پول عیدی رسید/وقتی اسکناس را گرانتر می فروشند!

راسته میدان فردوسی تا چهار راه استانبول این روزها شاهد کسب و کار پر رونقی است که اتفاقا" متاثر از فضای سال جدید و عید نوروز است،فروش اسکناس نو...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، نام میدان فردوسی و چهارراه استانبول قطعا"همه را بیاد صرافی و تهیه انواع پول و ارز می‌اندازد. به غیرازوجود بانک ها و صرافی ها ومراکز اداری رسمی، این محدوده همیشه شاهد برو بیا و حضور دستفروشانی است که کالاهای خاص را عرضه می کنند که شما در دیگر نقاط شهر، این کالاها را نمی یابید!

دلالانی که در طول سال با فعالیت خاص خود،بازار کاذبی برای حضور  درکنارخیابان ایجاد می کنند. این روزهاکه در آستانه نوروز قرارداریم درسایه غفلت مسئولان وناکارآمدی سیستم بانکی ،کاروبارشان سکه است وباراه انداختن بازار سیاه "فروش اسکناس نو" تقاضای مصرف کنندگان راپاسخ می دهند.

 

دستفروشان کنارخیابان فردوسی با همدستی برخی از پرسنل بانک ها اقدام به تهیه اسکناس ‌های نو می کنند و پول رایج مملکت را به مردم گرانتر از قیمت واقعیش عرضه می کنند!!؟
ازکارمندان بانک می خریم !
بعد از گذشتن از مغازه های چرم فروشی و صرافی، کم کم بساط فروشندگان انواع اسکناس که به فاصله چند متر از هم ایستاده اند ،پیدا می شود.شکل ظاهری کاسبی شان یک کیف سامسونت مستعمل است که به حالت 90 درجه باز شده ومکانی برای خودنمایی اسکناس های تا نخورده است.یکی از فروشندگان بیشتر سلیقه به خرج داده و روی اسکناس ها شیشه ای هم گذاشته که حالت ویترین به آن داده است.نزدیک می روم و بعد از جلب اعتماد وی، سر صحبت را با اوباز می کنم.

اولین سوالم این است که اسکناس های نو را از کجا تهیه می کنند؟ وی در پاسخ می‌گوید: از کارمندان بانک می خریم. بلافاصله می پرسم: با آنها آشنا هستید؟ قبل از تمام شدن حرفم بلافاصله می‌گوید: آشنا فقط خود پول است، پول.

وی ادامه می دهد البته مردم عادی هم برای فروش پول به اینجا می آیند.در بساطش اسکناس با هر مبلغی یافت می شود ،حتی بسته 10 تومانی (قیمت واقعی این بسته1000 تومان است) که به مبلغ 40 هزار تومان بفروش می رسد.وقتی علت قیمت بالای این بسته ها را می پرسم ،می گوید:خودم به قیمت 37هزار تومان می خرم.این اسکناس ها دیگر چاپ نمی شوند و از چرخه اقتصادی خارج شده اند.اینها بیشتر جنبه کلکسیونی دارندو خیلی هم طالب دارند.
فروش اسکناس نو یکی از شاخه های کار ما است
کمی آنطرف تر بساط دیگری است که از بقیه کامل تر است ،چرا که انواع اسکناس نو وکهنه قدیمی و سکه ‌های قدیمی ایرانی و خارجی درآن یافت می‌شود..وقتی درباره قدمت سکه‌ها می پرسم، جواب می‌دهد: سر وکار من بیشتر با کلکسیونرهاست .بلافاصله بعد از اتمام صحبتش از او می پرسم: پس این اسکناس‌های رایج مملکت اینجا چه می کنند؟ پاسخ می‌دهد:این یکی از شاخه های کار ما است که نزدیک سال نو رونق پیدا می کند، اما کار اصلی من این نیست.
وی ادامه می دهد: حدود 30 سال است که به این حرفه مشغولم و تا جایی که یادم است در رژیم سابق هم فروش غیرقانونی اسکناس نو انجام می‌شد.از وی می پرسم: اوج زمان کار شما چه زمانی است؟ به نشانه فکرکردن کمی مکث می‌کند ومی گوید: عید غدیر و عید نوروز و آخرهفته ها که مراسم عروسی بیشتر برگزار می شود،اوج کار ما است.

