری تولید کود اوره کشور تا 2 سال آینده 2 برابر می شود گفت: ایران به بزرگترین تولیدکننده این محصول پتروشیمی تبدیل می شود.

عبدالحسین بیات درباره مهمترین طرح‌های افزایش ظرفیت تولید کود اوره ایران، بیان کرد: در حال حاضر ظرفیتی برای تولید سالانه 4 و 5 دهم میلیون تن کود اوره در سطح صنعت پتروشیمی ایران نصب و راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه سال آینده یکی از بزرگترین واحدهای تولید کود اوره کشور بهره برداری می شود گفت: بر این اساس مجتمع پتروشیمی مرودشت شیراز با ظرفیت تولید سالانه 1 و 1 دهم میلیون تن کود اوره راه اندازی خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه با بهره برداری از این طرح ظرفیت تولید این محصول پرطرفدار پتروشیمی به بیشتر از 5 و 5 میلیون تن در سال افزایش می یابد، ادامه داد: در حال حاضر مراحل ساخت و راه اندازی دو مجتمع جدید تولید کود اوره هم آغاز شده است.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به پیشرفت اجرایی مطلوب ساخت مجتمع‌های پتروشیمی لردگان یاسوج و زنجان گفت: هر یک از این دو مجتمع از ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن کود اوره برخوردار هستند.

این مقام مسئول با با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه در مجموع 7 و 1 دهم تا 8 میلیون تن به ظرفیت تولید کود اوره ایران افزوده خواهد شد، افزود: تاکنون مجوزهایی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت و راه اندازی 14 میلیون تن ظرفیت جدید تولید کود اوره در کشور صادر شده است.

بیات از طرحهای در دست اجرای گلستان، هنگام، هرمز عسلویه، فراشبند و مسجد سلیمان به عنوان مهمترین طرحهای جدید تولید کود اوره یاد کرد و گفت: در شرایط فعلی صنایع غذایی بسیاری از کشورهای جنوب آسیا و منطقه شبه قاره هند به تولید کود اوره تولیدی صنایع پتروشیمی ایران وابسته هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: با بهره برداری از طرحهای جدید در آینده ایران به بزرگترین تولیدکننده کود اوره منطقه خاورمکیانه و حتی جهان تبدیل خواهد شد.

بر اساس آمار گمرک ایران سال گذشته صادرات کود اوره ایران با رشد 142 درصدی بالغ بر یک میلیارد و 45 میلیون و 92 هزار و 582 دلار شد. افغانستان، پاکستان، ترکیه، سوریه، سریلانکا، مالزی، مکزیک، موزامبیک و هند بزرگترین بازارهای کود اوره صادراتی ایران در سال 1390 بودند./س




 

برچسب ها: ایران ، کود ، اوره ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.