 


بانک هابه گردش حساب مشتری اسکناس نو می دهند!
سمت دیگر پیاده رو پدر و پسری در حال حساب  وکتاب هستند .یک بسته اسکناس 1000 تومانی را 110هزارتومان می‌خرند.از آنها می پرسم :چرا از بانک تهیه نکردید؟ پدر درجوابم می گوید: به بانک مراجعه کردیم، اما فقط به صاحبان حسابهای فعالشان اسکناس نو می دادند.با ناراحتی ادامه می دهد: مجبوریم با هزینه اضافی، اسکناس نو تهیه کنیم، نمی دانم این دلالان از کجا می آورند که به دست ما نمی رسد؟
رونق ساله های گذشته را ندارد
سر نبش چهار راه دو فروشنده ظاهرا" به صورت شریکی کار می کنند.هردو با وسواس زیاد سرگرم شمارش پول ها وراه انداختن مشتریان هستند.وقتی می پرسم اسکناس ها را از کجا تهیه می کنید؟ می گوید: کارمند بانک ،شب‌ها با یک کیسه بزرگ همین جا پول ‌ها را می‌فروشد.از وی می پرسم شغل شما همین است ؟در پاسخم می گوید :این یکی از شغل های من است .من باز نشسته نیروی انتظامی هستم، تاظهر اینجا هستم بعد از ظهر با ماشین مسافرکشی می‌کنم وشب ها در یک مجموعه نگهبانی می دهم .اما اگر تا صبح هم کار کنم باز کم می‌آورم.وی ادامه می دهد: امسال اوضاع اقتصادی روی کاسبی ما هم تاثیر منفی گذاشته و رونق سال های قبل را ندارد.
مابین صحبت‌های ما فردی اتو کشیده و موجه برای خرید اسکناس نو می‌آید و سریع وارد بحث ما می‌شود و می‌گوید: خرید و فروش پول در فقه حرام است، اما وقتی مردم  به صورت شرعی و قانونی قادر به تهیه آن نباشند، مجبورند به صورت غیرقانونی اقدام کنند. بعد از خریدش از وی می پرسم‌:: : :چطور حاضر شدید مبلغ اضافه تر برای اسکناس ها بپردازید؟ به دستش اشاره می کند و میگوید باور کنید انگار این مبلغ اضافه را از گوشت بدنم جدا کردند، اما مجبور هستم.

همین لحظه رهگذری قیمت یک بسته 20هزار تومانی را می‌پرسد، در پاسخ می شنود210 هزار تومان.او دیگر مکث نمی کند فقط با عصبانیت می گوید: خداروشکر، دزدی از این بالاتر...
آخرین فردی که با او صحبت می کنم یکی از فروشنده‌هایی است که تحلیل جالبی از این وضع دارد،او می گوید: اظهر‌من‌الشمس است که عمده تخلف از سوی بانک ها است.متاسفانه هم سیستم توزیع کننده  اسکناس نو ایراد دارد، هم سیستم نظارت.کنترلی در کار نیست و بانک ها هم هر آماری به نفعشان است ثبت می کنند، طوری که آب از آب تکان نخورد.
به اطلاع خوانندگان گرامی می رسانیم ، اگر شما هم از جمله افرادی هستید که مشکل تهیه اسکناس نو دارید لازم است قیمت‌ها را بدانید: اسکناس‌هایی که تجدید چاپ نمی شود از همه گرانتراست؛ برای مثال بسته اسکناس 200 تومانی به مبلغ 32 تا 35 هزار تومان یا بسته اسکناس 100 تومانی  به مبلغ 30 هزار تومان به فروش می‌رسد‌......

در مورد اسکناس های با مبلغ بالاتر تفاوت قیمت  با قیمت اصلی اسکناس کمتر است.مثلا" یک بسته اسکناس 10 هزارتومانی به مبلغ یک میلیون و ده هزار تومان و بیشتر به صورت دانه ای به فروش می‌رسد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: پول ، نو ، عیدی ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.